عذرخواهی و استعفای برنده جایزه نوبل به دلیل اظهارنظر سکسیستی

ترجمه از: بهارک سلطانیان

«محققان باید در آزمایشگاه هایی که تفکیک جنسیتی شده اند کار کنند نظر یک برنده نوبل است. او گفته است که زنان مردان را عاشق خودشان می کنند و وقتی نقدشان کنید گریه سر می دهند.

تیم هانت یک بیوشیمیدان انگلیسی تبار که به شوونیست بودن خودش واقف است در کنفرانس جهانی علوم و روزنامه نگاری علمی در سئول پایتخت کره جنوبی گفت, «بگذارید برایتان توضیح دهم که مشکلم با زنان چیست. وقتی در آزمایشگاه هستند سه اتفاق ممکن است بیافتد شما عاشقشان می شوید آنها عاشق شما می شوند و وقتی نقدشان می کنید گریه می کنند.»

هانت گفت, «که طرفدار آزمایشگاه های تک جنسیتی است ولی با این حال نمی خواهد مانع پیشرفت زنان بشود.» دانشمند ۷۲ ساله که نوبل فیزیولوژی- پزشکی را در سال ۲۰۰۱ برده است این نکات را در همایش علوم پایه و روزنامه نگاری علمی عنوان نمود.

نظر او توسط خانم کانی سنت لوییس دوباره بازنشر شد. خانم سنت لوییس که از برگزارکنندگان همایش مذکور از طرف دانشگاهی در لندن می باشد نوشت, «واقعا این برنده نوبل فکر می کند که ما هنوز در دوران ملکه ویکتوریا (شاه وزوزک) زندگی میکنیم؟»

هانت یکی از اعضا انجمن سلطنتی می باشد. انجمن مذکور اعلام کرد که نظر تیم هانت منعکس کننده نظر انجمن نیست و بعدتر یک اعلامیه رسمی منتشر کرد مبنی بر اینکه انجمن علاقه مند به ورود زنان به علوم پایه است و باور دارد که برای رسیدن به تمام اهداف ممکنه باید از بهترین استعداد های موجود در جامعه علمی استفاده شود. بسیاری از افراد مستعد به پتانسیل واقعی خودشان به خاطر مسائلی چون جنسیت نمی رسند و انجمن متعهد است تا به آنها در این زمینه کمک کند.

برخلاف اقزایش تعداد تحصیل کردگان, تعداد زنان در علوم پایه, تکنولوژی و مهندسی کماکان پایین است. فقط ۱۳٪ کسانی که در علوم پایه, تکنولوژی و مهندسی کار می کنند زنان هستند بر اساس کمپین وایز که در این زمینه فعالیت می کند.

این خلا‌ء در آکادمی هم حس می شود. ۱۶٪ پروفسورهایی که در شاخه های علوم پایه مهندسی و تکنولوژی کار می کنند زنان هستند.

دیوید کلکون یک پروفسور بازنشسته داروشناسی دانشگاه کالج لندن می گوید, «کامنت هانت یک فاجعه برای پیشرفت زنان است.»

گفته های هانت توسط زنان دانشمند و محقق در توئیتر مورد نقد قرار گرفت. یکی از زنان که دوره فوق دکترایش را می گذراند در توئیتر نوشته است, «هربار که هانت نظر می دهد یک زن دیگر که در علوم پایه مشغول تحقیق و تحصیل است به فمینیسم علاقه مند می شود. هیچ وقت فکر کرده اید که چرا ما زنان فمنیست بیشماریم؟»

هانت که جایزه نوبل را برای کشف مولکول های پروتئنی که تقسیم سلولی را کنترل می کنند برده است تماس ما را بی جواب گذاشت.»

خبر تکمیلی

دانشگاه کالج لندن اعلام کرد که سر تیم هانت امروز از سمت خود به عنوان پروفسور افتخاری دانشگاه کالج لندن در دانشکده علوم استعفا داد. استعفای مذکور به خاطر اظهارات تیم هانت درباره زنان محقق در علوم پایه در کنفرانس جهانی علوم پایه و روزنامه نگاری علمی روزگذشته ۹ ژوئن بود.

دانشگاه کالج لندن اولین دانشگاه انگلیس است که به دانشجویان زن در راستای برابریشان با مردان پذیرش داد. دانشگاه معتقد است که استعفاء مذکور در ادامه اهداف برابری خواهانه دانشگاه است.

منبع: گاردین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *