گفتگو با هادی خرسندی

١- چرا سیمین سه بوواری ونه مثلاً پنج بوارری و یا صد بواری؟
– هر رقمی میگفتم باز کم گفته بودم. خانم ها باید یاد بگیرند چانه نزنند.

٢- آقای خرسندی شنیده اید که در همان اوان که حجاب اجباری شد یک زوج ژاپنی در تهران به یک رستوران میروند؟ بعد از ورود آندو به داخل رستوران مدیر آن ازخانم ژاپنی میخواهد که یک روسری به سر کند و خانم ژاپنی میگوید که روسری ای همراه ندارد. مدیر یک روسری برای او مهیا میکند و بعد آنها میتوانند پشت میزی جای گیرند. لحظه ای بعد مرد ژاپنی هم از مدیر رستوران تقاضای یک روسری میکند و آنرا خودش بر سر میکند. در مقابل تعجب و سعی پیشخدمت های رستوران در توضیح اینکه فقط زنان باید حجاب داشته باشند و نه مردان ، گفته بود که اگر زنش مجبور است کاری را خلاف میل خود انجام دهد ، او وظیفه خود میداند که با همسرش همراهی کند.
به نظر شما چرا مردان ایرانی ای که ادعا میکنند به حجاب معتقد نیستند هرگز در مقابل حجاب اجباری واکنشی نشان ندادند. واکنشی که نشان دهد آنها این تحمیل را به زنان روا نمیدارند.

– خیر. متأسفانه عکس را آن را شنیده ام که شوهر گفته حالا بخور! چقدر من گفتم بپوشون! البته مرد ایرانی مثل مرد ژاپنی اهل خلبازی نیست و کلی هم رستوران میشناسد. دست همسرش را میگیرد با توافق هم میروند به رستوران دیگر.

٣- خانم سیمین بهبهانی (سه بوواری) گفته اند که حجاب و کنترل زنان در اصل تحقیر مردان هم هست. به نظر شما آیا این گفته درست است؟ اگر آری آن گره ای که موجب میشود مردان ایرانی به آن توجه لازم را نداشته باشند در کجاست؟
– خانم بهبهانی درست میگویند. آن خانمی هم که در مهمانی متکا را میگذارد روی پاهایش!، به مردان مجلس توهین میکند. مردان ایرانی هم بی توجه به حقوق زنان نیستند، منتها آنقدر حقوق اولیه انسان زیر پا گذاشته شده که هرجا را بگیریم جای دیگر از دست در میرود. این مسائل از هم جدا نیستند و هرکسی از نقطه ای حرکت میکند. زن و مرد در طلب حقوق انسانی از هم جدا نیستند. شاید این حرف با جوابی که در بالا دادم متناقض به نظر آید اما چنین نیست اگر عمیق تر نگاه کنیم.

۴- آقای خرسندی به نظر شما مسئله زنان در ایران فقط مربوط به زنان است؟ همانطور که به نظر اکثر آقایون که تهیه غذا، روفت و روب خانه و بچه داری و غیرو … همیشه وظیفه زنان بوده و همچنان ابدی هم خواهند ماند؟
– پرسش های بدیهی و قدیمی باعث ملال است. چنین نیست که میپرسید. راجع به مرد شهری با تحصیلات متوسط این گمان غلط است. ضمناً زنان باید مردان را آمورش بدهند.

۵- خانم میهن جزنی هم در جلسه ای خطاب به مردان سیاسی گفته است: مشکل نداشتن شما مردان با مسألهء زن در ایران دقیقاً مثل مشکل نداشتن من با علم فیزیک کوانتوم است زیرا نه اطلاعی از آن دارم و نه مسألهء من است. حال آقای خرسندی کدام یک از مشکلات بالا مشکل شما هم هست؟
– دوست عزیز من، خانم جزنی درست نگفته است. من با جدائی-گمانی موافق نیستم. ما از حال هم غافل نیستیم. ما با زنان زندگی کرده ایم و در حال زندگی هستیم. فیزیک کوانتوم یعنی چی؟ خانم جزنی بهتر است کمی فبزیک کوانتم یاد بگیرد!

۶- میگویند برقراری دموکراسی در هر جامعه ای از نهاد خانواده آغاز میشود. آقای خرسندی در خانواده شما چه نوع حکومتی برقرار است؟
– اگر بگویم در خانواده ما مردسالاری بوده دلتان خنک میشود اما در خانواده ما اصلاً حکومتی نبوده. البته کسی که مسبب بیشتر بدبختی ها و مهاجرت و آوارگی بوده بیشتر از دیگران هم وظیفه جبران به عهده داشته است. شما اصلاً “حکومت” را در خانواده راه ندهید تا دنبال حاکمش بگردید.

با سپاس از شما آقای خرسندی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *