جشنواره شعر یا لوث کردن شعر / سهیلا میرزایی

شیوه ی برندگان این جشنواره ها منحصر به فرد است، زیرا داوران می توانند شعرهای خود را نیز به عنوان اشعار برگزیده ی سال انتخاب کنند و جایزه بگیرند؛ مثال روشن آن طاهره صفارزاده است که در اولین دوره جشنواره شعر فجر هم عضو هیئت داوران و هم جزء برندگان بود.

شهرزادنیوز» در آستانه ی سالگرد انقلاب ۵۷، جشنواره فجر با بوق و کرنا از راه می‌رسد.

مسئولین چهارمین جشنواره شعر فجر در تلاش هستند که با بالا بردن میزان جوایز به جشنواره خود اعتبار ببخشند و این در حالی است که تحریم جشنواره ها از سوی مردم و هنرمندان اعلام شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی علی موسوی گرمارودی را به عنوان دبیر، مصطفی امیدی را به عنوان دبیر اجرایی و مرتضی امیری اسفندقه را به سمت دبیر علمی چهارمین جشنواره بین المللی شعر فجر منصوب کرد.

مرتضی امیری اسفندقه اعتقاد دارد: شعر امروز ایران و ظرفیت های نهفته و بالفعل آن را دست کم نگیریم، من به جد معتقدم که ما در میان همین شاعران موصوف به انقلاب نوبلیست داشتیم، اگر چه خود ما هرگز به دنبال آن نبوده ایم و دنیا هم فهم صحیحی از ادبیات ما ندارد.

او ادامه می دهد: چطور است که باید متوجه چهره هایی چون ادگار آلن پو، رابرت فراست و … باشیم که اتفاقا امر ممدوحی هست و باید هم چنین باشد، اما نباید به جوانان شاعر ارجمند و خفته در دامان شعر خودمان توجه کنیم؟

شیوه ی برندگان این جشنواره ها منحصر به فرد است، زیرا داوران می توانند شعرهای خود را نیز به عنوان اشعار برگزیده ی سال انتخاب کنند و جایزه بگیرند؛ مثال روشن آن طاهره صفارزاده است که در اولین دوره جشنواره شعر فجر هم عضو هیئت داوران و هم جزء برندگان بود. این در حالی است که شاعران واقعی برای گرفتن مجوز جهت چاپ کتاب هایشان شاید سال ها انتظار بکشند و برخی مجبور شوند برای رهایی از این سانسور کتاب خود را با چاپ الکترونیکی روی سایت خود بگذارند که البته باز از دست قوانین سانسور در امان نخواهند بود.

بسیار روشن است که هنرمندان جدی روی خوش به این جشنواره نشان ندهند و به عنوان اعتراض به تحریم آن دست بزنند. در چنین شرایطی است که مسئولین جشنواره تغییر روش می دهند و کار شاعرانی مانند یدالله رویایی و محمد علی سپانلو را بدون اجازه از ایشان به عنوان کاندیدا انتخاب می کنند. به راستی چه کس دیگری جز یدالله رویایی می‌تواند در پاسخ به درخواست مصاحبه ای در این رابطه بگوید: من این جشنواره ها را نمی شناسم، انگار شما هم مرا نمی‌شناسید. متاسفم! و البته محمد علی سپانلو نیز مخالفت خود را با کاندیدا شدن خود اعلام می کند.

چنین واکنش هایی از سوی هنرمندان صرفا به چهارمین دوره جشنواره ختم نمی شود. پیش از این نیز محمود اکرانی فر، دبیر دومین دوره جشنواره شعر فجر، در مصاحبه با خبرنگار کتاب ایران (ایبنا) گفته بود که ما از مفتون امینی و احمدرضا احمدی برای حضور در جشنواره دعوت کردیم، ولی آنها دعوت ما را نپذیرفتند.

لازم به تذکر است که محمودی، باقری و کاکایی داوری جشنواره این دوره را نپذیرفتند، در حالی که عبدالجبار کاکایی دور دوم جشنواره، یکی از برگزیدگان بود.

سهیل محمودی با اعتقاد به اینکه جشنواره شعر فجر نمی تواند فستیوال معتبری در شعر ایران باشد، سال گذشته که به عنوان یکی از برگزیدگان ۳۰ سال ادبیات انقلاب انتخاب شد، از دریافت جایزه امتناع کرد.

اکنون دبیر جشنواره خبر از افزایش سکه طلا به عنوان جایزه و حتی خودروی ملی پژو پرشیا به شاعران انقلابی می دهد و دبیر اجرایی جشنواره آن را ایجاد انگیزه بین شرکت کنندگان می داند.

این جشنواره که روز سوم بهمن در استان بوشهر با حضور سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن پرویز، معاون فرهنگی این وزارتخانه و صفا بوشهری، امام جمعه بوشهر، و شرکت ۱۵۰ شاعر افتتاح شد، روز اول اسفند در تالار وحدت تهران خاتمه خواهد یافت.

http://www.soheilamirzaei.persianblog.ir/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *