چند خبر از وضعیت بازداشت شدگان اخیر در اوین

تغییر برای برابری – طبق اظهار نظر خانواده های بازداشتی و اسامی منعکس شده بر در زندان ، در نماز جمعه هفته گذشته ٰ‌۴۰ نفر بازداشت شده اند که اسامی آنها در پشت در زندان اوین نیز هست . خانواده ها که برای پیگیری وضعیت بازداشت شده خود آمده بودند اعتراض داشتند که آیا شرکت در نماز جمعه جرم است. به آنها هیچ گونه پاسخی داده نشد. به گفته مادر یکی از بازداشتی های روز جمعه در جواب اعتراض وی به او گفته اند که پسرش عکس موسوی را به همراه داشته و همین جرم او راسنگین کرده است.

نیمه شب جمعه پس از بازداشت برخی از نمازگزاران عده ای شبانه در خانه های شان دشتگیر شدند. آنهابازداشتی های هفته اول پس از انتخابات بودند که با وثیقه آزاد شده بودند اما بنا به گفته معاون امنیت برای تکمیل پرونده و بازبینی آن دوباره بازداشت شده اند. یکی از خانواده ها تعریف می کرد که ساعت ۱۲ شب به خانه آنها آمدند با حکم بازداشت پسر ۱۸ ساله اش که تنها چند روزی با گذاشتن وثیقه ای به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان آزاد شده بود. به آنها گفته بودند که حکم بازداشت ۲۰۰ نفر از افرادی که قبلا با وثیقه و یا کفالت آزاد شده اند را دارند.

به گفته برخی از بازداشتی های اخیر که با خانواده خود در تماس بودند ۵۰ نفر را در نیمه شب جمعه به این طریق بازداشت کرده اند. این مساله بسیاری از خانواده که برای پیگیری وضعیت فرزاندانشان به دادگاه انقلاب آمده بودند را نگران ساخت چرا که نمی دانستند در صورت آزادی فرزندانشان وضعیت آنها چگونه خواهد بود. یکی از خانواده ها اظهار می داشت که معاون امنیت به وی متذکر شده که فرزند تو در جای امن تری است چرا که بسیاری از افراد دوباره بازداشت شده اند.

برخی از این خانواده ها عنوان داشتند که فرزندانشان بار اولی که دستگیر شده بودند در کلانتری زمانی که هنوز به اوین منتقل نشده بودند مورد ضرب و شتم بسیاری قرار گرفته اند. مادر یکی از دستگیرشدگان می گفت که فرزند ۲۰ ساله اش در کلانتری یوسف آباد پیش از انتقال به اوین به مدت ۱۱ ساعت پیاپی مورد ضرب و شتم قرار داشته مادر دیگری از ضرب و شتم فرزند ۲۸ ساله خود و شکستن انگشتان دستش می گفت.

به گفته برخی از خانواده های بازداشتی های روز ۲۳ و ۲۴ خرداد ‌حدود ۳۰۰ نفر از بازداشتی های این دو روز هم چنان در زندان اوین هستند و با توجه به اتمام بازجویی های آنها معلوم نیست که ادامه بازداشت شان به چه دلیل است. مادر یکی از بازداشتی ها عنوان کرد که در این مدت ۴۰ روز تنها یک بار توانسته با فرزند خود مکالمه تلفنی داشته باشد و معاون امنیت از پذیرش وی و پاسخگویی در رابطه با فرزند او امتناع می کند.

برخی از بازداشت شدگان در ارتباط با تجمع دانشجویان ستاره دار پیش از انتخابات دستگیر شده اند. آنها در ۲۰۹ هستند و از وضعیتشان خبر چندانی در دست نیست. به گفته همسر یکی از بازداشتی های مذکور نیروهای امنیتی پس از انتخابات به خانه یکی از آنها آمده و حدود ۸ نفر را دستگیر کرده اند. وی که ساکن تهران نیست عنوان داشت که تنها یک بار همسرش تماس برقرار کرده و عنوان داشته که در بند ۲۰۹ بازداشت است. او از دشواری پیگیری وضعیت همسرش با توجه به دوری راه می گفت و با وجود اخبار نگران کننده از وضعیت بازداشتی ها و خبرهای ناگوار از جان باختگان اخیر از وضعیت همسر خود به شدت نگران بود و معتقد است که اگر همسرش سالم است چرا هیچ گونه تماسی ندارد.

انتقال شادی صدر به بند عمومی

میدان زنان – ظهر امروز شادی صدر که در زندان اوین به سر می برد، در تماس تلفنی کوتاهی با خانواده اش گفت که به بند عمومی منتقل شده است.

حسین نیلچیان، همسر شادی، در گفت و گو با خبرنگار میدان ضمن اعلام این خبر گفت: روز یکشنبه از ما برای آزادی شادی کفیل خواستند و بلافاصله به دادگاه انقلاب و پس از آن به زندان اوین مراجعه کردیم؛ اما آزادی همسرم واقعیت نداشت.

وی افزود: کسی که تلفنی از ما کفیل خواست، خود را از پلیس امنیت معرفی کرد، اما در زندان اوین، قاضی راسخ گفت که قرار نیست شادی صدر آزاد شود. این رویه های دوگانه جز آزار روحی خانواده هایی که عزیزانشان دربند هستند، نتیجه ای ندارد.

شادی صدر، وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان، روز جمعه بیست و ششم تیرماه در حالی که همراه با چند تن از دوستانش پیاده به سوی نماز جمعه می رفت، در بلوار کشاورز از سوی چند مرد بدون نام و نشانی از قانون، با ضرب و شتم دستگیر شد.

تماس کوتاه کاوه مظفری با خانواده اش

تغییر برای برابری – پس از حدود دوهفته از بازداشت کاوه مظفری به وی اجازه داده شد تا با خانواده خود تماس تلفنی داشته باشد.

مادر کاوه امروز ۳۰ تیرماه مانند روزهای گذشته به دادگاه انقلاب مراجعه کرد و با پیگیری مستمر خود سرانجام توانست با معاون امنیت که رسیدگی بر پرونده های بازداشتی های پس از انتخابات را برعهده دارد صحبت کوتاهی داشته باشد. وی نگرانی خود را از عدم تماس تلفنی کاوه و نداشتن اطلاع از صحت سلامت وی ابراز کرد. این در حالی است که در روزهای گذشته بسیاری از بازداشتی های ۱۸ تیر آزاد و یا به بند عمومی منتقل شدند و اغلب آنها چندین بار با خانواده خود تماس داشته اند. معاون امنیت نیز دستور داد که بازداشتی های ۱۸ تیر که تا به امروز تماس تلفنی نداشته اند با خانواده خود می توانند تماس داشته باشند. وی در رابطه با زمان آزادی کاوه گفت که بازجویی ها به اتمام رسیده و اکنون باید منتظر مراحل اداری بعدی آن باشیم.

کاوه در تماس کوتاهی که امروز با خانواده خود داشت از سلامت خود خبر داد. وی در این مدت دو بار به صورت۶ و ۹ ساعت بازجویی شده که بازجویی ها در مورد فعالیت های کاوه در ۵ سال گذشته بوده است. به گفته وی هیچ سوالی در رابطه با ۱۸ تیر از وی نشده است و معلوم نیست که بازجویی ها ادامه دارد یا پایان یافته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *