دو امدادی یا کمک زنان به هم برای پیشرفت با هم / گفتگو با هیلده شایت، شهردارآخن درآلمان

هیلده شایت زنیست میانسال ، با تجربه و بسیار خونگرم . برخورد دوستانه و به دور از آداب رسمی و اداری او به خوبی نشان می دهد که موقعیت و سلسله مراتب برای او جایگاه چندانی ندارد .همچنین اطلاعات او در زمینه مسایل زنان در کشور های مختلف نشان می دهد که پیگیری مسایل زنان از علائق جدی وی است. در یک روز تعطیل و بارانی و سرد در شهر آخن وی مسافتی را طی می کند تا مهمان ما شود و ا ندکی در رابطه با مسائل و مشکلات زنان در آلمان و دیدگاه وی در رابطه با حرکتی نظیر کمپین یک ملیون امضا در ایران گفتگو کنیم.

شایت از اعضای حزب سبزها در کشور آلمان و شهردار شهر آخن است . وی معتقد است که مسائل زنان هم برای شخص وی و هم برای حزب او دارای اهمیت بسیاریست.او در طول مدت شهرداری خود در شهر آخن نیز توجه به مسائل زنان را در اولویت های کاری خود قرار داده است .

خانم شایت ممکن است کمی در رابطه با وضعیت کنونی زنان در جامعه آلمان توضیح دهید ؟آیا زنان در کشور شما هم با مشکلات حقوقی رو به رو هستند؟

برای جواب به این سئوال شاید بد نباشد که نگاهی به وضعیت زنان در گدشته نیز بیاندازیم .

زنان بعد از جنگ جهانی دوم ۱۰۰ سال به عقب بازگشته بودند ، آن ها در زمان هیتلر از شورا های شهری اخراج شدند و حتی به راحتی اجازه حضور در جامعه را نداشتند .بعد از جنگ جنبشی حول مذهب شکل گرفت که به دلیل محافطه کاری این جنبش باز هم زنان از وضعیت مطلوبی برخوردار نبودند ، آن ها حتی اجازه مالکیت را هم نداشتند و این به مرور تبدیل به یک سنت شده بود که زنان از حقوق برابر برخوردار نباشند .اما پس از آن انقلاب اجتماعی به همت زنان جوان شکل گرفت و زنان اندک اندک اعتماد به نفس بیشتری برای حضور در جامعه پیدا کردند . سوسیال دموکراسی و اتحادیه های مستقل کارگری نقش به سزایی در تغییر موقعیت زنان داشتند . پس از آن هم حزب سبز ها در دهه ۸۰ کمک کرد تا زنان وارد عرصه های سیاسی بیشتری شوند تا آنجا که در کابینه سبزها تعداد زنان و مردان برابر بود .

در حال حاضر نیز از نظر جایگاه زن در قوانین ما با مشکل خاصی رو به رو نیستیم ،اما این به آن معنا هم نیست که زنان با هیچگونه مشکلی مواجه نیستند.واقعیت این است که زنان در آلمان برای کار مشابه با مردان دستمزد کمتری دریافت می کنند یعنی دستمزد زنان چیزی در حدود ۲۵% کمتر از مردان است با این وجود درصد قابل ملاحظه ای از بیکاران را زنان تشکیل می دهند و با این وصف به نظر می رسد که زنان سهم بیشتری از زندگیشان را از دست می دهند .

از دیگر سو جامعه آلمانی همچنان انتظار دارد که تربیت فرزندان از طریق مادر صورت گیرد و مادران شاغل باید فشار بیشتری را در زندگی تحمل کنند . همچنین نگاهی به وضعیت گروه های مختلف زنان در جامعه به خوبی نشان می دهد که زنان مهاجر و پناهنده در وضعیت خوبی زندگی نمی کنند و به نظر می رسد قانون و جامعه نسبت به آن ها پیش داوری دارد .

نقش زنان را در تغییر موقعیت خود در جامعه چگونه ارزیابی می کنید؟

فکر می کنم نقش زنان در تغییر موقعیت خود در جامعه نقشی بسیار جدی و غیر قابل انکار است . اکنون شاهدیم که زنان بسیار فعال هستند ، ارتباطات بسیار خوبی دارند و فعالیت های خود را در قالب جنبش های اجتماعی متمرکز کرده اند.اگر به مردان در جامعه نگاه کنیم می بینیم که مردان با هم طناب می شوند تا پیشرفت بیشتری کنند ، این چیزیست که شاید سابقا کمتر در زنان دیده می شد اما اکنون به خوبی قابل مشاهده است.زنان اکنون با کمک به هم امکان پیشرفت را به یکدیگر می دهند .به عقیده من با هم پیشرفت کردن نکته بسیار مهمی است که زنان نباید از آن غافل شوند .

از طرف دیگر نکته بسیار مهم در رابطه با زنان استمرار فعالیتهایشان است چرا که شاید رسیدن به برابری در برخی جوامع چندان دشوار نباشد اما برابر ماندن چیزیست که دارای اهمیت است.زنان نباید دستاوردهای خود را رها کنند و باید برای حفظ آن کوشا باشند.

فکر می کنید چقدر حضور زنان در موقعیت هایی نظیر موقعیت شما در نگرش جامعه نسبت به توانایی های زنان موثر است؟

فکر می کنم تاثیر بسیار مثبتی دارد اما نکته مهم این است که زنان بتوانند در چنین موقعیت هایی طوری عمل کنند که به نفع زنان دیگر باشد.به عقیده من به طور مثال جایگاهی که اکنون من به عنوان شهردار از آن برخوردارم به نوعی نشانه احترام به زن است و من هم باید سعی کنم که این موقعیت را برای سایر زنان به وجود بیاورم.به طور مثال با برنامه ریزی های موثر در این حوزه و پیگیری جهت عملیاتی شدن آن ها من می توانم موقعیت پیشرفت را در اختیار سایر زنان نیز بگذارم .حتی با به وجود آوردن فضاهایی برای زنان مثل کافه های زنان یا فضاهایی از این دست می توان امکان گردهمایی های زنان را بیشتر کرد و از این طریق تاثیر مثبتی در انتقال تجربه زنان به یکدیگر و اتحاد آنان گذاشت.به عقیده من این ها کارهای موثری برای زنانی در موقعیت فعلی من است و باعث می شود نگرش جامعه نیز به زنان متحول شود.

خانم شایت شما تا چه حد با جنبش زنان ایران آشنا هستید؟

من مسایل مربوط به ایران را از سال ۱۹۷۰ دنبال می کنم چرا که مدتی با پرفسوری ایرانی کار می کردم که مرا به پیگیری مسائل ایران علاقمند کرد.همچنین من در این چند سال به واسطه شغلم با زنان ایرانی بسیاری فعالیت کرده ام و از طریق آنان با مسائل زنان ایرانی و فعالیت هایشان آشنا شده ام .به طور مثال کانون ایرانی رهاورد تا حدود زیادی در آشنایی من با فضای فعالیت در ایران نقش داشته است .من به این مسائل علاقه زیادی دارم و فکر می کنم به عنوان یک زن باید تلاشم را در زمینه حمایت از تمام فعالیت های برابری خواهانه زنان انجام دهم . اخیرا اینترنت نیز کمک زیادی کرده است که ما بتوانیم از فعالیت های زنان در دیگر کشورها مطلع شویم به طور مثال من با کمپین یک ملیون امضا از طریق اینترنت آشنا شدم و فکر می کنم ایده بسیار جالبیست.

شما اشاره کردید که با کمپین یک ملیون امضا از طریق اینترنت آشنا هستید ، چقدر فعالیت های کمپین را در بهبود شرایط زنان ایرانی مفید می دانید؟

من فکر می کنم کمپین یکی از مهم ترین حرکت هاییست که تا کنون در ایران انجام گرقته است.این ایده نه تنها بسیار عالیست بلکه فعالیتی شجاعانه از سوی زنان و مردان برای رسیدن به برابریست و قطعا رسیدن به برابری حقوقی گام مهمی برای ارتقا نقش زنان در جامعه خواهد بود و بدون شک وضعیت زنان ایرانی را متحول خواهد کرد.من امیدوارم که این حرکت که وسعتی به اندازه تمام ایران دارد بتواند آنگونه که باید مورد توجه قرار گیرد و تاثیر خود را در زندگی زنان ایرانی بگذارد.از طرف دیگر من فکر می کنم کمپین نقش بسیار مهمی در انعکاس صدای زنان ایرانی در دنیا داشته است واکنون حرکتی شناخته شده در تمام دنیاست.من از صمیم قلب آرزو می کنم که این حرکت تا رسیدن به خواسته هایش ادامه یابد و به هر شکلی که بتوانم از این حرکت حمایت خواهم کرد.

چقدر نقش جوانان را در پیشبرد فعالیت های کمپین موثر می بینید؟

جوان ها نماد آینده هستند و قطعا آنها نقش جدی در ادامه این فعالیت خواهند داشت.از طرف دیگر جوانان مهم ترین گروهی هستند که ثمره تغییر قوانین را تجربه خواهند کرد و درست به همین علت است که باید فعالانه جهت تحقق این خواسته گام بردارند.من فکر می کنم حرکتی نظیر کمپین مثل دو امدادیست.یعنی تا زمان تحقق باید از نسلی به نسل دیگر منتقل شود و نیروهای آن باید تکمیل کننده یکدیگر باشند .

فکر می کنم کلید موفعیت حرکتی مثل کمپین همبستگی است که کلید تمام فعالیت های موفق زنان در تاریخ بوده است

با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *