فیلم مرگ در تهران در وین به نمایش گذاشته شد

در حدود یکسال پیش هنگام جشنواره فیلم زنان که در سالهای گذشته به همت گابی فریمبرگر در وین انجام میشود با آنت اکرت اهل برلین آشنا شدم که خود نویسنده و دست اندر کار فیلم و جشنواره در نقاط مختلف جهان است. وی به محض این که از نسب ایرانی من خبر دارشد پرسید آیا فیلم مستندی را که چند سال پیش دیگر گزارشگر ومستند ساز آلمانی در برلین/ توماس گی فر/ در باره قتل پروانه و داریوش فروهر ساخته دیده ام ؟

جوابم منفی بودولی البته پرستو فروهر را که در وجودش شهامت و هنرشانه به شانه تجلی دارند میشناختم. او در چندین گالری شناخته شده وین در گذشته کار های خود را به نمایش گذا شته بود. از آنجا و به عنوان کنشگر حقوق بشرو فردی علاقه مند به امور سیاسی با این وجود استثنایی آشنایی داشتم.

از آن گفتگوی اولین تا اجرای آن فیلم در وین، جمعه گذشته ، چنانچه در برخورد با انسان های باز دل و هم آفق کار خوب پیش میرود ، راه به آسانی طی شد.

در انجمن فرهنگی *چهره ایرانی وین *بر ان شدیم توماس گی فر و فیلم او را پیدا کنیم و آن را در چارچوب همکاری با موسسه تحقیقات فیلم آرشیو اتریش در وین به نمایش گذاریم . لازم بود پس از نمایش فیلم میز گردی دررا بطه با فیلم و محتوای آن تدوین شود. همان طور که میدانیم ۲۲ نوامبر سالروز این قتل است.

پس از تدقیق روز برنامه نمایش فیلم از آقای گی فر و بانو پرستو فروهر دعوت شد که هر دو نیز حضور داشته باشند . تا به غنای فضای فیلم و گفتگوی بعد از ان بیافزایند.

آن دو نیزدعوت پذیرفتند و آمدند . روز ۶ نوامبر/ با همکاری آرشیو فیلم اتریش / مرگ در تهران در وین در حضور تماشاچیان بسیاری روی پرده آمد. دیدن این مستند موی شکا فنده در حضور شاهد های زندگی شان، پرستو فروهر و توماس گی فر که آخرین مصاحبه بلند را با فروهر ها داشته است و پس از ان به جمع آوری همه اسناد موجود در خبر گذاری ها پرداخته تا این فیلم تا حد ممکن گوشه از راز ناگفته بردارد، فضایی ناگفتنی بوجود آورد.

نمایش فیلم در عین حال نشست یادبودوا ری بود برای فروهر ها که چند روز دیگر سالگرد قتل فجیعشان به خاطره ها باز میگردد.

رو ز هایی که درآن ا ین هنرمند عالیقدر به محلی میرود که در ان عزیز ترین هایش به خون غلتیده اند. و با ان سوال همیشگی بر لب: چرا ؟

حاضرین برنامه فیلم در وین نیز تحت تاثیر آنچه بروی پرده آمده ، بعد از دانستن آنچه میتوان دانست و پس از شرکت در جلسه پرسش و گفتگو با همین سوال سآلن سینما را ترک گفتند: چرا؟

فیلم در وین :
http://dasiranischewien.org/film.php

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *