جزئیات انصراف سفارت ایران از برگزاری مراسم فجردرهتل ماریتیم برلین

شهرزادنیوز » سفارت ایران باید به خاطر لغو برگزاری مراسم دهه فجر در هتل ماریتیم برلین، خسارت بپردازد.

به گفته پلیس برلین، “بهانه” سفارت، برای انصراف از برگزاری جشن دهه فجر “نبود امنیت کافی برای مهمانان” عنوان شده است.

در پی اعتراضات گسترده ایرانیان و عده‌ای از آلمانی‌ها به برگزاری مراسم دولتی فجر در هتل ماریتیم برلین، اعلام تظاهرات اعتراضی، انصراف عده‌ای از مدعوین برای شرکت در مراسم و ارسال بیش از ۹۰۰ ایمیل و نامه اعتراضی به این هتل، سفارت ایران انصراف خود را از برگزاری مراسم در هتل ماریتیم اعلام کرد.


لوتس بوکلیچ

لوتس بوکلیچ، سردبیر “ایران آکتوئل” و یکی از فراخوان دهندگان اصلی برای اعتراض به برگزاری مراسم فوق، در گفتگویی تلفنی با شهرزاد نیوز که به عنوان نخستین منبع طی گزارش هایی جریان برگزاری مراسم دهه فجر در هتل ماریتیم برلین را به اطلاع افکار عمومی رساند، گفت: پلیس برلین رسماً به ما اطلاع داد که سفارت ایران انصراف خود را از برگزاری مراسم مزبور در هتل ماریتیم، به بهانه آن که پلیس آلمان امنیت ما را نمی‌تواند تضمین کند، اعلام کرده است.

به گفته لوتس بوکلیچ، پلیس برلین این ادعای سفارت را بی معنی دانسته و آن را تنها یک “بهانه” اعلام کرده است. طبق اظهارات مسئولین هتل ماریتیم، در روزهای اخیر بیش از ۹۰۰ ایمیل و پیام تلفنی و نامه اعتراضی به هتل رسیده و آنها را به شدت عصبی کرده بود.

لوتس بوکلیچ در این گفتگو افزود که با ارسال نامه به تمام هتل‌های بزرگ، ضمن توضیح وضع وخیم حقوق بشر در ایران و اعدام معترضان، از آن‌ها خواسته شده است که از همکاری با سفارت جمهوری اسلامی برای برگزاری مراسم جشن دهه فجر خودداری کنند.


فرین فخاری

“فرین فخاری”، از فعالان حقوق بشر و از همکاران “ایران اکتوئل” در برلین، ضمن تماس تلفنی، با تأیید سخنان لوتس بوکلیچ، افزود: حدس ما این است که آن‌ها نتوانند جای بزرگ دیگری مانند هتل ماریتیم برای برگزاری مراسم به شکل “جشن” پیدا کنند و ناچار مراسم کوچک تری، در جایی اعلام نشده و یا در سفارت، با حضور عده ای کمتری برگزار کنند.

وی تأکید کرد که به هرحال ما در حال پیگیری هستیم و هرجایی که این مراسم برگزار شود، با تظاهرات افشاگرانه ما همراه خواهد بود.

پرداخت خسارت به هتل ماریتیم

سهراب مختاری، نویسنده و از سخنگویان شبکه جوانان ایرانی در برلین، در رابطه با این موضوع اظهار داشت که سفارت ایران علت انصراف خود از برگزاری مراسم دهه فجر را “نبود امنیت کافی یرای مهمانان” اعلام کرده است. اما، حقیقت این است که گستردگی اعتراضات و خطر تبدیل شدن این جشن – با حضور رسانه‌ها – به ضد خود، آن‌ها را وادار به عقب نشینی کرده است.


سهراب مختاری

وی افزود که ۵ سازمان و گروه اعلام تظاهرات کرده بودند. یکی از آن‌ها گروه ۵۰ نفره‌ای از شیعیان غیر ایرانی بودند که می‌خواستند به طرفداری از جمهوری اسلامی تظاهرات کنند. اما ایران اکتوئل و شبکه جوانان ایرانی در برلین گروه‌هایی بودند که اجازه برگزاری تظاهرات را گرفته بودند. قرار بود که از تمام شهرهای بزرگ آلمان، ایرانیان معترض با اتوبوس راهی برلین شوند.

از او در باره واکنش هتل ماریتیم، در رابطه با لغو برگزاری مراسم، پرسیده شد. سهراب گفت که طبق آخرین خبرها، سفارت ایران باید به هتل ماریتیم خسارت بپردازد. و تأکید کرد که هر جا این مراسم برگزار شود، با حضور افشاگرانه ما همراه خواهد بود.

سهراب مختاری، فرزند محمد مختاری، شاعر، پژوهشگر و دبیر کانون نویسندگان ایران، است که چند سال پیش در جریان قتل های زنجیره ای توسط مأموران وزارت اطلاعات ربوده شد و به قتل رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *