حمایت از دادخواست “داشتن سر آزاد “

ممنوعیت حجاب کودکان

تمام ترجمه هاى این مقاله :

[Deutsch]
[فارسى]

ما تعدادی از زنان ایرانی تبعیدی ساکن آلمان، از مبارزه زنان در ایران علیه تحمیل حجاب حمایت می کنیم. با وجود تمام فشارها، تهدیدها، دستگیری و شکنجه، زنان برای داشتن حق انتخاب آزادانه در مورد بدنشان مبارزه می کنند! حجاب اجباری نماد آپارتاید جنسی و تبعیض جنسیتی در ایران است. حقوق بشر شامل زنان ایران نمیشود.

سالهاست که زنان ایرانی آشکارا به اجباری بودن حجاب اعتراض داشته و به همین خاطر هم در خطر مجازات واقع می‌شوند. برخی از آنها دستگیر و زندانی شده اند. با این وجود آنها به مقاومت خود ادامه می دهند. ما شجاعت این زنان را تحسین کرده و همراه آنان هستیم. هم اکنون چندتن از آنان از جمله نسرین ستوده. وکیل مدافع دختران خیابان، در زندان بسر میبرند.

ما زنان تبعیدی ایرانی، شاهدان پیدایش حکومت اسلامی و همچنین برقراری دستورات و قوانین ضدزن عواقب آن در کشورمان هستیم. ما ناظران زنده چگونگی استفاده ابزاری از دین و طرق انتشار سریع آن بوسیله شبکه ها و گروه های به هم پیوسته مانند مساجد و انجمنهای دینی در رسیدن به اهداف توسعه طلبی یک ایدئولوژی مذهبی هستیم.

ما تحت کنترل بودن خصوصی ترین بخش زندگیمیان، تبعیض و سرکوب را در ایران تجربه کرده ایم، و اکثرا هم به همین خاطر مجبور به ترک سرزمینمان شده ایم. و حال دوباره در خانه جدید مان آلمان، شاهد رشد یافتن روزانه پدیده حجاب کودکان در تمام سنین در حال رشد می باشیم.

ما که در یک فرهنگ اسلامی بدنیا آمده و رشد کرده ایم، میدانیم که دقیقا چگونه دین و ایدئولوژی از طریق ترس از مجازات و بوسیله وابستگی های عاطفی، افکار و رفتار کودکان را تحت تأثیر قرار میدهند.

ما زنان ایرانی عواقب حجاب در سنین کودکی را تجربه کرده و معتقدیم که آن :

– باعث عادت در کودک شده ( که البته این مورد هدف اسلام سیاسی است)، بگونه ای که بعدها نتوانند آن را از سر پایین کشند.

– زندگی روزمره دختران را جنسیت زده ساخته و دوران کودکی را از آنها می رباید

– دخترکان بدون حجاب در مدارس و حتی در مهد کودک اغواگر جنسی محسوب می شوند

– احساس فرودستی در مقابل همسالان مذکر خود.

– حجاب باعث میشود که دختران نتوانند غریزی و آزاد و خودجوش حرکت کنند و تحرک آنها در انجام انواع ورزش ها را محدود میسازد. آنها قادر نخواهند بود همراه پسرها بیاموزند، بازی کنند، درکنار هم لحظات رشد را تجربه کنند.

– به پسران این امر مشتبه میشود که آنها نسبت به دختران برتری داشته، جنس برترند پس حق دارند برای آنها هم تصمیمگیری کنند.

به همین دلیل ما از تقاضای انجمن زنان TERRE DES FEMMES در ممنوعیت ” حجاب کودکان” در اماکن عمومی به ویژه در مدارس و موسسات آموزشی برای دختران زیر سن قانونی حمایت میکنیم.

ما نیز مانند انجمن TERRE DES FEMMES معتقد هستیم که موسسات آموزشی عمومی باید محیطی برای یادگیری بدون تشویش و اضطراب برای همه کودکان باشد، فضایی خالی از نمادهای مذهبی و ایدئولوژیکی بوده و سوال پرسیدن در هر موردی مجاز باشد. تنها در این صورت است که دولت می تواند مأموریت آموزشی خود را خنثی و بیطرف انجام دهد و در محیطی عاری از تبعیض، در میان کودکان و نوجوانان تفکر آزاد و دموکراتیک را رواج دهد.

نباید به نام مذهب در مقابل نقض حقوق بشر مدارا بود. نگرانی ما محفوظ نبودن حقوق دختران در یافتن خویش، اراده شخصی و رشد آگاهانه آنها در جامعه هستیم. ما می خواهیم که دختران بدون حجاب رشد می کنند- اینجا و هر جای دیگر.

از آنجایکه ما فمینیست هستیم، با هر گونه ساختار و هنجار پدرسالارانه که موجب محرومیت زنان و اعمال تبعیض بر آنان میشود مخالفیم. ما همچنین آگاه هستیم که ممنوعیت قانونی ضروری است، اما کافی نیست. علاوه بر ممنوعیت قضایی، میبایست به امر آموزش و فرهنگسازی پرداخت. از مهد کودک تا دانشگاه، از خانه تا مراکز مشاوره، از مطب پزشکان تا باشگاه های ورزشی و از بوکلتهای ادرات تا رسانه های جمعی.

ما ایرانیان مهاجر و تبعیدی آگاهانه از صفر شروع کردیم و تصمیم گرفتیم که یک زندگی جدیدی را در آلمان آغاز کنیم. ما ارزش دموکراسی و سکولاریسم موجود را دانسته، و برابری جنستی نسبی در ساختارهای اجتماعی و نظام آموزشی را با اهمیت میدانیم. چیزهایی که در کشور محل تولدمان از ما دریغ داشته شده اند. اگر چه حکومت تمامیتخواه مذهبی ما را متحمل سختی ها و تحولات جبران ناپذیری ساخت، اما ما قربانی نیستیم، چرا که ما از گذشته مان نیرو و اعتماد به نفس به دست کسب کرده ایم.

ضمنا ما نظرمان را رسا اعلام میکنیم تا هیچ حزب و گروه سیاسی نتواند آنرا نظرخود اعلام کند. در برابر فعالیتهای روبه گسترش اسلامگریان بدون ترس از نیروهای راست و یا احزابی مانند AFD صدایمان را بالا می بریم و آگاهیم که اگر سرنوشت مان را به دست خود نگیریم، اگر در قبال خودمان مسولیت نپذیریم، و اگر ما نگرانی های خودمان را نادیده بگیریم، نتیجه ای نخواهد داشت جز سپردن آنها بدست نیروهای راست و یا ضد مهاجر. و این مورد خطری است که نه در راستای اهداف ما بلکه علیه منافع ما بکار گرفته خواهد شد.

******

آدرس تماس: iran.women.solidarity@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *