نسرین ستوده و منصوره شجاعی به دادگاه انقلاب احضار شدند

[مدرسه فمینیستی:->http://www.feministschool.info/spip.php?article949] نسرین ستوده، و منصوره شجاعی با احضاریه کتبی به دادیاری امنیت دادگاه انقلاب احضار شدند.

نسرین ستوده که خود یکی از وکلای به نام دادگستری است و تاکنون پرونده های بسیاری از فعالان جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضاء را داوطلبانه و به طور رایکان برعهده گرفته و درارتباط با پرونده های مربوط به کودک آزاری و اعدام کودکان زیر ۱۸ سال فعالیت های حقوقی و اجتماعی چشمگیر و تاثیرگذاری داشته است، طبق احضاریه ای که روز شنبه ۲۲ تیرماه به وی ابلاغ شده است باید ظرف سه روز خود را به دادگاه انقلاب معرفی کند.

منصوره شجاعی، موکل نسرین ستوده که عضو کمپین یک میلیون امضا، عضو مرکزفرهنگی زنان و نیز از اعضای تحریریه سایت مدرسه فمینیستی است، احضاریه ای مشابه را دریافت کرده و او نیز باید ظرف سه روز خود را به دادیاری امنیت دادگاه انقلاب معرفی کند.

در احضاریه کتبی ابلاغ شده به نسرین ستوده و منصوره شجاعی برخلاف قانون آیین دادرسی کیفری، از موارد اتهامی آنان ذکری به میان نیامده است.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، وکالت نسرین ستوده و منصوره شجاعی را در این پرونده برعهده دارد.

* * * * * * * * * *

صدور وثیقه صد میلیون تومانی برای محبوبه کرمی و وضعیت محبوبه در گفتگو با مادرش

به گزارش [سایت تغییر برای برابری->http://www.change4equality.info/] صبح روز یکشنبه ۲۳ تیرماه، وکیل محبوبه کرمی هوشنگ پوربابایی با مراجعه به بازپرسی ۲ شعبه امنیت پی گیر وضعیت محبوبه شد به گفته شد که برای محبوبه وثیقه ۱۰۰ میلیونی صادر شده است اما خانواده محبوبه اعلام کردند توان پرداخت چنین وثیقه ای را ندارند.

دیروز ۲۲ تیرماه هنگامی که تعدادی از اعضاء کمیته مادران کمپین برای عیادت مادر محبوبه کرمی به منزل ایشان رفته بودند محبوبه نیز از اوین تماس گرفت وخوشحالی مادرش را دوچندان کرد. او اطلاع داد که به بند عمومی در قسمت زندانیان مالی منتقل شده و امیدواراست هر چه زودتر آزاد شود او روحیه خوبی داشت واز اینکه مادرش تنها نبود ابراز خوشحالی کرد محبوبه گفت قرار است آنها را به قید کفالت یا ضمانت آزاد کنند.

روز گذشته ۲۲ تیرماه پیش از تماس تلفنی محبوبه کرمی، سایت روزآنلاین نیز در مصاحبه ای با مادر محبوبه کرمی، وضعیت او را چنین شرح می دهد:

‏”تنها یک ورق و یک خودکار می خواهیم. چند روز است قبول نمی کنند که به ما بدهند. می خواهیم برای معاون زندان ‏نامه بنویسیم. جوابمان را نمی دهند. ده نفر در یک سلول زندانی هستیم. غذایمان خیلی بد است. هواخوری نداریم. توجهی ‏به ما نمی کنند. سر نمی زنند که ببینند زنده ایم یا مرده. ما هم مجبوریم از جانمان مایه بگذاریم تا اینکه به خواسته ‏هایمان توجه بکنند. هیچ راه دیگری نداریم”.

این آخرین جملات محبوبه کرمی،روزنامه نگار و فعال حقوق زنان است در اولین و آخرین تماسی که از زندان اوین و ‏قبل از آغاز اعتصاب غذای خود، با مادرش، خانم “مساعدی” داشته است. ‏

مادر محبوبه کرمی در گفتگو با روز از وضعیت دخترش اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: “روز یکشنبه بود که ‏تماس گرفت وچند ثانیه حرف زد و گفت: مادر من چاره ای ندارم جز اینکه اعتصاب بکنم تا اینکه صدایم را به این ‏مسئولین بی مسئولیت برسانم. راه دیگری ندارم. من هم گفتم: محبوبه! نه این کار را نکن! اما جواب نداد و تلفن هم قطع ‏شد. از آن روز که یک هفته پیش بود،هیچ خبری از محبوبه ندارم”. ‏

چگونگی بازداشت محبوبه کرمی را از مادرش می پرسم. می گوید: “محبوبه در ملاقاتی که با برادرش در زندان داشته ‏برای او تعریف کرده که« توی اتوبوس نشسته بودم. لباس شخصی ها خواستند اتوبوس را نگه دارند. راننده توقف نکرد ‏و در نتیجه انها در را شکستند و شروع کردند به زدن یک جوان بیست و شش هفت ساله. داشت می مرد. همه سر و ‏صورتش خونی شده بود. من هم گفتم آقا ! تو رو خدا چرا این بیچاره را می زنید؟ مگر چکار کرده؟ مگر هم وطن شما ‏نیست؟ اینها را که گفتم، جلو آمدند و شروع کردند به کتک زدن من و کشیدنم به بیرون اتوبوس. حتی کفشم در اتوبوس ‏جا ماند و لباسهایم را هم پاره کردند. اجازه ندادند کفشم را پایم کنم و همینطوری من را به بازداشتگاه بردند…» دخترم ‏هم اکنون در بند ۲۰۹ اوین زندانی است و از آن روز که او را گرفته اند،من حتی یکبار هم او را ندیده ام”. ‏

اما چرا برغم سپری شدن حدود یک ماه از بازداشت این فعال حقوق زنان، برای آزادیش اقدامی صورت نگرفته؟خانم ‏مساعدی می گوید: “محبوبه خودش بیست روز پیش گفت که تمام بدنم کبود شده و گفت که یک خانم پزشکی هم است که ‏وضع چشمهایش نامساعد است. آنها بی گناهند. من به عنوان مادرش این را نمی گویم؛چون در زندگیمان ما همیشه ‏صداقت داشته ایم و حقیقت را می گوییم. محبوبه تنها کاری که کرده این بوده که خیلی محترمانه به لباس شخصی ها ‏اعتراض کرده که چرا آن جوان را می زنند. همین. هر چند مطمئن نیستم اما به عقل خودم،آنها می خواهند تا آثار ‏کبودی بدن بچه ام پاک بشود و بعد او را آزاد کنند”. ‏

چه پیگیریهایی برای آزادی وی انجام شده است؟ مادر این زندانی می گوید: “خانم عبادی وکیل ایشان است و البته هنوز ‏اقدامی انجام نداده اند. چون در خارج بودند. الان هم آقای پور بابایی از کانون مدافعان حقوق بشر وکیل محبوبه است و ‏ایشان هم اجازه ملاقات و مطالعه پرونده را پیدا نکرده اند”. ‏

خانم مساعدی در ادامه از وضعیت بیماری خودش هم سخن می گوید: “من تازه جراحی کرده ام و در حال حاضر ‏خوابیده ام در خانه. ده روز است که از جایم بلند نشده ام”. ‏

و در خاتمه مادر محبوبه کرمی به مسئولان چنین می گوید: “یک توجهی به محبوبه ها بکنید. به خدا قسم این بچه ها،این ‏خانم ها حیف اند بروند زندان. جای آنها زندان نیست. ما همه هم وطنیم،این نوع معامله کردن با هم وطن،شایسته یک ‏ایرانی نیست. شایسته یک انسان نیست. من انتظار دارم نه فقط محبوبه،بلکه تمام محبوبه ها را به دادشان برسید و ‏صدایشان را بی پاسخ نگذارید”.

* * * * * * * * * *

بازداشت بهاره هدایت

[تغییربرای برابری:->http://www.change4equality.info/] بهاره هدایت دبیر کمیسیون زنان و عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت و محمد هاشمی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و صبح امروز در منزل پدری بازداشت شدند.

نیروهای امنیتی در ساعت ۷ صبح امروز طی اقدامی هماهنگ و به صورت برنامه ریزی شده با ورود به منزل پدری این دو فعال دفتر تحکیم وحدت با تفتیش و ضبط وسایل شخصی، محمد هاشمی و بهاره هدایت را بازداشت نموده و به زندان اوین منتقل کردند، مأموران امنیتی بیش از سه ساعت مشغول بازرسی منزل بهاره هدایت بودند.

در خصوص علت بازداشت این دو عضو شورای مرکزی هیچ اطلاعی در دست نیست. سال گذشته در روز ۱۸ تیر ماه نیز کلیه اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم مقابل دانشگاه امیرکبیر و در پی تحصن در مقابل این دانشگاه برای آزادی دانشجویان بازداشت شدند و بیش از یک ماه را در زندان اوین دربند بودند. لازم به ذکر است بهاره هدایت طی تجمع ۲۲ خرداد بازداشت و در دادگاه انقلاب به دوسال حبس تعلیقی محکوم شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *