جنبش حقوق زنان، طغیان، افول و سرکوب از ١٢٨٠ تا انقلاب ۵٧

اولین بار نیست که کتابی درباره نقش زنان در تحولات یک صد ساله ی اخیر ایران وبه ویژه نقش زنان در دوران مشروطیت را به زبان فارسی می خوانیم. اما احتمالا اولین بار است که کتابی در این باره که ازمنظری جامعه شناسانه به موشکافی این دوران پرداخته است را مطالعه می کنیم.
یکی ازویژگی های کتاب حاضر که ان را از دیگر آثار مشابه متمایز می سازد، بررسی رویدادهای ایران در روندی ملی، منطقه ای و جهانی با نگاهی چند جانبه نگر و تحلیلی جنسیتی-جامعه شناختی است. چنین رویکردی سبب می شود که با مطالعه این کتاب به درکی عمق تر و چند سویه از وقایع یکصد ساله اخیر کشورمان دست یابیم.
این کتاب در بحبوحه انقلاب پنجاه هفت به نگارش در آمده است، بنابراین زمان نگارش این کتاب نیز قابل تامل است. چرا که مولف توانسته است واقعیت های زنده و موجود همان روزگار را که در اثر گذشت زمان دست خوش تحریف نگردیده است به ثبت رساند.
مترجم در مقدمه ای که بر کتاب نوشته است اشاره بجایی به استفاده از کلمه “فمینیست” برای تعریف زنان ایرانی چون صدیقه دولت آبادی ها، زندخت شیرازی ها و… کرده است که در حقیقت اولین گروه زنان خواهان برابری حقوق زنان و مردان در ایران به شمار می روند. پیش از این به ندرت خوانده یا شنیده ایم که این اولین گروه های زنان فعال را فمینیست خطاب کنند.
مولف کتاب “جنبش حقوق زنان در ایران-طغیان، افول و سرکوب از ١٢٨٠ تا انقلاب ۵٧” الیز ساناساریان است. وی دکترای علوم سیاسی از دانشگاه ایالتی نیویورک دارد و عضو انجمن آمریکای علوم سیاسی، انجمن مطالعات ایران و انجمن مطالعات ارمنیان است. مترجم این کتاب نیز چهره آشنای جنبش زنان ایران، نوشین احمدی خراسانی است که پیش از این ترجمه ها و تالیفات ارزشمندی چون ترجمه “فرهنگ نظریه های فمینیستی”(باهمکاری فیروزه مهاجر و فرخ قره داغی) و تالیف کتاب “سناتور”( باهمکاری پروین اردلان) و مجموعه مقالات “زنان زیر سایه پدر خوانده ها” را از او خوانده ایم.
کتاب حاضر را نشر اختران منتشرکرده است. کتاب دویست و هشت صفحه حجم و نثری موجز و روان دارد. مطالعه ان به علاقه مندان مباحث زنان و به ویژه دانشجویان رشته مطالعات زنان و رشته هایی چون جامعه شناسی و علوم سیاسی توصیه میگردد.

منبع: سایت تریبون فمینیستی به قلم فرناز سیفی
—————————————————————————-
سند ضمیمه فصل هفت کتاب میباشد که در چاپ فارسی آن سانسورشده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *