تمدن هفت هزارساله وفرهنگ غالب بر ایران / مهشید پگاهی

سران جمهوری اسلامی ایران چندیست که صحبت از تمدّن قدیمی ایران زمین مینمایند. آقای خاتمی با ادّعای پرداختن به گفتگوی تمدّنها دوران ریا ست جمهوری خویش را سپری نمود و از آن به بعد افتخار به تمدّن کهن ایران زمین از طرف مقامات رژیمی که در ابتدا خط بطلان بر تاریخ قبل از اسلام ایران میکشیدند ، با ب روز گردید.
امروزه حتی آقای احمدی نژاد نیز با تکیه به تاریخ و تمدّن هفت هزارسالۀ ایران زمین به دول غربی فخر میفروشند.
تمدّن به معنای تخلّق به اخلاق اهل شهر و انتقا ل از خشونت و جهل به حالت ظرافت و انس و معرفت میباشد. * (۱)
به این ترتیب ، هنگامی میتوان از تمدّن هفت هزارساله سخن راند که این قدمت در خدمت به اخلاقیات جامعه و دوری هر چه بیشتر از خشونت و جهل بکار گرفته شده باشد.
بامداد یکشنبه ۱۹ مهر ماه ، قانون جزای این دولت وارث تاریخ هفت هزارساله ، بهنود شجاعی را که در سنّ ۱۷ سالگی و در یک نزاع خیابانی و بدین ترتیب بدون عمد ، باعث قتل جوان دیگری شده بود به دار آویخت .
بهنود شجاعی سوّمین اعدامی در سال جاری خورشیدی بود که حکم اعدام خود را زیر ۱۸ سالگی دریافت کرده بودند. * (۲)
این در حالیست که دو معاهدۀبین المللی میثاق حقوق کودک و میثاق حقوق مدنی و سیاسی ، که ایران از جمله کشورهای امضاء کنندۀ آنست ، اجرای حکم اعدام برای مجرمین زیر ۱۸ سال را ممنوع کرده است .
از ویژه گیهای قانون جزای ایران ( گرفته شده از فقه اسلام ) اینست که اولیای دم میتوانند با گذشت خود از اجرای حکم جلوگیری کنند. در این مورد مادر مقتول با وجود اینکه افراد زیادی او را به گذشت فرا خواندند ، رضایت نداد و شاهد اعدام بهنود و بقولی کمک کننده به اجرای آن بود.
کسانی که از این مادر انتقاد میکنند ، بهتر است نظری به فرهنگ غالب بر جامعۀ ایران بیافکنند.
خشونت در این جامعه مرتبأ در حال تولید و باز تولید است .
کم نبوده و نیستند احکام اعدامی که در ملاء عام انجام میشوند. شکنجه را قدوسیّت بخشیده نام تعزیر بر آن نهاده اند.مجازات ننگین سنگسار هنوز ملغی نشده است .
زنان و دختران در معرض تحقیر دائمی قرار دارند و حجاب مورد پسند حکومتیان به اجباربر سرشان کوفته شده است.” بد حجابان ” را وسط خیابان مورد شماتت قرار داده و در صورت اعتراض ، کشان کشان و به زور و خشونت دستگیر میکنند.
جوانان را به جرم تفریحات سالمی مانند رقص و پایکوبی و شنیدن موسیقی جریمه و گاه زندانی میکنند. در عوض شرکت در مراسم اعدام خیابانی را اززمرۀ تفریحات سالم تلقی میکنند و در تصاویری که به سراسر گیتی مخابره شده است میبینیم که حتّی بچّه های کوچکشان را هم به تماشا میبرند.
مکررأ شعار مرگ بر این یا آن فرد و یا این کشور وآن کشور را سر میدهند و حتی شاگردان خردسال مدارس را به دادن اینگونه شعارها وادار مینمایند.
به بریدن دست و پا و درآوردن چشم افتخار نموده وآن را مجازات اسلامی و در نتیجه پسندیده میخوانند.
اعتراضات مسالمت آمیز مردم رابا گلوله و باتوم و دستگیری و سپس خشونت غیرانسانی و تجاوز در بازداشتگاه هاجواب میدهند. رسانه ها نیز مملو از تهدید خشونت باردگراندیشان توسط مقامات دولتی میباشد.
خشونت به زنان در خانه طبق آیۀ قرآنی * (۳) قانونی است و خشونت همگانی در بیرون از خانه نیز با عنوان طرح امنیّت اجتماعی رواج دارد.
به جای جلوگیری قانونی از خشونت ، قوانین جمهوری اسلامی خود مشوق آن هستند.
مادری که رضایت به عفو قاتل ( غیر عمدی ) فرزندش نداد نیز محصول چنین اجتماع و چنان قوانین میباشد و تعجّبی ندارد اگر حتی متوجه هم نباشد که با عدم گذشت خود باعث قتل عمد جوانی شده است که در ۱۷ سالگی بطور غیر عمد سبب مرگ پسرش شده بوده است .
روز ۲۸ اکتبر ۲۰۰۹ ( ۶ آبان ۱۳۸۸ ) روزنامه های آلمان خبر از محاکمۀ جوان ۲۰ ساله ای را دادند که او نیز در حین نزاع باعث مرگ جوان دیگری شده بود.
دادگاه مخصوص نوجوانان ، این مجرم را به یک سال و نیم زندان که آنهم به سه سال حبس تعلیقی بدل شد محکوم نمودند.حتی نام این نو جوان نیز در گزارش روزنامه ها درج نشد تا به حیثیّت وی صدمه وارد نیاید.
در این کشور اروپائی ، بین قتلی که با قصد قبلی و با آگاهی انجام میگیرد با قتل غیر عمدی که خارج از اختیار و تمهید قبلی است ، تفاوت بسیار میگذارند.از آن گذشته مجازات جرائم نوجوانان با افراد بالغ نیز فرق دارد. محاکمۀ نوجوانان در دادگاه های مخصوص آنها و بدون حضور تماشاچی انجام میشودو نام آنها نیز منتشر نمیگردد.
در آلمان افراد زیر ۲۱ سال و در مواردی که روانشناس تشخیص دهد تا زیر ۲۵ سال نوجوان محسوب میشوند.
دولتمردان ما بهتر است اجتماع و قوانین حاکم بر ایران را با این کشورهای نومتمدّ ن مقایسه کنند واز خود بپرسند آیا پشتوانۀ تاریخ هفت هزار سال در حالیکه قوانین ما در دوران قرون وسطی درجا میزنند افتخاری دارد؟
چنانچه بهنود و دلارا و راحله و دیگرانی که به سرنوشت آنها دچار شدند حق انتخاب داشتند ، مطمئنأ از به ارث بردن چنین تاریخ پر عظمت صرفنظر کرده ترجیح میدادند جائی دیگر متولد شوند.

* (۱) لغت نامۀ دهخدا

* (۲) پس از دلارا دارابی در رشت و ع ـ ح در عادل آباد شیراز ،اجرای حکم اعدام بهنود شجاعی در زندان اوین ، سومین اعدام نوجوانان زیر ۱۸ سال در سال ۱۳۸۸ خورشیدی و چهارمین
آن در سال ۲۰۰۹ میلادی بوده است .

*(۳) آیۀ ۳۳ از سورۀ نساء

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *