این وضعیت فاجعه است / سیمین بهبهانی در گفتگو با رادیو ندا

خانم سیمین بهبهانی در رابطه با تجمع هفتگی مادران عزادار که هر شنبه در پارک لاله گرد می آیند و خود ایشان درآن شرکت کرده بود به رادیو ندا گفت: جمع شدن مادران دو رویه دارد ؛ یک رویه مقاومت، دل داشتن و مقتدر بودن این مادران است و رویه دیگر آن درد و اندوه و حزنی که در پشت این مقاومت است. من خودم مادر هستم و احساس میکنم که این مادران با چه مقاومتی، با چه پیگیری ای می آیند؛ حضور پیدا میکنند و خودشان را نشان میدهند که مردم فراموش نکنند که چه فاجعه ای اتفاق افتاده است و چگونه فرزندان این مملکت مثل گل پرپر می شوند.
او اضافه کرد : مادران را دیدم که چقدر مقاوم هستند، چقدر متاثر هستند و چقدر سعی میکنند که این وضع نا هنجاری که برایشان پیش آمده را به دیگران منتقل کنند.

خانم بهبهانی درخصوص برخورد ماموران انتظامی با مادران گفت: ماموران امنیتی که در آنجا بودند یک نوع احساس همدلی و یکنوع احساس نارضائی هم با این وضع داشتند. آنها خیلی اوقات با مردم و خصوصاً با مادران با ملایمت رفتار میکردند ولی در عین حال سعی در متفرق کردن داشتند و نمی خواستند جمعیت آنجا زیاد بمانند و هر چه زودتر میخواستند جمعیت را متفرق کنند و یک نفس راحتی بکشند.

بانوی شعر ایران با اشاره به حضور جوانان در بین مادران داغدار گفت: این فاجعه ای که اتفاق افتاده و میافتد، مربوط به یکی دو نفر نیست. با این فاجعه ملتی احساس همدردی دارد.

او خاطر نشان کرد: من نمیدانم چرا اولیای امور نمی فهمند که وقتی مردم چیزی را نمی خواهند، و عده زیادی با وضعیتی روبرو میشوند و نارضایتی شان را ابراز میکنند، آمران حکومت سعی میکنند این وضع را ادامه بدهند. من از این تعجب میکنم. از پیر و جوان و دانشجو وغیر دانشجو همه جمع میشوند که اظهار نارضایتی از یک امری بکنند, ولی بزرگان حکومت فکر میکنند که ارزش خودشان بالاتر از همه ارزش ها است و هر چه آنها فکر میکنند درست است. در حالی که بایستی به رای مردم احترام بگذارند.

خانم سیمین بهبهانی در مورد خواست مادران سوگوار به رادیو ندا گفت: یک مادر وقتی فرزندش را بزرگ میکند ، تحصیل کرده , قابل شرکت در اجتماع و وارد اجتماع میکنند، می آیند با یک گلوله راحتش میکنند، یا ناقص اش میکنند ویا به او تجاوز میکنند یا بلایی بر سرش می آورند. معلوم است که یک مادر نمی تواند چنین فاجعه ای را تحمل کند و تا عمر دارد از یادش نمی رود. این وضعیت فاجعه است! وضعی است که یک عمر زحمت یک مادر را بباد فنا میدهد.
او در رابطه با بی خبری از وضعیت دستگر شدگان حرکت اعتراضی مردم در ۱۳ آبان گفت : این تازگی ندارد و چندین بار اتفاق افتاده است. حتی اشخاص سرشناس مملکت را دستگیر میکنند و زن و بچه آنها خبر ندارند که چه بر سر آنها آورده اند. کسی را که میگیرند لااقل باید به خانواده اش اطلاع دهند که کجاست. این در واقع زجر دادن خانواده است.

سیمین بهبانی در پایان این گفتگو بر لزوم بازگشت آرامش و آسایش به کشور تاکید کرد و گفت: ما نمی خواهیم مملکتمان آشفته باشد، خواب مردم آشفته باشد. ما این را نمی خواهیم. ما میخواهیم آسایش و آرامش داشته باشیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *