احضار خدیجه مقدم به پلیس امنیت

خدیجه مقدم فعال جنبش زنان و عضو کمپین یک میلیون امضا بعد از ظهر ۲۲ دی ماه ۱۳۸۶به پلیس امنیت گیشا احضار شد. او خود در این باره می گوید: « برخی از دوستان و همراهانم در کمپین یک میلیون امضا قصد داشتند برای تسلیت در مورد فوت مادر شوهرم به منزل ما بیایند که بازداشت مریم وجلوه این دیدار را تا به امروز به عقب انداخته بود. امروز حدود ساعت ۳بعداز ظهر از پلیس امنیت گیشا با من تماس گرفتند و گفتند حق ندارم جلسه ای برگزار کنم. گفتم مگر تسلیت گفتن جرم است؟ گفتند: بله و مجوز می خواهد . من گفتم در این شهر مادر من و بسیاری از زنان جلسات هفتگی قران در خانه شان برگزار می کنند! گفتند آنها هم باید مجوز بگیرند!

خلاصه موافقت نکردم و آنها هم گفتند احضاریه می فرستیم و درست نیم ساعت بعد برایم احضاریه فرستادند . طبق احضاریه من باید ساعت ۴ بعداز ظهر همین روز یعنی یک ساعت پس از ارسال احضاریه در پلیس امنیت گیشا احضار می شدم.آنها ۴ مامور را هم در خانه گذاشتند که مانع از ورود مهمانان شوند. من پس از مشورت با وکیلم خانم شیرین عبادی تصمیم گرفتم همان ساعت برای شکایت از پلیس امنیت حاضر شوم و به آنها بگویم که از آنها شکایت می کنم و می خواهم ببینم بر اساس چه قانونی برای من احضاریه می دهند.»

این درحالی بود که شیرین عبادی نیز اعلام کرد :« اقدام پلیس امنیت برای ممانعت از برگزاری این دیدار و ارسال احضاریه برای ایشان کاملا غیر قانونی بوده است و ما باید همه جا خلاف قانون بودن این حرکت را آشکار کنیم ، من حتی حاضرم برای این کار با شیطان هم مصاحبه کنم . »

به هرحال خدیجه مقدم ساعت ۴ بعداز ظهر در پلیس امنیت گیشا حاضر شد و برخی از مادران کمپین و مهمانان او که ماموران مانع ورودشان شده بودند همراهی اش کردند. پس از گذشت دو ساعت وی بازگشت و گفت:« از من هم به طور شفاهی و هم کتبی بازجویی کردند و حتی درباره فعالیت کمپین پرسیدند و گفتند کمپین غیرقانونی است و من هم از آنها مدرک و ماده قانونی یا دستوری از جایی اگر دارند خواستم که به من نشان بدهند کمپین غیر قانونی است وآنها هیچ پاسخی نداشتند، گفتم پس کمپین کارش قانونی است و شما کارتان غیر قانونی است و از شما به دادسرا شکایت خواهم کرد و واقعا این کار را خواهم کرد، چون ما به قوانین اعتراض داریم که عادلانه نیست و باید تغییر کند همین قوانین هم اجرا نمی شود و آقایان خود سرانه امنیت مردم را به خطر می اندازند.» وی در ادامه گفت :«گفتند باید تعهد دهی که در صورت دریافت احضاریه به پایگاه مراجعه کنی، گفتم من تنها در صورتی مراجعه می کنم که احضاریه کتبی از دادستانی دریافت کنم زیرا پلیس امنیت به لحاظ قانونی نمی تواند احضاریه کتبی بفرستند و ماده قانونی اش را هم ندارد، گفتم شما تنها در صورت حکومت نظامی می توانید برای کسی احضاریه بفرستید مگر ما در حکومت نظامی هستیم؟ خلاصه درنهایت بی هیچ تعهدی آمدم اما به هرحال مراسم ما را بر هم زدند و همین هدف را هم داشتند. »

عبادی : اقدام پلیس امنیت از مصادیق تشویش اذهان عمومی است

ا حضار اعضای کمپین یک میلیون امضا از سوی پلیس امنیت اقدام تازه ای نیست. تا کنون چندین باز ماموران پلیس امنیت با مراجعه به در خانه های اعضای کمپین یا تماس تلفنی با آنها با ایجاد رعب و تشویش مانع برگزاری مهمانی ها و یا جلسات کوچک آنها در خانه های شخصی شان شده اند، نمونه اخیر آن احضار شفاهی و سپس ارسال دعوتنامه کتبی برای نفیسه آزاد از اعضای کمپین در اوایل دی ماه امسال بود. امروز نیز برخورد مستقیم ماموران و پلیس امنیت با عضو دیگر کمپین اقدام جدید این پایگاه است. شیرین عبادی در این باره در گفتگو با تغییر برای برابری می گوید: «متأسفانه اخیراً شیوه جدیدی از نقض حقوق بشر در ایران باب شده و آن این است که روز به روز دامنه آزادی اجتماعات که مورد تأکید قانون اساسی نیز هست تنگ تر شده است. من مشخصاً به دو مورد اشاره می کنم یکی در منزل نفیسه آزاد که چند نفر از اعضای کمپین حضور داشتند و به خاطر همین وی را به پلیس امنیت احضارو مورد بازجویی قرار دادندو دیگری دیداری جمعی از فعالان حقوق زنان برای تسلیت به خانم مقدم به خاطر فوت مادرشوهر ایشان که جلوی در با ممانعت ماموران پلیس امنیت مواجه می شوند و اجازه ورود مهمانان را به منزل میزبان نمی دهند و متعاقب آن احضاریه ای از سوی دایره پلیس امنیت گیشا به خانم مقدم ابلاغ می شود و او را با وادار به حضور در اداره امنیت می کنند، در آنجا به وی تذکر می دهند که کار او خلاف قانون بوده است.

عبادی در ادامه می گوید:«این باعث تعجب است و طبعاً موکلین من از حقوق قانونی خود برای مقابله با اعمال غیرقانونی استفاده خواهند کرد. سوال من این است که با چه مجوزی پلیس امنیت اعلام می کند کسی حق ندارد برای گفتن تسلیت به منزل فعالین حقوق زن برود و آیا کمپین یک میلیون امضا و فعالیت برای برابری حقوقی آنچنان عمل خطرناکی شد که حتی اجازه داده نمی شود برای تسلیت به منزل یکی از اعضاء کمپین بروند؟ این شیوه برخورد محدود کردن هر چه بیشتر آزادی اجتماعات است که نشان از عدم توجه به مقررات قانونی خود قانون اساسی دارد. موکلین من در نظر دارند با مراجعه به مراجع قضایی از حقوق خود دفاع کرده و از کسانی که نسبت به این قانون بی توجهند شکایت کنند.»

به گفته عبادی :«پلیس امنیت صراحتاً اعلام می کند تجمع(مهمانی) بیش از ۳ نفر ممنوع است و مشخص نیست که مبنای قانونی این حرف چیست! در حالیکه در هیچیک از مواد قانونی نه تنها چنین محدودیتی دیده نمی شود که حتی بر آزادی اجتماعات هم تأکید شده است. باید پرسید که پلیس امنیت با کدام مجوزی صراحتاً بیان می دارد که مهمانی بیش از سه نفر ممنوع است ؟این مقررات شدید و غلیظ فقط هنگامی می توانند وضع و اجرا شوند که کشور در حالت فوق العاده و اضطراری باشد و حال آنکه در شرایط فعلی اوضاع کاملاً عادی و آرام است و کلیه ارکان حکومتی مشغول فعالیت هستند. به هیچ وجه شرایط اضطراری نیست و مشخص نیست که چرا پلیس امنیت از مصادیق تشویش اذهان عمومی است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *