گاهی فکر می کنم که انقلاب ۱۹۷۹، انقلابی علیه زنان بوده است. من به شدت مخالف اعلامیه حقوق بشر اسلامی هستم. / شیرین عبادی

شهرزادنیوز» شیرین عبادی: گاهی فکر می کنم که انقلاب ۱۹۷۹، انقلابی علیه زنان بوده است. من به شدت مخالف اعلامیه حقوق بشراسلامی هستم.

شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و دارنده جایزه صلح نوبل، اعلام کرد که هنوز هم تهدید به مرگ می‌شود، حساب‌های بانکی‌اش در ایران مسدود و صندوق ویژه مدارکش مصادره شده است.

شیرین عبادی که با برنامه فرهنگی فرستنده رادیویی آلمان سخن می‌گفت، افزود که در این اواخر بارها به همسرش گفته شده که اگر فعالیت‌های خود را تعطیل نکنم، هرجایی که باشم در دسترس آنان خواهم بود.

شیرین عبادی در ادامه مصاحبه گفت که مقامات ایران برای تحت فشار گذاشتن خانواده‌اش، حتی حساب‌های بانکی همسر و خواهرش را نیز بسته‌اند. وی گفت، اگر همکارانش به او اطلاع دهند که کارش در ایران واجب‌تر از روشنگری‌هایش در خارج از کشور است، در اولین فرصت به ایران بر می‌گردد.

شیرین عبادی، یک روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، برای شرکت در کنفرانسی راهی اسپانیا شد و وکلای فعال حقوق بشر به وی توصیه کردند که بهتر است فعلا ً در خارج بماند.

به گفته شیرین عبادی، تاکنون ۶ تن از زندانیان سیاسی محکوم به اعدام شده‌اند. وی از غرب مصرانه خواست که در مقابل ایران تنها به گفتگو درباره بمب اتم اکتفا نکنند، بلکه بر بهبود وضع حقوق بشر نیز پافشاری نمایند.

انقلابی علیه زنان

شیرین عبادی همچنین در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی “فرانکفورتر روند شاو”، ضمن تأکید بر این نکته که نه مقام دولتی دارد، نه عضو حزبی است و نه از یک گروه سیاسی خاص حمایت می‌کند، گفت که به رویدادهای ایران تنها از منظر حقوق بشر می‌نگرد.

وی در پاسخ به این گفته که در تصاویر و ویدئوها زنان زیادی در صفوف معترضین دیده می‌شوند، ضمن برشمردن تبعیض‌های قانونی علیه زنان گفت: این تبعیض‌ها علیه زنان در حالی روا داشته می‌شوند که ۶۵ درصد دانشجویان را زنان و تنها ۳۵ در صد را مردان تشکیل می‌دهند.

شیرین عبادی همچنین اظهار داشت که زنان در بسیاری از کشمکش‌های اجتماعی در صف اول مبارزه قرار دارند. وی یکی از علل تعیین کننده این امر را قوانین جدید مدنی تصویب شده پس از انقلاب ۱۳۵۷ دانست و گفت: گاهی فکر می‌کنم که انقلاب ۱۹۷۹ -۱۳۵۷ – مشخصا ً انقلابی علیه زنان بوده است.

حقوق بشر اسلامی

شیرین عبادی در پیوند با پیوستن ایران به اعلامیه حقوق بشر اسلامی مصوبه در قاهره- در سال ۱۹۸۰- اظهار داشت که به شدت مخالف اعلامیه اسلامی حقوق بشر است. همچنان که تصویب یک اعلامیه حقوق بشر یهودی و بودایی و مسیحی بی معناست. وی افزود که حقوق بشر تنها می‌تواند جهانشمول باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *