تونیا جوان‌ترین عضو تیم ملی شنای ایران بود / مصاحبه سهیلا میرزایی با تونیا ولی اوغلی

تونیا ولی اوغلی در ۱۲ سالگی در سال ۱۳۵۳ رکورد صد متر شنای قورباغه را شکست و چون این دوره همزمان با مسابقات هفتمین دوره بازی‌های آسیایی بود، توانست به تیم ملی ایران راه پیدا کند. او اکنون در آلمان جزو زنان موفق محسوب می شود که ضمن ادامه فعالیت های ورزشی، در ارتباط با جنبش زنان نیز فعال می باشد.


تونیا ولی اوغلی

شهرزادنیوز» تونیا ولی اوغلی قهرمان شنا قبل از انقلاب ایران است. پدرش مسئول باشگاه بانک سپه بود، بنابراین تونیا توانست با توجه به تشویق های پدر و توانایی ها و استعدادهای خود، به مراتب بالایی از پیشرفت در ورزش برسد.

وقتی ۸ ساله بود، در مسابقات کاپ ولیعهد در سال ۱۳۴۹ شرکت کرد و مقام اول را به دست آورد. در سال ۱۳۵۰ نیز نفر اول جام کاپ ولیعهد در تهران شد. سپس در سن ۱۱ سالگی در مسابقات تکمیلی که در امجدیه تهران برقرار شد، در چند رشته مقام اول را به دست آورد. به این شکل توجه مربیان حرفه ای به نوجوانی جلب شد که رکورد داشت. نوجوانی که در مسابقات تیم انتخابی تهران که


تونیا ولی اوغلی

مخصوص عموم بود، توانست به مقام سوم دست یابد و این بی سابقه بود. در ۱۲ سالگی در سال ۱۳۵۳ رکورد صد متر شنای قورباغه را شکست و چون این دوره همزمان با مسابقات هفتمین دوره بازی‌های آسیایی بود، توانست به تیم ملی ایران راه پیدا کند.

او اکنون در آلمان جزو زنان موفق محسوب می شود که ضمن ادامه فعالیت های ورزشی خود، در ارتباط با جنبش زنان نیز فعال می باشد.

ـ چه مدت رکورددار شنای ایران بودید؟

ـ اولین بار رکورد ایران را در سال ۱۳۵۳ قبل از بازی های آسیایی شکستم. بعد از آن تا سال ۱۳۵۷ رکورددار بودم، تا اینکه حدود سال ۱۳۷۸ یک دختر جوان رکوردم را شکست.

ـ شما عضو تیم ملی تنیس روی میز نیز بودید، آیا به ورزش های دیگر هم گرایش داشتید؟

ـ بله، همان موقع که عضو تیم ملی شنا بودم، عضو تیم ملی جوانان تنیس روی میز نیز شدم . بعد از انقلاب به خاطر توانایی ام در اسکی توانستم در کلاس های مربی گری فدراسیون اسکی شرکت و کارت مربی گری دریافت کنم.

ـ چطور شد که به آلمان مهاجرت کردید؟

ـ وقتی با انقلاب فرهنگی ۱۳۵۹ از تحصیل در دانشگاه (تربیت بدنی) محروم شدم و همزمان به دلایل سیاسی از محل کارم نیز اخراج شدم، مجبور به ترک ایران شدم و در سال ۱۹۸۴ از آلمان پناهندگی سیاسی گرفتم.

ـ چگونه فعالیت تان را در آلمان پیگیری کردید؟

ـ پس از مدتی توانستم به دانشگاه ورزش کلن راه پیدا کنم. رشته تخصصی من تنیس روی میز و شنا بود و دوره فوق لیسانس ام را در رشته ورزش قهرمانی شنا گرفتم و در تمام دوران تحصیل مربی شنا نیز بودم تا اینکه استخدام رسمی شدم و اکنون مسئول تیم ورزشی برای مسابقات و مسئول یک باشگاه ورزشی شنا هستم.

ـ ظاهرا فعالیت های دیگر ورزشی نیز دارید.

ـ بله، در کلاس های فدراسیون اسکی آلمان شرکت کردم. پس از قبولی در این کلاس ها چند دوره هم گروه های اسکی باز به پیست های اسکی بردم .


تونیا ولی اوغلی

اسکی روی آب نیز از ورزش های مورد علاقه ام است، چنانچه با یک ورزشکار ایرانی دیگر به مدت ۱۲ سال تابستان ها دوره های اسکی روی آب برای جوانان ایرانی و خانواده هایشان داشتیم. خوشبختانه این بخش فعالیت هایم از نظر خودم خیلی موفق بود و باعث شد همبستگی بسیار پایداری بین جوانان ایرانی ایجاد شود؛ به عبارتی یک همبستگی قشنگ ورزشی، خانوادگی و اجتماعی به وجود آمده است. از آنجایی که این ورزش گران و مدرنی ست که هر کسی امکان فعالیت در آن را ندارد، خوشحال ام که چنین امکانی را برای ایرانی ها توانستیم ایجاد کنیم.

ـ زندگی ورزشی شما چه تاثیری در زندگی شخصی تان داشته است؟

ـ ورزش علاوه بر اینکه توانسته سلامتی جسمی را برایم همراه داشته باشد – زیرا از قدرت بدنی خوبی برخوردار هستم، مهمترین تاثیر را روی روحیه ام گذاشته است. از اعتماد به نفس بالایی برخوردار هستم و همین در حل مشکلات به کمک ام می آید. با توجه به اینکه همیشه برای رسیدن به اهداف خود انضباط ویژه ای دارم، تا دست یابی به هدف تلاش فراوانی می کنم. البته همیشه هم مهم نیست که حتما به هدف برسی، مهم خود حرکت و تلاش است.

با توجه به محدودیت هایی که جامعه برای زنان قائل است باز به خاطر اعتماد به نفس ویژه ای که دارم، مسائل برایم خیلی پیچیده و سخت مطرح نمی شوند. به عبارتی می توانم بگویم می دانم کجا بوده ام، چه کرده ام و چه می خواهم بکنم.

http://www.soheilamirzaei2.persianblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *