گزارش نشست مربوط به کنوانسیون حقوق زنان در نیویورک

[مجموعه فعالان حقوق بشر:->http://hra-iran.net/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1] نشست مربوط به کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان (CEDAW) در نیویورک به موازات اجلاس وضعیت زنان در سازمان ملل متحد برگزار شد. در این نشست نمایندگان گروهها و سازمانهای مدافع حقوق بشر به نمایندگی از سازمانهای مطبوع خود به بیان مطالب پرداختند.

در دو هفتۀ اخیر شهر نیویورک مقر سازمان ملل متحد، شاهد گردهمایی بزرگی از فعالان حقوق زن و تشکیلات دولتی و غیر دولتی بود. این نشستهای بزرگ هر ساله در مقر سازمان ملل متحد انجام می شود و هدف آن گرد هم آوری فعالان و اندیشمندان مربوط به موقعیت و وضعیت زنان در سراسر گیتی است. کارشناسان و علاقمندان در یک فضا و در سازمان ملل متحد و دوایر اطراف آن جمع می شوند و به بررسی وضعیت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بهداشت زنان می پردازند.

هر چند رایزنی ها و نشست امسال حول مساله بهداشت و پیرامون مراقبتهای ویژه خصوصا بیماری HIV) ( ایدز بود ولی موضوعات متنوع دیگری نیز درخصوص معضلات زنان در سراسر دنیا در این نشستها مطرح شد. از دیگر جمله جنبه های جالب نشست های سال جاری، حضور فعالان حقوق زن از ایران بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت.

در همین راستا یکی از کنفرانس ها به مناسبت ۸ مارچ روز جهانی زن در UN Plaza برقرار شد. این نشست به بررسی کنوانسیون زنان اختصاص یافت (نام اصلی این معاهده ، کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان است).

روشنگری و معرفی این کنوانسیون که عهدنامه ای جهانی در راستای حقوق زن است از جمله فعالیتهای تشکل CEDAW-Iran در حوزه حقوق زن است. این فعالیتها در ابعاد جهانی بسیار مهم و مفید بوده و هم به کشورهای امضا کننده اجازه داده است که چارچوبی برای حقوق زن معرفی و پیاده کنند و هم آگاهانه به کشورها اجازه می دهد که برخی از خواستهای کنوانسیون را تعدیل کنند.

لازم به ذکر است کشور ایران از معدود کشورهایی است که تا کنون این معاهده را امضاء ننموده است.

در این جلسه سه سخنران بیاناتی را به نمایندگی از سازمانهای مطبوع خود ایراد نمودند. خانم الهه هیکس فعال حقوق بشر از تشکل Partners for Rights¹ درخصوص جنبش زنان و کمپین یک میلیون امضا در ایران، خانم تارا نیازی از سازمان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ²Human Rights Activists in Iran درباره پیشینه مبارزات ، جنبشها و حقوق زن در ایران از عصر مشروطه تا امروز و خانم لیلا میلانی از تشکل Cedaw-Iran³ در خصوص معرفی و کارکرد کنوانسیون رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان .

-۱ www.partners-for-rights.org
-2 www.hra-iran.org
-3 www.cedaw-iran.org

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *