عتراض صدها مرد باحجاب به بازداشت توکلی

مجید توکلی، پس از سخنرانی در روز دانشجو از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری فارس و روزنامه‌های حامی دولت با اعلام این‌که «این دانشجو با پوشیدن لباس زنانه قصد فرار داشته»، عکس‌هایی از وی با روسری و مقنعه منتشر کردند.

گفته می‌شود احتمال این‌که این عکس‌ها با استفاده از برنامه رایانه‌ای فتوشاپ تهیه شده باشد یا ماموران پس از بازداشت این دانشجو، وی را مجبور به پوشیدن لباس زنانه کرده باشند، وجود دارد. مجید توکلی در میان دانشجویان به «شرف جنبش دانشجویی معروف» است.

یکی از عکاسان ایرانی با انتشار فراخوانی در شبکه اجتماعی اینترنتی فیس‌بوک از مردان ایرانی خواسته‌است در اعتراض به این اقدام نیروهای امنیتی، عکس‌هایی با چادر و مقنعه از خود منتشر کنند.

در این فراخوان بازداشت این دانشجو و انتشار عکس وی با روسری و مقنعه حرکتی برای «فشار بر جنبش دانشجویی و حرکت سبز مردم ایران» و همچنین تلاشی برای «تحقیر زنان ایرانی» عنوان شده‌است.

در پی اعلام این طرح که هدف از آن «حمایت از مجید توکلی و اعلام انزجار از حجاب اجباری» عنوان شده تا کنون نزدیک به ۲۵۰ عکس از مردان با حجاب اسلامی در فیس بوک منتشر شده‌است.

در بخشی از این فراخوان آمده‌است: «برای این‌که ثابت کنیم با مجید توکلی هستیم. برای این‌که بگوییم لباس زنانه بد نیست و این حجاب اجباریست که بد است. چه بر تن زنان این سرزمین و چه بر چهره مجید توکلی. برای این‌که بدانند ما همه با هم هستیم، عکس‌هایتان را با حجاب منتشر کنید.»

پیشنهاددهندگان این طرح قصد دارند پوستری با این تصاویر و به منظور حمایت از مجید توکلی تهیه کنند.

مجید توکلی، دانشجوی دانشگاه امیرکبیر، روز ۱۶ آذر پس از سخنرانی در جمع دانشجویان معترض توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. وی در سخنان خود به صورت صریح از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی انتقاد کرده بود.

در این فراخوان بازداشت این دانشجو و انتشار عکس وی با روسری و مقنعه حرکتی برای «فشار بر جنبش دانشجویی و حرکت سبز مردم ایران» و هم‌چنین تلاشی برای «تحقیر زنان ایرانی» عنوان شده‌است

رسانه‌های طرفدار دولت می‌گویند این فعال دانشجویی برای فرار و ترس از بازداشت، لباس زنانه به تن کرده‌است. مجید توکلی ۲۱ آذر سال ۱۳۸۵، پس از اعتراض به حضور محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه امیرکبیر بازداشت شد و ۱۵ ماه زندانی بود.

وی سال گذشته نیز پس از شرکت در مراسم سالگرد درگذشت مهدی بازرگان، مقابل حسینیه ارشاد بازداشت شد و ۱۱۵ روز در زندان اوین به سر برد.

در اعتراضات دانشجویی روز ۱۶ آذر شمار زیادی از دانشجویان در تهران و شهرهای دیگر بازداشت شدند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *