گزارش کنگره فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر

سی و هفتمین کنگره فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر با شرکت نمایندگان بیش از ۱۵۰ سازمان حقوق بشری, در روزهای ۶ تا ۱۰ آوریل (۱۷ تا ۲۱ فروردین) در ایروان پایتخت ارمنستان برگزار شد.
دو روز نخست کنگره اختصاص به کنفرانسی زیر عنوان «چالش های نوین دادگستری» داشت که طّی آن حق دادخواهی برابر دادگاهی مستقل, چه در عرصه ملّی و چه در صحنه بین المللی, و موانع تحقّق آن از زوایای گوناگون و در چندین گروه کاری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در سومّین روز کنگره طرح قطعنامه های ابراز شده از سوی جامعه های دفاع از حقوق بشر درباره وضعیّت حقوق بشر در دهها کشور و از جمله ایران, سودان, کنگو, سومالی, برمه, سوریه, سرزمینهای اشغالی فلسطین, کوبا, ویتنام, لیبی …. مورد تصویب قرار گرفت (متن قطعنامه درباره وضعیت حقوق بشر در ایران که مفصّل ترین قطعنامه به شمار آمد, پیوست است).
نکته جالب توجّه در انتخابات هیأت رئیسه جدید فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر, علاوه بر انتخاب دوباره خانم سوهیر بلحسن به عنوان رئیس, حضور بیش از پیش زنان و از جمله ۵ زن از کشورهای مسلمان در دفتر بین المللی, عالیترین مرجع تصمیم گیری فدراسیون است.
دیگر اینکه آقای عبدالکریم لاهیجی رئیس جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران, برای پنجمین بار پیاپی, به عنوان نایب رئیس فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر انتخاب شد.

جامعه دفاع از حقوق بشر در ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *