طرح پیشنهادی ممنوعیت نقاب در فرانسه / کارمن کشیشیان

شهرزادنیوز» کمیته پارلمانی فرانسه با ارائه گزارشی ۲۰۰ صفحه‍ ای، طرحی مبنی بر ممنوعیت پوشش چادر (نقاب) در بیمارستان ها، مدارس، دفاتر دولتی و حمل و نقل عمومی را ارائه داده است. این کمیته همچنین توصیه کرده است که کسانی که علایم قابل رویتی از “اعمال مذهبی رادیکال” نشان دهند، می بایست از گرفتن “کارت اقامت” و “شهروندی” محروم گردند.

برخی از اعضای پارلمان معتقدند که ممنوعیت کامل “حجاب کامل” (نقاب) برخلاف قانون اساسی فرانسه می باشد. براساس گزارش نیویورک تایمز، تنها ۴/۱ درصد اعضای پارلمان جهت بررسی این طرح پیشنهادی رای مثبت داده اند. ۱۱ عضو حزب سوسیالیست نیز آن را تحریم کرده اند.

از سال ۲۰۰۴ دولت فرانسه روسری و استفاده از نشانه های وابستگی مذهبی را در مدارس عمومی ممنوع اعلام کرده است. همچنین به دلیل مسائل امنیتی؛ برای عکس گذرنامه و حضور در شرکت‍های هواپیمایی و بانک‍ها پوشش حجاب ممنوع می‍باشد.

وزیر امور داخلی فرانسه معتقد است که تنها ۱۹۰۰ زن مسلمان در فرانسه پوشش “نقاب” دارند و ممنوعیت گسترده نقاب بر صنعت گردشگری و گردشگران ثروتمند عربستان صعودی و کشورهای خلیج فارس تاثیر منفی می گذارد.

در گزارش کمیته پارلمانی آمده است که الزام زنان برای پوشاندن صورت، مخالف اصول برابری و سکولاریسم جمهوری فرانسه می باشد. سخنگوی این کمیته معتقد است که “نقاب” دارای معانی منفی بسیاری از جمله “نماد سرکوب زنان” است. پیش ‍بینی می شود که این گزارش با تهیه پیش نویس لایحه و بحث پارلمانی در رابطه با این مسئله ادامه خواهد یافت.

گزارش مذکور در پی ماه ها بحث عمومی از جمله اظهارات سارکوزی، رئیس جمهور فرانسه، مبنی بر ناخوشنودی فرانسه از فراگیری حجاب، ارائه شده است. اگرچه نظرسنجی ها در فرانسه حاکی از پشتیبانی اکثریت مردم فرانسه از ممنوعیت کامل “حجاب کامل” می ‍باشد، ولی نمایندگان پارلمانی طرح “ممنوعیت محدود” را ارائه داده اند. سارکوزی نیز اخیرا در بازدیدی از “گورستان سربازان مسلمان” اظهار کرده بود که اجازه نخواهد داد که تضمین برابری زن و مرد به لکه ‍دار کردن مسلمانان بیانجامد.

بحث ممنوعیت نقاب مخالفت بسیاری از مسلمانان فرانسه را برانگیخته است. رئیس “ائتلاف ملی سازمان‍های مسلمان” به آسوشیتدپرس گفته است که سخن گفتن از آزادی زنان از طریق قانونی که تحمیل می کند، سخت خواهد بود. کمدین محبوب فرانسوی، جامل دبوزه (مراکشی تبار) به رادیو فرانسه گفته است که افرادی که این طرح را ارائه می ‍دهند، نژادپرست هستند. از سویی “حسن چلگومی” که امام یکی از مساجد پاریس می ‍باشد، اظهار کرده است که زنانی که خواهان پوشش چهره خود هستند، می بایست به عربستان صعودی و کشورهای مسلمانی که چنین سنتی وجود دارد، بروند. وی همچنین گفته است که موافق ممنوعیت نقاب بوده و معتقد است که نقاب در کشوری که زنان آن از سال ۱۹۴۵ اجازه رای ‍دادن را دارند، جایی ندارد. لازم به یادآوری‍ست که وی به خاطر ترویج “گفتگو با یهودی‍ها” چندین بار تهدید به مرگ شده است. وی همچنین اظهار کرده است که نقاب زندانی برای زن و از ابزار سلطه نگاه جنسیتی می ‍باشد. وی معتقد است که “پوشش کامل صورت” از اصول اسلام نیست و منعکس کننده ایدئولوژی اقلیت کوچکی از مذهب اسلام می ‍باشد. وی از اقدامات شدیدی چون “جریمه” و یا “قطع خدمات کودکان” برای زنان نقابب پوش، که توسط سیاستمداران محافظه ‍کار پیشنهاد شده است، انتقاد کرده است.

آندره گرین؛ نماینده کمونیست شهر لیون که ریاست کمیته پارلمانی را به عهده دارد، معتقد است که ممنوعیت کامل (نقاب) می‍تواند به مبارزه علیه “تجارت بنیادگرایی” که وی می‍ گوید باعث گسترش اسلام‍گرایی رادیکال می‍گ ردد و زنان را مجبور به پوشیدن چادر کامل می‍ سازد، یاری رساند.

فرانسه دارای بزرگترین جمعیت مسلمان در اروپای غربی با ۵ میلیون مسلمان می ‍باشد. و از بین انواع مختلف چادر و روسری که زنان مسلمان استفاده می کنند، نقاب (تنها چشم قابل روئیت است) رایج ترین پوشش زنان مسلمان در فرانسه می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *