بنیاد اسماعیل خویی ، انجمن زنان پارسی و کمیته امریکاییان- ایرانیان پیشرو روز جهانی زن را در آتلانتا گرامی داشتند و این روز تاریخی را جشن گرفتند.
برنامه با خوش آمد، پیام دکتر اسماعیل خویی بمناسبت روز جهانی زن و سروده ایشان بنام” زن “آغاز شد و سپس خانم .ثریا فلاح اولین سخنران برنامه معرفی گردید.
“خانم فلاح پژوهشگر و فعال اجتماعی در زمینه مسایل حقوق بشر در ایران خصوصا حقوق اقلیت ها است. ایشان از بنیانگزاران سازمان جهانی زنان برای زندگی و جامعه حقوق بشر ایران- جنوب کالیفرنیا است و ریاست سازمان جهانی زنان برای زندگی را بعهده دارد.ثریا فارغ التحصیل رشته کارشناسی ارشد حقوق بین الملل است و اکنون معاون برنامه ریزی انجمن سازمان ملل متحد آمریکا در سان فرناندو است. او بیشترین فعالیت هایش را به تفحص در زمینه حقوق بشرایران اختصاص داده و با کمپین یک میلیون امضا از زمان آغاز همکاری داشته است و برای اولین بار پیام کمپین را به کمیسیون مقام زن سازمان ملل برده است. حاصل کار و تحقیقات ثریا انتشار چند کتاب و چندین مقاله به زبان های فارسی، کردی و انگلیسی است. ایشان ریاست قلم کردی را در سازمان جهانی قلم-شاخه امریکا را نیز بعهده دارند. ”
خانم فلاح درباره تاریخچه روز جهانی زن در جهان و اقدامات سازمان ملل متحد را درامحای تبعیض جنسیتی صحبت کردند و برنامه ها و اسناد تهیه شده بوسیله این سازمان و اهداف آن را توضیح دادند. به اجلاس های بر گزارشده پکن به علاوه ۵ و پکن به علاوه ۱۰ و دست آوردهای آن اشاره کردندو اضافه کردند که در حال حاضر اجلاس پکن به علاوه۱۵ که از تاریخ پنجم مارس شروع شده و تا یازده مارس ادامه خواهد داشت در نیویورک در حال اجرا است.ایشان در پایان از مسایل زنان و جنبش زنان ایران و پویایی آن سخن گفتند و با نشان دادن تصاویر گردهم آیی های زنان سخنانشان را یه پایان رساندند.
پس از سخنان خانم ثریا فلاح ویدیویی در باره جنبش زنان ایران * نمایش داده شد و سپس خانم فرشته قاضی معرفی گردید.
“خانم قاضی فرزند انقلاب است. او روزنامه نگار و فعال حقوق بشر است و اولین خبرنگار زنی است که تابوی حضور دراستادیوم ورزشی را شکست.او از سال ۱۳۷۸ در حوزه سیاسی شروع به کار کرد و بعلت اعتراض به قتل زهرا کاظمی و فعالیت برای جلوگیری حکم اعدام افسانه نوروزی ،کبری رحمان پور، شهلا جاهد، اکرم قویدل، دلارا دارابی وکودکان محکوم به اعدام متهم به توهین به مقدسات اسلام شد. او درآبان ۱۳۸۳ در رابطه با پرونده های اینترنتی دستگیرشد و ۴۰ روز را تحت بازجویی و شکنجه گذراند. او شرح شکنجه دوران بازجویی و زندان خودرا پس از آزادی منتشر کرد و دگر بارتحت بازخواست و پیگرد قرار گرفت.
خانم قاضی ۲ سال پیش با مشکلات فراوان از ایران خارج شد و مدت ۲ماه است که در امریکا زندگی میکند.”
خانم قاضی ابتدا در مورد قوانین ضد زن قانون اساسی ایران ومبارزات زنان برای تغیر قوانین سخن گفت و سپس مشاهدات عینی خود را در مورد تبعیض جنسیتی توصیف کرد .
ایشان برای حضار تشریح کرد که چگونه زنان در محل کار ، دانشگاه ، مدرسه ، خانه و … بطرز شدیدی از نظر جنسیتی مورد تبعیض قرار می گیرند. خانم قاضی تحقیر شدید زنان را در جامعه مردسالار ایران بخوبی به تصویر کشید و بشدت حاضران را تحت تاثیر قرار داد.
پس از سخنان خانم قاضی نما آهنگ “آزادی ” به نمایش گذاشته شد و سپس آخرین سخنران برنامه خانم پرتو نوری علا معرفی گردید.
“خانم پرتو نوری علا شاعر ، نویسنده ،فعال حقوق زنان وحامی مادران عزادار در ایران است . او از نسل شاعران پیشروی دههی ۵۰ است. در نوجوانی با نویسنده وشاعر معاصرمحمد علی سپانلو ازدواج کرد.او در رشته های فلسفه و روانشناسی تحصیل کرد و همچنین فوق لیسانس مدیریت خدمات اجتماعی را به پایان رساند. در دانشکده هنرهای زیبا، فلسفه درس داد و طی پروسه انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی پاک سازی شد . او در سال ۱۹۸۶ از همسرش جدا شد و با دو فرزندش به آمریکا آمد.او ضمن استخدام در دادگاه عالی منطقه لس آنجلس در زمینه مورد علاقه اش هنرو ادبیات و مسایل زنان فعال است. از پرتو نوری علا تاکنون چهار کتاب شعر به نام «سهمی از سالها» , «از چشم باد» , «زمینم دیگر شد»و «سلسله بر دست در برج اقبال» منتشر شدهاست. اخیراً نیز برگزیدهای از اشعار او به نام «چهار رویش» به دو زبان فارسی و انگلیسی ، توسط انتشارات سندباد منتشر شد. بخشی از این کتاب به معرفی و نقد اشعار پرتو ، توسط سایر منتقدین اختصاص داده شدهاست.پرتو نوری علا از دهه ۱۹۷۰نقد ادبی و هنری نوشتهاست و از طرف نشر باران در سوئد به عنوان یکی از دو منتقد برگزیده سال ۱۹۹۴انتخاب شد . کتاب «دو نقد» و «هنر و آگاهی» که حاوی نقدهای ادبی، تئاتر و سینماست در سال ۲۰۰۷ به چاپ سوم رسید. نمایشنامه «فردای میهن» و مجموعه داستان «مثل من» نیز از آخرین آثار منتشر شدهٔ اوست”
پس از معرفی ،خانم پرتو نوری علا در مورد “تبعیض جنسیتی یا سلب حقوق مردسالار” صحبت کردند که خلاصه آن به قلم خودشان در زیر می آید.
برخی از مردان ایرانی معتقدند که تمام هدف زنان فمینیست سلب حقوق ِ ما مردان است. حقوقی که مردها برای قرون متمادی صاحب آن بوده اند و در کتاب آسمانی و دستورات پیامبر آمده است. این دسته از مردان مذهبی می گویند اگر مردان اجازه دارند که همسران و صیغه های متعدد داشته باشند، اگر حق دارند که همسر خود را یکطرفه طلاق بدهند، اگر حق دارند پس از طلاق، فرزندان هفت سال به بالا را از مادر بگیرند، اگرسهم بَری از ارث والدین یا وصول دیه مردان دو برابر زنان است، اگر شهادت یک مرد در دادگاه برابر با شهادت دو زن است، اگر در صورت خطای زن، شوهر، پدر، برادر می توانند برای زدودن لکه ننگ از خانواده دست به قتل ناموسی زن بزنند و و و …. حتما دلیلی در کار بوده است.
جالب توجه است اگر مردان مذهبی (و حتی برخی زنان مذهبی)، یا مردان عامی این راه و روش مردسالار را حقوق مردان می خوانند، بسیاری از مردان غیرمذهبی و حتی تحصیل کرده و روشنفکر نیز بی آن که رسماً این روش را حق مرد بخوانند، در مورد لزوم از مواهب حقوق مردسالار به راحتی استفاده می کنند. مراجعه به همین یکصد سال اخیر ایران، که آغاز نهضت های آزادیخواهی و برابری طلبی و مساوات در ایران بود، نشان می دهد که مردان همچنان از این حقوق مردسالار علیه زنان بهره برده و با آن که بسیاری از موارد قانون اساسی ایران مطابق قوانین حقوق بشر (مثل الغاء ارباب و رعیتی، لغو برده داری، امکان رأی برای تمام مردان، آزادی تحصیل و شغل و کسب درآمد) مردان را همطراز قرار داد اما زنان را همچنان به عنوان موجود دست دوم در نظر گرفت.متأسفانه در سی سال اخیر و با پا گرفتن رژیم اسلامی و زنده کردن متحجرترین قوانین ضد زن، حقوقی که مردان رسماً و آشکارا یا در خفا از آن استفاده می کنند، تقویت نیز شد و اگر بطور اجتماعی قبح و زشتی داشت در سایه رژیم اسلامی بصورت حقوق حقه مردان نیز اعلام شد.
پرتو نوری علا در ادامه سخنانش از لوایح تبعیض آمیز جنسیتی یاد کرد که مردان رژیم اسلامی می کوشند آنان را به نفع مردان بصورت قانونی درآورند. بویژه لایحه حمایت خانواده. او در این رابطه گفت که یکبار این لایحه که در حقیقت لایحه خیانت به خانواده است در ۱۳۸۶ توسط دولت وقت به مجلس ارائه شد، اما در برابر اعتراض شدید و پی گیر مدافعان حقوق زنان و حقوق مدنی و.. مجلس تصویب آن لایحه را متوقف کرد. اما در فضای متشنج کنونی که اکثریت مردم صرفاً به مسایل سیاسی توجه کرده اند، ناگهان کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بی سر و صدا، مواد ۲۳ و ۲۵ همان لایحه را به تصویب رساند. طبق ماده ۲۳ مردان می توانند بدون اطلاع، همسر یا همسران دیگری اختیار کنند و ماده ۲۵ مربوط به موضوع مهریه زن است. قبلاً زنی که مهریه خود را طلب می کرد باید بابت آن مالیات می پرداخت، حالا مالیات را حذف کرده به جایش دریافت مهریه را به متعارف و غیرمتعارف ، بدون هیچ تعریف مشخص موکول کرده اند.
پرتو برای شکافتن روش های (مردسالار)ی که مردان از آن ها به عنوان حقوقی یاد می کنند که زنان فمینیست در صدد سلب آنها از مردان هستند، به دل تاریخ مراجعه می کند. به زمان های گذشته، قبل از پیدایش مذ اهب تک خدایی برمی گردد و به دورانی از تاریخ بشر می رسد که حدوداً مقارن دوره کشاورزی و اسکان بشر است. دوره ای که همزمان با شناخت نقش مرد در تولید مثل است. دورانی که مرد برای شناخت فرزندانش تک همسری را برای زن ابداع می کند و از تمام عواملی که روزگاری موجب برتری زنان بود علیه آنان استفاده می کنند. ظهور مذاهب تک خدایی بویژه مذاهب ابراهیمی این تفکر رایج در جوامع را بصورت مشروعیت الهی درمی آورد. او برای نشان دادن تفکر مردسالار در تاریخ ایران، شعر اوحدی مراغه ای را به عنوان نمونه می آورد
شعر اوحدی مراغه ای نمونه ای از فرهنگ پدرسالار
زن مستوره شمع خانه بود / زن شوخ آفت زمانه بود
زن ناپارسا شکنج دل است / زود دفن اش کن که رنج دل است
رخ نپوشد کفن بپوشانش / زن چو خامی کند بجوشانش /
زن چو بیرون رود بزن سختش / خود نمایی کند بکن رختش
کاغذ او کفن، دواتش گور بس بود گر کند به دانش زور /
گر کند سرکشی هلاکش کن / آب رخ می برد به خاکش کن
در پایان پرتو نوری علا از مراحل برابری زن و مرد در غرب یاد می کند و انقلاب صنعتی در غرب، ظهور مدرنیته، رشد تکنولوژی، و نگاه مدرنی که انسان به خود می افکند، رشد و گسترش افکار آزادیخواهی و مساوات طلبی، لغو برده داری، رشد بورژازی، احترام به شأن آدمی، جدایی مذهب از حکومت و…. را عواملی می داند که راه برابری زن و مرد را هموار کردند. بنابراین به پا خواستن زنان برای داشتن حقوق برابر یا رفع قوانین تبعیض آمیز علیه زنان، به معنای گرفتن حقی از مرد نیست. آن چه مردان آن را حق خوانده اند، از بنیاد رفتاری بوده که به کمک زور، نیازهای مالی زن به مرد، باورهای سنتی، در جامعه رواج داده شده و مذهب آن را تقویت کرده است. به همین دلیل یکی از راه های حذف حقوق مردسالار جدایی دین از حکومت و قانون اساسی است. قانون اساسی باید بر اصول زمینی که بر حسب نیازهای انسان عصر حاضر تدوین می شوند و قابل تغییر و حک و اصلاح و حتی حذف اند، پی ریزی شده باشد.
در پایان پرتو نوری علا، شعر معروف خود “انسانم من” را که از دو دیدگاه؛ نگاه مردسالار و نگاه زن بیان می شود را قرائت کرد.
برنامه با پیام حمایت خانم دکترنوال السعداوی وبخش سوال و جواب که حاضران به طور فعال در آن شرکت کردند به پایان رسید.
————————————————————————