پروانه کاظمی بر فراز بام دنیا

شهرزادنیوز: سال های اخیر هیمالیا شاهد موفقیت های کوه نوردان ایرانی در مناطق مختلف از جمله آناپورنا، ماکالو، ماناسلو و … بوده است، در این میان زنان نیز تلاش های بسیار خوبی داشته اند، از جمله لیلا اسفندیاری زن پرتلاشی که متاسفانه سال گذشته بر بلندی های گاشربروم ۲ جان خود را از دست داد و نام ماندگار او با نام هیمالیا گره خورد.

پروانه کاظمی متولد ۱۳۴۹ زن پرتلاش دیگر ایرانی ست که به طور مستقل موفقیت های مهمی را در منطقه ی هیمالیا از آن خود کرده است. او از اعضای باشگاه کوه نوردی اسپیلت، نخستین زن در سطح کوه نوردی جهان است که توانست در یک فصل (ماه مه ۲۰۱۲ ) به فاصله ی یک هفته، دو قله ی بلند اورست به ارتفاع ۸۸۴۸ متر و لوتسه به ارتفاع ۸۵۱۶ متر را به طور انفرادی صعود کند، قبلن چنین تلاشی توسط زنان دیگر ناموفق مانده بود.

پروانه کاظمی به همراه شرپای خود « نیما گیالزن » ۱۷ روز در ارتفاع هفت هزارمتری در کمپ دو و کمپ سه به دلیل بدی آب و هوا منتظر هوای خوب می ماند و مجموعا مدت اقامت کمپ ۲ به بالا در دور آخر به مدت ۲۰ روز بوده است؛ صعود دو قله در یک برنامه و یک فصل با توجه به زمان اندک برای بازیابی انرژی در کمپ دوم مشترک لوتسه و اورست، از توانایی های او محسوب می شود و چنین مقاومتی در نوع خود کم نظیر است و یک شاخص مهم در صعودهای هیمالیا به شمار می رود. او پس از صعود قله اورست، با یک صعود فنی و دشوار موفق می شود بر بام چهارمین قله ی مرتفع جهان « لوتسه » بایستد. این نخستین بار در ایران و جهان است که دو صعود سنگین برون مرزی در یک برنامه با موفقیت توسط یک زن انجام می گیرد.

پروانه کاظمی صعود اولش را به همسر خود به دلیل حمایت هایش، و صعود دوم را به روح بزرگ زن هیمالیانورد، « لیلا اسفندیاری » تقدیم کرده است، زنی که پس از صعودهای مختلف ۸۰۰۰ متری و تلاش های بسیار، سال گذشته پس از صعود موفقیت آمیز خود به قله اورست، هنگام بازگشت جان خود را از دست داد.

کاظمی پیش از صعود افتخار آمیز خود در سطح جهان، توانسته بود به عنوان اولین زن ایرانی با صعودهای موفق خود در همیالیا توانایی های خود را به اثبات برساند:
ـ صعود قله ی « موستاق آتا » به ارتفاع ۷۵۴۶ متردر چین، سال ۱۳۸۹، به همراه دو نفر از باشگاه کوه نوردی اسپیلت
ـ صعود قله ی « ماناسلو » به ارتفاع ۸۱۶۳ متر در بهار سال ۱۳۹۰، به همراه یک تیم ۱۱ نفری ایرانی
ـ صعود قله ی « آمادابالام » به ارتفاع ۶۶۸۲ متر در پاییز ۱۳۹۰، به طور انفرادی
او تمام صعودهایش را تاکنون بدون حمایت های دولتی انجام داده و با هزینه ی شخصی موفق به صعود این قله ها شده است.

سیاست فدراسیون کوه نوردی ایران تا کنون نسبت به صعودهای مستقل و غیر دولتی داخلی و برون مرزی، سیاست سکوت بوده است و از بازتاب این اخبار در رسانه های دولتی خودداری کرده است، شاید نمی توانست بیش از این چنین موفقیت جهانی را نادیده بگیرد که پیام تبریکی برای پروانه کاظمی می فرستد و هیچ بعید نیست که به زعم بخشی از کوه نوردان به فکر استفاده ابزاری از این گونه صعودها باشد.
مهم این است که زنان ما در سال های اخیر نشان دادند که با تلاش های مستقل خود توانایی انجام کارهای سترگ را دارند و این سومین بار است که اورست گام های زن ایرانی را بر بام خود حس می کند.

باشگاه کوه نوردی اسپیلت که شش سال از تاسیس آن می گذرد، با تشویق ها و پوشش خبری مداوم، موفقیت های این عضو فعال خود را در سایت های اینترنتی و همین طور فیس بوک و رسانه های دیگر انعکاس داد و به موازات آن گروه های مختلف کوه نوردی غیر دولتی از این صعود استقبال فراوانی کردند. در پی گزارشی که باشگاه کوه نوردی اسپیلت از صعود پروانه کاظمی داده، از تلاش زن ۷۳ ساله ی ژاپنی به نام « تامائه واتانابه » یاد کرده است که توانست عنوان مسن ترین زنی را بگیرد که در ۶۳ سالگی اورست را صعود کرده است و این رکورد تا حدود یک دهه دوام داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *