آخرین خبرها از وضعیت بازداشتی های بند ۲۴۰ اوین و تلاش خانواده هایشان

تغییر برای برابری – امروز۱۴ اردیبهشت خانواده های بازداشتی های روز کارگرهمچون روز گذشته در برابر دادگاه انقلاب اجتماع کردند. روز گذشته زنان بازداشتی در تماس با خانواده هایشان اعلام کردند که مردان و زنان هردو دربند ۲۴۰ اوین هستند. برای عده ای قرار کفالت وبرای عده زیادی قرار وثیقه صادر کرده اند.

در عین حال خانواده های بازداشت شدگان با نوشتن نامه به ریاست قوه قضائیه به عنوان مقام مسئول در این زمینه ضمن اعتراض به نحوه پاسخگویی مراجع قانونی نسبت به بازداشت خانواده هایشان، آزادی بی قید و شرط کلیه بازداشتی ها را خواستار شدند.

شهرزاد جهانیان مادر نیکزاد زنگنه فعال دانشجویی و کمپین که روز گذشته از بندرعباس راهی تهران شد درگفتگو با تغییر برای برابری می گوید :« اول دوستان نیکزاد و بعد خودش تماس گرفت و اطلاع داد که حالش خوب است. گفت هنوز بازجویی نشده و تاکنون هم قراری صادر نکرده اند. گویا روز جهانی کارگر بوده و بچه ها توجه شان جلب شده و رفتند ببیند چه خبره.»

او که به همراه خانواده های دیگر جلوی دادگاه انقلاب رفته می گوید:« امروز که به دادسرا رفتم به من گفتند بازداشت شدگان چندین گروه هستند و فعلا درحال تحقیق هستیم و خودمان به شما خبر می دهیم .»

پدر طاها ولی زاده فعال دانشجویی و کمپین می گوید:« به ما هم هیچ پاسخ درستی ندادند. فقط به من گفتند فعلا باید در بازداشت باشد و قرار بازداشت برایش صادر شده است. حتی نمی گویند فرزندم کجاست واجازه ملاقات هم نمی دهند.»

مادر جلوه جواهری فعال دانشجویی و کمپین نیز اطلاع داد:« جلوه دیروز تماس گرفت و گفت برای او وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر کرده اند و او هم گفته که ندارد.»

مریم محسنی فعال کارگری نیزبه گفته دخترش پگاه، در تماس با خانواده اش گفته است که برای او و برخی دیگر از زنان وثیقه ۵۰ میلیون تومانی صادر کرده اند و آنها نپذیرفته اند چون جرمی مرتکب نشده اند.»

همسر علی رضا ثقفی فعال کارگری و مادر محسن ثقفی نیز می گوید:« هیچکدام از مردان بازداشتی تا کنون تماسی با خانواده هایشان نگرفته اند. دیشب دونفر را با قید کفالت آزاد کردند و امروز هم برای دو نفر دیگر قرار کفالت صادرکرده اند.به یکسری از خانواده ها گفته اند قرار وثیقه صادر کرده اند و به برخی هم پاسخی نداده اند . دیروز به من گفتند برای علی رضا ۱۰۰ میلیون وثیقه صادر شده ، بیا و سند بیاور. امروزکه برای پی گیری رفتم می گویند هنوز پرونده شان درحال بررسی و بروید فردا بیایید.»

وی در باره امکان تهیه وثیقه می گوید: «ما که چنین وثیقه ای نداریم. ۱۰۰ میلیون یعنی سه برابر دیه قتل.مگر جرم آنها چه بوده که بخواهند وثیقه بپردازند. بازداشتی ها که فرار نمی کنند، روز دادگاهی شان حاضر هم می شوند. به نظرمن آنها اهداف دیگری دارند. ما الان با خبر شدیم که به جلسه تعاونی فلزکار مکانیک هم ریخته اند و آنها را بازداشت کرده اند مگر آنها هم در مراسم ۱۱ اردیبهشت بودند؟»

یکی از همسران اعضای سندیکای فلزکار مکانیک نیز که جلوه دادگاه بود می گوید: آنها اصلا در مراسم نبودند. دیروز به ما زنگ زدند و گفتند برایشان قرار کفالت صادر شده و امروز که آمده ایم می گویند سرمان شلوغ است فردا بیایید»

خانواده های بازداشت شدگان:می گویند بروید به خانه هایتان خودمان خبر می دهیم

تغییر برای برابری ( ۱۳ اردیبهشت )- در ادامه بازداشت فعالان کارگری و اجتماعی و مردم عادی در روزجهانی کارگر در پارک لاله، از روز جمعه تا کنون همچنان خانواده ها بی آنکه پاسخ مشخصی دریافت کنند پی گیر وضعیت بازداشت شدگان شان در کلانتری ها و بازداشتگاه ها سرگردانند. از دیروز که مردان بازداشتی را پس از بازجویی در پلیس امنیت میدان حر از این مکان خارج کرده اند نه آنها تماسی با خانواده خود داشته اند و نه از سوی دادگاه تماسی با آنها گرفته شده است. به آنها گفته اند برای برخی قرار وثیقه و برای برخی نیز قرار بازداشت موقت صادرشده است. زنان بازداشت شده را نیز دیروز به زندان اوین منتقل کردند بنابر شنیده ها آنها در سوئیت های بند عمومی زنان هستند و امکان تماس تلفنی با بیرون را ندارند. هر سه تا چهار نفر آنها در این اتاق ها زندانی اند. در این باره گفتگوهایی انجام داده ایم با برخی از خانواده های بازداشت شدگان که می خوانید:

پگاه فرج الهی، دختر مریم حاجی محسن ( محسنی) فعال کارگری درباره اتفاقات روز بازداشت مادرش و پی گیری های پس از آن چنین می گوید:« پلیس از ظهر در آنجا مستقر بود. پارک پر بود از لباس شخصی های موتورسوار، الگانس و پلیس امنیت و ون های پلیس و همچنین خانم هایی که در ماشین های پلیس بودند. حدود ساعت ۲۰/۵ در ضلع شرقی آب نما به فعالانی که گوشه ای بودند حمله کردند چندین نفر را از جمله مادرم ، فاطمه شاه نظری، عظیم زاده را گرفتند، بدون آن که حرکتی و تجمعی کرده باشند. افراد را با زنجیر و باتوم لگد کتک زدند، حتی زن ها را هم زدند و جوانان و مردها را .

حدودا” ۲۰۰ نفری را بازداشت کردند. و به بازداشتگاه بردند. زنان را اول به کلانتری ۱۴۸ و بعد به وزرا بردند. روز بعد به وزراء رفتیم که آن ها گفتند : این ها امانی پیش ما هستند. تا عصری جلوی وزراء بودیم. شنیدیم چندنفررا آزاد کردند و بقیه را به اوین بردند.امروز صبح، روز یکشنبه به اوین رفتیم . آن جا گفتند اینجا هستند اما پاسخ دیگری ندادند. به دادگاه انقلاب رفتیم. حدود ۴۰ نفری می شدیم گفتند: ما جوابی برای شما نداریم چیزی معلوم نیست. گفتند ما خودمان به شما زنگ می زنیم. ما را هل دادند و سرمان داد زدند و به ما گفتند که باید متفرق شوید. والا شماها را هم بازداشت می کنیم”.

پگاه درادامه درباره آخرین وضعیت زندانی ها می گوید:« به بعضی ها گفته اند برای زندانی ها وثیقه صادر کرده اند و بروید وثیقه را جور کنید من سوالم این است که اصلا ” برای چی این ها را گرفته اند؟ آنها که عمل خلافی انجام نداده اند. اصلا گردهمایی صورت نگرفته واصلا اگر هم صورت می گرفت کار غیر قانونی انجام نشده بود. خلاصه خیلی ها را همان دم در پارک گرفتند یا به خانه ها حمله کردند و درخانه هایشان کارگرهایی را گرفته اند. حتی جلوی دادسرا فهمیدیم که به جلسه کارگران فلزکارمکانیک که درمحل سرپوشیده ای بوده ریخته اند و همه را دستگیر کرده اند.»

بهناز مختاری مادر امیر یعقوبعلی فعال دانشجویی و حقوق زنان و کمپین که خیلی نگران فرزندش هست می گوید : پس از دستگیری امیر در پارک لاله ساعت ده ونیم شب به خانه ما آمدند سه مامور به همراه امیروارد خانه شدند یک دستگاه ریسیور را بردند. البته حکم تفتیش منزل را نشان نداده بودند به دخترم گفته بودند که چون خود امیر با ماست به حکم نیازی نیست می خواستند کتاب های دخترم را بردارند که او گفت این کتاب ها مال اوست و آنها را جا گذاشتند اما به آنها گفته بودند اگر ماهواره داشتیم حتما ریسیور را همراه خود ببرند.

وقتی از آنها پرسیدیم چگونه پی گیروضعیت امیر باشیم گفتند مشکل امیر سیاسی است. ما گفتیم آنها با دوستان شان نشسته و چای می خوردند اصلا تجمعی در کار نبوده اما آنها گفتند مااستعلام کردیم امیرسابقه دارد و جایی رفته که نباید می رفت.” امروز هم که به دادگاه انقلاب رفتیم به ما جوابی ندادند حتی مرا به بازپرسی امنیت راه ندادند گفتند خودمان تماس می گیریم .

پسر من جرمی مرتکب نشده که بخواهند او را بازداشت کنند یا اتهامی به او بزنند. به نظرم قصد داشتند که اورا به بهانه ای دستگیر کنند، دلیلش را هم نمی دانم اما روز کارگر بهانه خوبی برای آنها شد.

بهمن محمدی برادر لاله محمدی و از اقوام شریفه محمدی در باره بازداشت شدگان می گوید :« جلوی دادگاه ما را راه ندادند و تهدیدمان کردند. حدود ۵۰ نفر بودیم مرتب به ما می گفتند: نایستید والا شما راهم می گیریم . حتی خانم من پرسید یعنی به همین راحتی ! و آن ها هم گفتند بله به همین راحتی.»

او که از کرج به تهران آمده می گوید بعد از این که با خبر شدیم لاله وشریفه را گرفته اند از دیروز تا حالا در راه وزراء ، آگاهی، دادگاه انقلاب و اوین سرگردانیم.حتی در وزراء هم داروهای خواهرم را نگرفتند دیروز آقای قاضی جوانی به وزراء آمد از ساعت ۳۰/۴ تا ۶ آنجا بود. بعد از رفتن قاضی به ما گفتند بروید به خانه هایتان ما خودمان زنگ می زنیم اما به سرعت زندانی ها را با یک ون از وزرا خارج کردند. فقط دوخانم را آزاد کردند یکی از آن ها زن مسنی بود و دیگری زن جوانی بود که با بچه ۴ ساله اش به مدت ۲۴ ساعت دربازداشت بود.

به اوین که مراجعه کردیم گفتند این جا هستند ولی اسامی را نمی دهیم .می گویند برای بازداشتی ها وثیقه های سنگین بریده اند . درصورتی که آن ها کاری نکرده اند که بخواهند وثیقه بدهند جرمی مرتکب نشده اند که مجرم باشند. درآخرین سوالی که ما از دادگاه کردیم گفتند تا سه شنبه خبری به شما نمی دهیم بروید خانه هایتان خودمان خبر می دهیم .»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *