گزارش اولین نشست حضوری “شبکه” در شهر کلن آلمان، ٢٩ -٣٠ سپتامبر ٢٠٠٧

گزارش گردهمایی “شبکه‎ی بین‎المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران”

روز شنبه ٢٩ سپتامبر ٢٠٠٧ رأس ساعت ١۵ نشست “شبکه” در محل انجمن زنان ایرانی/ آلمانی شهر کلن برگزار گردید. تعداد شرکت کنندگان در این نشست ٣٠ نفر بودند که ٢٣ نفر از آنها امضاء کنندگان بیانیه بودند وسایر شرکت کنندگان بعنوان مهمان خواستار آشنایی با “شبکه” بودند.
اداره کنندگان نشست عاطفه جعفری و اکرم موسوی از کلن بودند. اسامی شرکت کنندگان در این نشست به شرح زیر می‏باشند:
پروین ابراهیم زاده، فریماه اصلی، مهشیدپگاهی، مهین جزنی، قدسی حجازی، عاطفه جعفری، پروانه زرگر، گیتی سلامی، روژین‏ شریفی، شهلا شفیق، نسرین صادقی، الهه صدر، منیره کاظمی، فاطمه کبیری، سیما محضری، اکرم موسوی، ناهیدنصرت، مریم نوری، حمیلا نیسگیلی،
دوستانی که در نشست حضور نداشتند ولی نظرات خود را فرستاده بودند. پروین ثقفی، ژاله طالب حریری، مهشید راستی، گیتی عدالتی

دستور جلسه‎ی روز شنبه ٢٩ سپتامبر به شرح زیر بود:

– آشنایی با یکدیگر و معرفی زنان شرکت کننده توسط خودشان،
– معرفی شبکه و پاسخ به سئوالات احتمالی،
– علت وجودی شبکه / حفظ استقلال نظری (جایگاه ونقش شبکه در مشخص کردن آن)،
– تأثیر گذاری/ کجا می‎خواهیم تأثیر گذار باشیم؟ مخاطبان ما چه کسانی هستند؟
– شرایط پیوستن همراهان جدید،
– درک ما از چگونگی وشیوه‎ی پیشبرد کار مشترک در شبکه.

مراسم معارفه که دو ساعت ادامه داشت خیلی جذاب بود. زنان هرکدام از تجربه‎ی شخصی خود
و اینکه مبارزه‎ برای حقوق زنان را از کجا و چگونه آغاز کرده‎اند، گفتند. اکثر زنان شرکت کننده از جنبش سیاسی چپ وارد عرصه‎ی فعالیت اجتماعی شده و هم‎اکنون در عرصه حقوق زنان فعال هستند. همگی از تجربه غنی و قابلیت‎های بالایی برخوردارند. هر یک در جامعه‎ی میزبان دستاوردهای با ارزشی کسب کرده اند. بعد از اتمام معارفه یک ساعت استراحت داشتیم و دوستان بیشتر با یکدیگر آشنا شدند. روح مهربانانه ای که در فضا موج می‎زد دلگرم کننده بود.
بعد از استراحت شهلا شفیق به درخواست گردانندگان جلسه، فشرده ای از روند شکل گیری شبکه را به اطلاع دوستان رساند. او با [شرح نوشتن نامه->https://www.iran-women-solidarity.net/?p=5] به زنانی که در عرصه های مختلف جنبش زنان فعالیت می کردند، نقطه آغاز فکر گردهمایی را توضیح داد. واکنش مثبت بسیاری از زنان فعال به این نامه نشان می داد که آنها هم به ضرورت گرد آمدن برای قوت بخشیدن به همبستگی با جنبش روبه رشد زنان در ایران می اندیشیدند و از میان این مباحث فکر تشکیل شبکه همبستگی سر بر کشید. شهلا شفیق تأکید کرد که به گمان او بعد از به بن بست رسیدن تلاش برای تغییر قوانین ضد زن در چهار چوب قانون اساسی جمهوری اسلامی( با استناد به فقه پویا ) جنبش زنان با جهت گیری به سمت لغو تمامی قوانین تبعیض آمیز با ارجاع به میثاق های بین المللی به نقطه عطفی رسیده است. اوبا اشاره به اهمیت تجربه ایران در مبارزه با اسلام گرایی نتیجه گرفت که هر پیروزی جنبش زنان در ایران بر جنبش های زنان منطقه و دیگر کشورهای اسلامی نیز تأثیر مثبت خواهد داشت. در پایان تأکید کرد که نظر امضا کنندگان بیانیه از همان ابتدا بر این بوده که فعالیت در شبکه با پذیرش پنج بند پیشنهادی صورت می‎گیرد و افراد ضمن حفظ استقلال نظری خود طبعاً به فعالیت فردی یا جمعی خود در بیرون ازاین چهار چوب ادامه می دهند و شبکه جایگزین گروه های موجود نیست بلکه برای هماهنگی فعالیت ها و پربار کردن آن تشکیل شده است.
در ادامه بحث و گفت و گو حول مسائل مطروحه در دستور جلسه جاری شد .

معرفی شبکه و پاسخ به سئوالات احتمالی

در این باره نکات زیر در گفت و گوها مورد تاکید قرار گرفت:

*این بیانیه با توجه به پنج بند موجود در آن به هرکس امکان فعالیت افقی را می‎دهد. تشکیل شبکه برای سازمان دادن فعالیت به شکل هرمی نیست بلکه هدف آن سر وسامان دادن به روابط موجود بین ما است تا در آینده بتوانیم فعال‎تر حرکت کنیم.

* پیشنهاد شد افراد برای روشن شدن درک های متفاوت از بندهای موجود در بیانیه به گفت و گو در این باره در سایت شبکه ادامه بدهند .

*دوست دیگری بر این نکته انگشت گذاشت که کسانی که دست به قلم هستند طبعاً بهتر می توانند اعمال نظر می‎کنند و لازم است فضایی ایجاد کنیم تا همه بتوانیم حرف های خودمان را بیان کنیم. او از دوستان درخواست کرد نگذارند که ایدئولوژی‎های سیاسی‎شان بر آنها غلبه کند.

*برخی بر این عقیده بودند که متن فراخوان به اندازه کافی رادیکال و صریح نیست و مثال آن نبردن از نام “جمهوری اسلامی” است. در پاسخ به این نظر دوستان دیگری به این نکته اشاره کردند که سراسر متن بیانیه بیانگر موضع ما در مورد جمهوری اسلامی است و برای فهم این موضوع لازم نیست دنبال شعار مرگ بر جمهوری اسلامی بگردیم .

*درمورد بند مربوط به حجاب بحث ها نشان دهنده تفاوت عقاید میان ما بود. بعضی معتقد به طرح شعار علیه حجاب اجباری بودند اما عده دیگری مطرح می کردند با توجه به اینکه حجاب نماد انقیاد زن است باید آنرا نقد کرد. اشاره شد که پیشنهاد اضافه کردن بندی در مورد حجاب به خاطر این بود که اجبار حجاب نماد ایدئولوژیک جمهوری اسلامی است. اکثریت با این نکته توافق داشتند که اما با داشتن حجاب نمی‎توان معرف شبکه بود و از جانب آن حرف زد.

* بر این نکته تائید شد که پیشرفت جنبش زنان چیزی جدا از سایر جنبش‎های اجتماعی در ایران نیست. همه موافق بودند که شبکه باید بر خواست جامعه‎‎ی سکولار و لائیک پا بفشارد .

* در مورد مسائل مورد اختلاف توافق بر این قرار گرفت که در عین حرکت مشترک در چهارچوب حداقل ها و به ویژه بر سر مقابله با سرکوب‎ها و فشارهادر ایران مسائلی هم وجود دارند که در روند پیشرفت کار شبکه می توانیم حول آن ها به بحث ادامه دهیم .

*جمع‎بندی که می‎توان از بحث‎ها ارائه داد این است که: هر کس که با شبکه همکاری می‎کند طبعاً ‎می‎تواند در جاهای دیگری هم فعال باشد. همکاری ما در چهار چوب حداقل های تعیین شده مانع از مبارزه تک تک ما برای اهداف حداکثری که به آن اعتقاد داریم نیست. حمایت از جنبش زنان در ایران که تحت فشار و سرکوب است به این معنا نیست که نمی توانیم انتقاداتمان را به جنبش های زنان درایران و از جمله کمپین یک میلیون امضاء بیان کنیم . کسانی که می‎خواهند شبکه را معرفی کنند نباید حجاب اسلامی داشته باشند زیرا حجاب پیام ایدئولوژیک و جنسیتی دارد.

تأثیرگذاری/مخاطبان ما/شرایط پیوستن دوستان جدید/ درک ما از چگونگی
و شیوه‎ی پیشبرد کار مشترک در شبکه.

گفت و گو در این باره بر نکات زیر انگشت گذاشت:

* پیشرفت جنبش زنان ایران کل اسلام‎گرایی را به چالش می‎گیرد. ما باید بتوانیم صدای لائیکی باشیم که در ایران امکان بیان آزادانه نظرات خود را ندارد.

* ما اعضا شبکه در کشورهای میزبان در جامعه‎های متفاوت کار می‎کنیم. شبکه باید بتواند افراد متفاوتی را به همیاری جلب کند چه ایرانی و چه غیر ایرانی.

*عمده‎ی فعالیت‎های ما باید به سمت ارگان‎های بین‎المللی باشد یا ارگان‎هایی که می‎توانند بر ج.ا فشار
بیاورند. بجز اپوزیسیون ایرانی بقیه که موافق ج.ا هستند از کار ما تأثیر نمی‎گیرند.

*حمایت ما از مبارزات زنان داخل می تواند بسیار موثر باشد. تجربه‎ی زندان و رفتن گالین دوپل به ایران و تاثیر آن بر شرایط زندان یکی از نمونه‎های موفق در این مورد است.

*ما با وظایف چند گانه روبرو هستیم. یک بخش فعالین خارج از کشور هستند. دوم سازمان‎های بین‎المللی. سوم زنان فعال منطقه از ترک، عرب، کرد وغیره. هر یک از ما می تواند در هر زمینه‎ای که توانایی دارد فعالیت کند.

*ما بر مبنای وظایف‎مان مخاطبان را انتخاب می‎کنیم. مخاطبان ما ممکن است در هر مرحله تغییر کنند.

*ما با توانایی‎ها، تجربیات و نظرات متفاوت می‎توانیم در شبکه چه بصورت فردی و چه بصورت جمعی کار کنیم. شبکه این امکان را می‎دهد که هر یک از ما امکانات خود را برای غنی شدن فعالیت ها به کار گیرد. مهم این است که بتوانیم این امکانات را بشناسیم و در بانکی مشترک جمع آوری ‎کنیم. شکل کار شبکه و اداره‎ی آن بصورت افقی است و گفت و گو وتصمیم گیری از طریق جلسات پالتاکی، سایت و نشستهای حضوری صورت می گیرد.

نشست دوم: روز یکشنبه ٣٠ سپتامبر

جلسه رأس ساعت ١٠:٣٠ شروع بکار کرد.

رئوس برنامه‎ی روز یکشنبه از این قرار بود:

– محدوده‎ی فعالیت‎های شبکه،
– کیفیت و کمیت فعالیت‎های ما کدام است؟
– ساختار و تعیین موازین مورد قبول برای پیشبرد کارها،
– گزارش وب‎سایت، وسایل ارتباطی دیگر واستفاده ازبرنامه‎های رادیو تلویزیونی،
– گزارش کارهای انجام شده و روشن کردن امکانات فردی و گروهی،
– برنامه‎ریزی کارهای آینده برای مثال برگزاری آکسیون اعتراضی سراسری٢۵ نوامبر.

در این باره نکات زیر مورد بحث قرار گرفت :

*ما مخاطبان متعدد و متفاوتی داریم: ایرانیان داخل و خارج، جمعیت‎های خارجی مثل فرانسوی، آلمانی، ترک، کرد، عرب و غیره. طبعا درهمه این حوزه ها باید فعالیت کنیم.

*ما هنوز نتوانسته‎ایم خیلی از زنان ایرانی فعال در جنبش زنان را در جریان کار شبکه قرار دهیم و به آن ها توضیح دهیم که شبکه نمی‎خواهد جایگزین فعالیت آنها گردد. ما باید برای معرفی شبکه راه ‏کار- های مشخص داشته باشیم و نیرو بگذاریم. هر یک از ما در کشورهای میزبان با زنانی آشنا شده‎ است که می‎خواهند با شبکه آشنا شوند. انجمن‎های محلی می‎توانند با این زنان تماس بگیرند و اهداف شبکه را برای آنها توضیح دهند.

*برخی از دوستان عنوان کردند که درک شان از کار شبکه‎ این است که اعضاء آن می بایست با کار زنان آشنا باشند و در زمینه کار زنان فعالیت داشته باشند، یعنی شبکه مکانی برای وصل و هماهنگی فعالیت های موجود باشد و نه جائی برای آغاز از صفر.

* همه توافق داشتند که کسانی که به شبکه می پیوندند می بایستی باحفظ استقلال نظری، فعالیت در چهارچوب پنج بند بیانیه را بپذیرند.

* مطرح شد که لازم است در مورد محدوده‎ی فعالیت‎های شبکه و معرفی آن بوسیله‎ی رسانه‎های جمعی مانند رادیو و تلویزیون که در ایران هم خیلی بیننده و شنونده دارند راه‏کارهای مشخص داشته باشیم.

*دوستانی بر این موضوع تاکید داشتند که ما باید اولویت های کار را تعیین کنیم و بعد ببینیم با چه کسانی باید تماس بگیریم.

* برخی به این نکته اشاره کردند که ما با نهادهای کشورهای میزبان کار می‎کنیم و قدرتمندان بر اساس سیاست‎هایشان در رابطه با جمهوری اسلامی می‎توانند اگر لازم بدانند در کار ما مانع ایجاد کنند.

* دوستانی به این موضوع اشاره کردند که با توجه به رشد اسلام‎گرایی در اروپا و در کشورهای اسلامی ما باید بتوانیم درعرصه های متفاوت اجتماعی و سیاسی تاثیر گذار باشیم.

* دوستانی بر اهمیت فعالیت در لابی‎گری تاکید کردند تا بتوان ازشخصیت‎های سیاسی، فرهنگی و هنری در جامعه‎ی میزبان برای کمک به اهداف خود یاری گرفت. در باره معنای لابی گیری بحث در گرفت. عده ای بر این نظر بودند که لابی‎گری همیشه به اشکال متفاوت انجام شده است و مثلاً در مورد کشتارهای سال ۶٧ ما همیشه کار کرده‎ایم. برخی عقیده داشتند در گذشته لابی‎گری انجام شده ولی سیاست وقت در برابر آن مانع ایجاد می‏کرده است اما در حال حاضر سیاست اروپا به گونه‎ای دیگر است. برخی اشاره می کردند که ما نباید کارهایی را که تا امروز کرده‎ایم دست‎کم بگیریم. دوستان دیگری تاکید کردند که لابی‎گری اصلاً معنای منفی ندارد و اقدام به لابی گری با زدوبندهای سیاسی فرق دارد چرا که در این راه ما با اشخاصی وارد دیالوگ می‎شویم تا بتوانیم خواسته‏های خود را پیش ببریم. مخاطبان شبکه باید کسانی باشند که همکاری با آنها مهم است. اگر می‎خواهیم آکسیونی ترتیب دهیم اول باید ببینیم این آکسیون به چه منظوری است. و از چه شخصیت‎هایی می‎توانیم کمک بگیریم. آیا این شخصیت‎ها می‎توانند به منظور ما کمک کنند؟ آیا می‎توانند در افکار عمومی جامعه‎ی میزبان تأثیر گذار باشند؟

نظرات مهشید راستی، پروین ثقفی و گیتی عدالتی برای جمع خوانده شد که در ایمیل گروهی موجود است.

گزارش و بحث در باره سایت شبکه

در ادامه بحث پیرامون فعالیت های شبکه ناهید نصرت و منیره کاظمی گزارشی از راه‎اندازی سایت ارائه دادند که با همکاری مهشید راستی صورت گرفته است( که در نشست‎ ما حضور نداشت). در مورد طراحی سایت و مطالبی که در آن خواهد آمد بحث‎های زیادی صورت گرفت. قرار شد که اعضای شبکه ظرف مدت سه هفته نظرات خود را در مورد سایت به اطلاع سایر دوستان برسانند.

در مورد محتوای سایت موارد زیر مورد توافق و تاکید قرار گرفت :

١- سایت عمدتاً تریبونی است برای ارائه و گسترش نظرات زنان لائیک،

٢- مقالات یا مطالب به موضوعاتی اختصاص دارد که در پنج بند بیانیه طرح شد ه اند ومربوط به دفاع از جنبش آزادی خواه و برابری طلب زنان ایران مانند “کمپین یک میلیون امضاء” و یا ” کمپین “علیه سنگسار” میباشند.

٣- مقالات و نظرات متفاوت در مورد حجاب جالب و لازم است.
۴- باید یک بخش سایت را به معرفی زنان لائیک اختصاص دهیم زیرا جمهوری اسلامی خواهان انکار و حذف وجود این زنان است. در این بخش ما با ایجاد آلبومی از چهره‎های شبکه از خودمان نیز خواهیم نوشت و به نشان دادن گونه گونی چهره های زنان ایرانی خواهیم پرداخت.

تدارک آکسیون اعتراضی سراسری به مناسبت روز ٢۵ نوامبر

در این مورد دوستانی داوطلب شدند تا بروشوری در باره خشونت در همه سطوح دولتی و اجتماعی تهیه کنند. این بروشور که به زبان فارسی تهیه می شود در کشورهای مختلف به زبان های مختلف با توجه به امکانات هر کشور ترجمه و پخش خواهد شد. این کار در عین حال اقدام مهمی برای معرفی شبکه خواهد بود.

نشست دو روزه‎ی شبکه بین‎المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران در بعد از ظهر روز یکشنبه ٣٠ سپتامبر به کار خود پایان داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *