در مجله “نول ابزرواتور” مصاحبه ای از آلیس شوارتسر” با “سیمون دوبوار” منتشر می شود که در آن تئوری پرداز مطرح زنان تغییر جهت خود را اعلام می کند: در حالیکه تا کنون او خود را” آنتی فمینیست” معرفی کرده بود و از آنجائیکه به ” حل مسائل زنان بوسیله سوسیالیسم” امیدوار بود ، اکنون پس از گذشت ۲۳ سال از انتشار کتاب تحول برانگیز جنس دوم می گوید: قبل از تحقق سوسیالسیم رویایی، ما باید برای وضعیت مشخص زنان مبارزه کنیم. علاوه بر این من دیده ام که حتی در کشورهای سوسیالیستی برابری بین دو جنس زن و مرد به تحقق نپیوسته است.” این مصاحبه که در سطح جهانی مخفیانه از سوی گروههای زنان چاپ و منتشر شد، برگ دیگری از تاریخ را رقم زد.

۲۱ فوریه ۱۹۷۲

کابینه قانون سقط جنین را تصویب می کند. حالا قطع حاملگی در سه حالت مجاز است: در صورت خطر برای سلامتی مادر، در صورتی که حاملگی بر اثر تجاوز باشد و معلولیت جنین. هنگامیکه مبارزه انتخاباتی ۱۹۷۲ آغاز می شود، کاردینال کلن هوفنر در مورد پاراگراف ۲۱۸ می گوید: نمایندگانی که در صدد حفظ ارزش زندگی انسان، همچنین کودک به دنیا نیامده نیستند نباید از سوی مسیحیان معتقد انتخاب شوند.

۲۸ فوریه ۱۹۷۲

در فرانکفورت گروهی از زنان با نام مبارزه انقلابی و پاراگراف ۲۱۸ متن “زنان با هم قدرتمند هستند” را منتشر می کنند. متن موضوعات مختلفی را در بر داشت از استثمار زنان در کارخانه ها و در آشپزخانه گرفته تا افزایش قیمت ها و بورس بازی تا بایکوت پزشکان و مسابقات زیبایی، همه در متن جای داشتند. این متن اولین سری از انتشارات ادواری جنبش زنان است.

۱مارس ۱۹۷۲

پس از نمایش فیلم “همجنسگرایان نیستند که غیر طبیعی اند بلکه ….” از رزا فون پراون هایم، ۹ زن گروه ” اکسیون همجنسگرایان غرب برلین” را پایه گزاری می کنند.آنها بدینوسیله اعلام می کنند که انگیزه و پیامدهای همجنسگرایی زنان و مردان همانند هم نیستند. آنها به عنوان فمینیست و کسانی در مبارزه با پاراگراف ۲۱۸ اعلام همبستگی می کنند می گویند: زنان، اگر شما بر این عقیده هستید که پاراگراف ۲۱۸ ربطی به زنان همجنسگرا ندارد سخت در اشتباهید. این پاراگراف از همه زنان سلب صلاحیت و اختیار می کند. این پاراگراف شما را از داشتن اختیار بدنتان منع می کند.

۸ مارس ۱۹۷۲

اکسیون ۲۱۸ شهر مونیخ فراخوانی برای برگزاری روز جهانی زن می دهد. روزی که تا کنون فقط در آلمان شرقی، آن هم با اسم مسخره ” روز مادر سوسیالیستی” جشن گرفته می شود. زنان مونیخ می نویسند: روز ۸ مارس ۱۹۰۸ زنان صنایع لباس در امریکا اعتصاب کردند. از آن زمان، این روز برای زنان معترض به عنوان روز جهانی زن نامگذاری شده است. ما این سنت و مراسم را دوباره احیا می کنیم.”

۹ مارس ۱۹۷۲

اتحادیه ملی آلمان شرقی، قانونی که مورد مطالبه زنان در آلمان غربی بود را به تصویب می رساند. هاهرا” حزب حاکم آلمان شرقی SED نگران لبریز شدن و از کنترل خارج شدن جنبش زنان در آلمان شرقی است، بدین جهت پیشاپیش به اصلاحات از بالا اقدام می کند.اینک دیگر در آلمان شرقی قطع حاملگی در سه ماه اول مجازاتی در پی ندارد.

۱۱ و ۱۲ مارس ۱۹۷۲

۴۰۰ زن از ۴۰ شهر در اولین کنگره زنان آلمان شرکت می کنند. در قطعنامه این کنگره آمده است: ” زنان باید خودشان خود را سازماندهی کنند زیرا این خودشان هستند که مشکلات و مسائل دیرینه شان را می شناسند و باید بشناسند و این خودشان هستند که می توانند منافع خویش را نمایندگی کنند …. این گروهها که اکثر آنها در مقابله با پاراگراف ممنوعیت سقط جنین به وجود آمده اند مشاهده می کنند که سرکوب زنان چگونه در یک ارتباط همه جانبه اجتماعی در مقابل کمپین های سقط جنین شکل گرفته است و خود را نشان می دهد.”
در پایان شرکت کنندگان سرودی را که ” شورای زنان ” فرانکفورت با نام ” زنان با هم قدرتمند هستند” را همخوانی کردند. مطبوعات می نویسند: این “دیدار تاریخی” خبر از تولد دوباره یک جنبش رهائی بخش و مستقل زنان در آلمان می دهد. درست پس از ۹ ماه از اکسیون مجله اشترن این جنبش زاده شده است.

۱۰ آوریل ۱۹۷۲

در حالیکه در مجلس نمایندگان آلمان فدرال سخنرانیهایی برای روشن کردن پاراگراف ۲۱۸ ترتیب داده شده بود وسیاستمداران، پزشکان، داروسازان و مردان کلیسا در آن شرکت داشتند، زنان اکسیون پاراگراف ۲۱۸ پلاکاری را در سالن باز کردند: ” حماقت را پایان بدهید ـ پاراگراف ۲۱۸ را لغو کنید.”

۸ مه ۱۹۷۲

فرستنده .WDR..یک گزارش مستند یک ساعتی از آلیس شوارتسر که در آن زمان هنوز در پاریس زندگی می کند در باره جنبش جدید زنان پخش می کند. تیتر آن “من فکر دیگری در سر نمیپرورانم ـ جنبش زنان در آلمان و خارج” بود. اصل متن و گزارش در اختیار FMT… است.

۱۴ مه ۱۹۷۲

در تمام کشور زنان خودشان را در مقابل روز مادر سازماندهی می کنند. با این شعارها: روز مادر، یک روز جشن؟؟؟؟ ما اصلا” چه چیزی برای جشن گرفتن داریم؟ دستمزد پایین را؟ یا کار بدون مزد خانه؟ یا سقط جنین غیر قانونی؟ عید گلریزان مسیحی ۱۹۷۲ اولین دیدار فرا منطقه ای گروههای همجنسگرا در برلین برگزار می شود. ۳۰ زن و ۲۰۰ مرد به دعوت ” زنان همجنسگرای غرب برلین” گرد هم می آیند. پس از این گردهمایی دومین گروه زنان همجنسگرای آلمان غربی در هامبورگ به وجود می آید.

۱۱ ژوئن ۱۹۷۲

در کلن ۱۲۰۰ فعال سیاسی با عنوان ” محکمه ای برای پاراگراف ۲۱۸″ گرد هم می آیند. متهمین سیاستمداران، پزشکان، کلیسا و همه کسانی هستند که زنان را از اختیار داشتن بر بدنشان مانع می شوند.

اگوست ۱۹۷۲

با الگو برداری از جنبش سلامتی زنان در امریکا، گروهی از زنان برلین با نام ” نان و گل رز” کتابچه ای را با عنوان سقط جنین و وسایل پیشگیری منتشر می کنند. این کتابچه بایستی زنان و دختران جوان را به خود آگاهی در معاشرت و تسلط و اختیار بر بدنشان تشویق کند. علاوه بر آن در این کتابچه اولین انقادات پزشکی و سیاسی بر قرصهای پیشگیری مطرح شده است. این بروشورها موضوعات اولین گردهمایی ها در مورد سلامتی زنان می شوند.

اکتبر ۱۹۷۲

در سوئیس هکسن پرس ( مطبوعات جادوگران) مجله ای برای آشوبگری فمینیستی منتشر می شود. ناشر آن باسلرین گانهیلد فایگنوینتر است. این نشریه ( مطبوعات جادوگران) اولین صدای جنبش مستقل زنان با زبان آلمانی است. در فرانکفورت کتاب ” زنان با هم قدرتمند هستند” همراه با متنها و موضوعاتی از” آزادیخواهی زنان” در امریکا منتشر می شود. ناشر آن یک گروه کاری از زنان سوسیالیست فرانکفورت هستند. بدین وسیله در آلمان یک نسخه سیتماتیک از فمینیستهای امریکایی شکل می گیرد.

۷ و ۸ اکتبر ۱۹۷۲


گروههای زنان در یک کنفرانس فوق العاده نمایندگان در فرانکفورت خود را برای انتخابات مجلس نمایندگان آلمان فدرال در سوم دسامبر آماده می کنند. آنان اکسیونی به نام ” زنان، زنان را بر می گزینند.” به راه می اندازند با این خواسته که کاندیداهای زن بیشتری در لیست های انتخاباتی قرار بگیرند. سهم زنان در میان نمایندگان مجلس از همه احزاب کمتر از ده درصد است. کمپین ” زنان برای زنان تصمیم می گیرند ” به وجود می آید. ” زنان باید نظر خودشان و نه نظر مردانشان را برای انتخابات بیاورند.”

۳ دسامبر ۱۹۷۲

حزب سوسیال دمکرات آلمان برنده انتخابات می شود. بنا بر تجزیه و تحلیل آرا، سهم ” زنان مترقی” در واقع جنبش زنان در این انتخابات تعیین کننده بود. از اواسط دهه ۵۰ تا کنون، حالا سهم زنان ده درصد بالای مردان قرار گرفته بود. از نقطه عزیمت یعنی از مبارزه با پاراگراف ۲۱۸ و پشت کردن به نقشهای سنتی زنانه اکنون زنان صفحه دیگری را رقم می زنند. سهم آرا آنان در ائتلاف و در حزب سوسیال دمکرات تقریبا” یکی است.

۱۳ دسامبر ۱۹۷۲

با انتخاب آنا ماری رکنر از حزب سوسیال دمکرات به ریاست مجلس برای اولین بار یک زن به این پست می رسد. او سالهای بعد مؤاکدا” از جنبش زنان فاصله می گیرد.

۱۹۷۲


در امریکا برای اولین بار مجله .Ms اولین نسخه از مجلات فمینیستی با سر دبیری گلوریا اشتاینم منتشر می شود و از همان آغاز موفقیت بزرگی کسب می کند. پیشاهنگان فمینیست قبلا” در سال ۱۸۴۹ یک نشریه فرا منطقه ای منتشر کرده بود نشریه آنها لی لی نام داشت و ناشر آن آملیا بلومر بود که مخترع شلوارهای همنام هم بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *