فقر و تهیدستی زنان و کودکان در ایران و جهان / مرجان افتخاری

برای دانلود کتاب فایل زیر را باز کنید

مقدمه

تا کنون پژوهشهای با ارزشی در زمینه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دررابطه با وضعیت زنان و مشکلات آنها ارائه شده است. فعالین جنبش زنان بررسیهای تحلیلی روشنی از قوانین حقوقی تبعیض آمیز و غیر انسانی، دلائل گسترش فرهنگ و روابط مردسالارانه در جامعه و نقش رژیم حاکم در این راستا ارائه داده اند. سرکوبهای حقوقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که در طول سی و یک سال استقرار رژیم جمهوری اسلامی بطور مرتب تولید و باز تولید شده اند را موشکافانه مطرح کرده اند. ولی در زمینه وضعیت و شرایط اقتصادی، بیکاری، فقر و تهیدیستی زنان کار کمتری ارائه شده است. این بیان به مفهوم نا دیده گرفتن کارهای تحقیقی و پژوهشی در زمینه افزایش تن فروشی، بیکاری و همینطور افزایش تعداد کودکان کار و یا کودکان خیابانی و وضعیت اسفبار زندگی آنها که به شرایط اقتصادی مربوط میشوند نیست. آنچه که پیش رو دارید تلاشی است تکمیلی همراه آمار و ارقام که فقر عمومی و شرایط زندگی زنان و کودکان را تا آنجا که امکانات اجازه میدهد در کشورهای دیگر و ایران مورد بررسی قرار دهد. زیرا عیلرغم تفاوتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وضعیت اقتصادی زنان در ایران را نمیتوان بطور مجرد و جداگانه از مجموعه جهانی در نظز گرفت.

درست است که در نظام سرمایه داری همیشه ستم طبقاتی، بیکاری، فقر، تهیدستی و بی عدالتی وجود داشته و خواهد داشت، ولی در همین نا کجا آباد سرمایه داری شرایط زندگی مردم در کشورهای پیشرفته سرمایه داری با کشورهای عقب مانده یا به اصطلاح در حال رشد و یا کمتر رشد یافته کاملا متفاوت است. فقر و تهیدستی کارگران، زنان و کودکان در اروپای غربی با درد و رنج، مرگ و میر، سوء تغذیه مزمن، عدم دسترسی به امکانات پزشکی، داروئی و بهداشتی مردم در قاره آفریقا و آسیا قابل مقایسه نیست. در این مناطق اساسا مقوله ای بنام “رفاه اجتماعی” هیچ معنی و مفهومی ندارد. در اینجا برای میلیونها نفر که از گرسنگی رنج می کشند “زنده ماندن” به هر قیمتی واقعیت دردناک زندگی آنها است.

باز در همین کشورها، آنچه که مبارزه برای دست یابی به حد اقلهای لازم برای زندگی را مشکل میسازد وجود رژیمهای دیکتاتوری یا استبدادی-مذهبی است، مانند کشور خودمان ایران که علاوه بر هزینه های سر سام آور ارگانها و نهادهای نظامی و سرکوبگر، غارت ثروت ملی، رشوه خواری، فساد مالی، احتکار و هرج و مرج هم در افزایش فقر بیشتر مردم بی تاثیر نیستند.

در مورد زنان به غیر از تبعیض، نابرابری، ستم و استثمار سیستم سرمایه داری فاکتورهای دیگری میتوانند در وضعیت اقتصادی آنها دخالت داشته باشند. از جمله سیاست دولتها، مسائل فرهنگی، سنتی، مذهبی هم در تشدید فشارهای اقتصادی و در نتیجه فقر و نداری بیشتر زنان نقش موئثری دارند.

از همان ابتدا، جمهوری اسلامی برای نهادینه کردن هویت اسلامی خود در جامعه، سیاستهائی مبتنی بر کنار گذاشتن زنان از روابط و مناسبات اقتصادی، اجتماعی و در نتیجه خانه نشینی آنها بکار گرفت. در طول این سالها به اشکال و شیوه های مختلف (قانونی و غیر قانونی) حیطه فعالیت اقتصادی و اجتماعی زنان محدود شد. و امروز کاهش ساعات کار زنان چیزی نیست جز ادامه همین سیاست و در نتیجه فقر و فلاکت بیشتر زنان بویژه انهائی که به تنهائی سرپرستی خانواده را بعهده دارند. بی مورد نیست که در سالهای اخیر با افزایش تن فروشی، تعداد کودکان خیابانی و کودکان کار روبرو هستیم. افزایش سیر عمودی این پدیده ها و نابهنجاریهای دیگر اجتماعی چون تکدی، سرقت، اعتیاد، قتل وامثال آن بازتاب طبیعی و منطقی وخامت اوضاع اقتصادی و افزایش فقر و تهیدستی است
قبل از مطالعه توجه شما را به چند نکته جلب میکنم. اولا دسترسی به آمار و ارقام کشورهای دیگر امری است غیر ممکن. به همین دلیل از داده های سازمانهای بین المللی، بانک جهانی، سازمان جهانی کار، فرم اقتصاد جهانی و یونیسف استفاده شده است. زیرا تنها این نهادها و ارگانها هستند که امکانات آماری را در اختیار دارند. در ضمن در تمام کتابهای نوشته شده و یا تحقیقات اقتصادی از آمار همین ارکانها و یا مراکز رسمی آماری استفاده شده است.
ثانیا این ارگانها طبیعتا از زاویه طبقاتی مسائل را مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار نمیدهند. بطور نمونه زمانی که از خط فقر و یا زیر خط فقر صحبت میشود، آمار ارائه داده شده وضعیت عمومی و کلی را ترسیم میکند. در هیچ یک از داده ها هیچ اشاره ای به کارگران و یا زنان کارگر دیده نمیشود. در حالی که خط فقر برای کارگران با توجه به سطح دستمزد و سطح زندگی آنها با کارمندان متفاوت است.

آخرین نکته در مورد سیستم آماری جمهوری اسلامی است. این رژیم بدلیل سیاسی یا از ارائه آمار در سطح داخلی و بین المللی سر باز زده و یا آمار غیر واقعی و ساختگی را منتشر کرده. به همین دلیل ما با داده های کاملا متفاوتی از طرف مراکز رسمی، مسئولین کشور و فعالین سیاسی، اجتماعی روبرو هستیم.

فهرست مطالب:

– مقدمه

– تعریف فقر و تهیدستی به زبان ساده

– فقر و رابطه آن با هزینه های مواد مصرفی

– عوامل موثز در تعین فقر و تهیدستی در کشورهای ثروتمند

– بیکاری

– شهرها و نواحی ثروتمند و فقیر

– فقر و تهیدستی در کشورهای جهان سوم

– رشد جمعیت

– مستعمره میراث تاریخی

– وضعیت سیاسی

– شاخصهای اندازه گیری فقر و تهیدستی

شاخص رشد انسانی (Indicateur de Dévelopement Humain IDH)-

– شاخص رشد جنسیت انسانی (Indicateur Sexospécifique du Développement Humain ISDH)

-فقر بازنشستگان

– فاجعه های طبیعی

– نتایج روانی و اجتماعی فقر

– فقر کودکان

– کودکان کار

– آمار دیگری در مورد کودکان کار و تاریخ کوتاهی در مورد آن

– بهره برداری جنسی از کودکان

– کودکان سرباز

– کودکان کار در ایران

– کودکان خیابانی

– کودک همسری

– وضعیت و شرایط اقتصادی زنان

– کار زنان و تبعیضهای جنسیتی

– بیکاری و فقر زنان

– بیکاری، اعتیاد و تن فروشی سه معضل گریبانگیر زنان در ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *