انتخاب “دالیا مجاهد” در تیم مشاوران “باراک اوباما” / منیره کاظمی

به گزارش [وب سایت شورای آمریکائیان مسلمان->http://www.cair.com/ArticleDetails.aspx?ArticleID=25849&&name=n&&currPage=1]، خانم دالیا مجاهد در تیم مشاوران باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا انتخاب شد. تیم مشاوران رئیس جمهور شامل بیست و پنج عضو از شخصیتهای مذهبی و سکولار از سراسر کشور می باشد. یکی از وظایف این تیم مشاوره، یاری رساندن به سازمانها و ان جی او هایی است که به توانمندسازی شهروندان در امورات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خدمات عرضه میکنند.

دالیا مجاهد که محجبه و مصری تبار میباشد، مدیریت پژوهشهای اسلامی [ مؤسسه گالوپ->http://www.gallup.com/Home.aspx] را بر عهده دارد. این موسسه در ماه مارس ٢٠٠٨ کتابی را به قلم دالیا مجاهد و جان ال اسپیسیتو با عنوان «[چه کسی برای اسلام صحبت میکند؟ یک میلیارد مسلمان واقعاً به چه می اندیشند.» ->http://www.gallup.com/press/104209/Who-Speaks-Islam-What-Billion-Muslims-Really-Think.aspx]. منتشر ساخت. یکی از نتایجی که نویسندگان این کتاب با جمع آوری پاسخ به پرسشهایی که از مسلمانان چندین کشور به عمل آورده اند، این است که تنها ٧ درصد مسلمانان افکاری رادیکال دارند. ( البته باید در نظر گرفت که ٧ هفت در صد از یک ممیز سه میلیارد، نتیجه نودویک میلیون را میدهد.)

ناگفته نماند که عده ای از[ آگاهان->http://www.anobamanation.net/2009/04/obama-appoints-radical-muslim-apologist.html]، بخش پژوهش های اسلامی مؤسسه گالوپ و نویسندگان کتاب را از طیف «اخوان المسلمین» دانسته و این انتخاب رئیس جمهور آمریکا را قابل تامل خوانده اند.

دالیا مجاهد در[ مصاحبه ای->http://www.christianitytoday.com/ct/2008/november/26.38.html] و در جواب سوال اینکه زنان مسلمان چه عقیده ای راجع به شرعیت دارند، میگوید: تعجب برانگیز است که زنان مسلمان مانند مردان مسلمان در برابر شریعت نظر یکسانی دارند. برای مثال در اردن اکثر زنان و مردان مسلمان میگویند که شریعت باید در قوانین کشور نقش داشته باشد. زنان مسلمان میخواهند و فکر میکنند که آنها مستحق حقوق برابر هستند؛ حق رای بدون دخالت خانواده شان، حق اشتغال در هر زمینه ای و همچنین حق داشتن پست در مقامهای بالای دولتی. کوتاه گفته باشم زنان مسلمان شریعت را نه به عنوان مانعی برای دستیابی به حقوقشان، بلکه راهی برای دستیابی به آن حقوق می بینند.

او در پاسخ به سوال دیگر که میپرسد، آیا مگر رد دخالت شریعت در قانون از سوی دولت ایالت آنتاریو در کانادا، خواستِ زنان مسلمان نبود؟ میگوید: تحقیقی که دولت آنتاریو در این مورد انجام شده بود در نبود نمایندگانی از سوی زنان مسلمان صورت گرفته بود. چرا که دولت آنتاریو معتقد بود که زنان مسلمان خواهان دور نگه داشتن شریعت از قوانین هستند. اما ما نمیتوانیم در این مورد مطمئن باشیم. اغلب یک گروهی که خوب سازماندهی شده، خود را به عنوان صدای یک اقلیت معرفی میکند. به عنوان مثال یک مقاله واشنگتن پست ادعا کرده بود که زنان عراقی خشمگین و علیه قوانین اسلامی هستند. اما تحقیق ما ( مجاهد دالیا و جان ال اسپیسیتو) نشان میدهد که ٨٣ درصد زنان عراقی نه تنها خواهان جدایی دین از دولت نبوده، بلکه حتی خواستار نقش داشتن رهبران مذهبی در قانون خانواده می باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *