بدرجان و هفت شهر عشق / ژاله احمدی

نسخه بازنگری شده و کامل (ویرایش دوم)

” بدر جان و هفت شهر عشق “

داستان زندگـی یک زن ایرانی، فرزند یکی از قدیمی ترین خانواده های کرمان را باز می گوید. او از نوادگان دوتن از شخصیت های برجستۀ تاریخ کرمان و ایران است:

تقی خان در انی حکمران مستقل کرمان، با شورش علیه حکومت مرکزی کریم خان زند در سال ۱۱۳۹ شمسی بقدرت رسید. حاکمیت او با فتح کرمان توسط نیروهای حکومت مرکزی در سال ۱۱۴۴ پایان یافت. او در همین سال در شیراز اعدام شد. میرزا حسین خان راینی، یکی از شخصیت های تاریخ سیاسی کرمان در زمان نادرشاه افشار و زندیه بود که از سال ۱۱۴۴ تا ۱۱۶۸ شمسی، به عنوان والی بر کرمان حکم راند. نقش سیاسی خانوادۀ میرزاحسین خان، با غلبۀ آغا محمد خان قاجار بر کرمان و قتل پسران میرزا حسین خان به پایان رسید.

تولد بدر جان در ۱۳۰۳ مصادف بود با پایان سلطنت قاجار و انتقال قدرت به رضا شاه پهلوی. دوران کودکی و نوجوانی کم نظیر بدر، تجلی کامل امید خانواده به آینده ای روشن بود که برنامۀ مدرنیزه کردن ایران نوید می داد.

زندگی بدر جوان، در سایۀ جنگ جهانی دوم از مسیر اولیه خارج شده و در مسیر سرنوشت عمومـی جامعۀ ایران قرار گرفت و در کلافی درهـم پیچیده از رویدادها ی خصوصی خانوادگی و وقایع تعیین کنندۀ سیاسی، تحولاتی غیر منتظر را از سر گذراند.

ر مان زندگی بدر شرح تحولات اوست از زمان تولد تا حال، که به سفری می ماند در مکان و زمان: از حاشیۀ کویر تا ساحل شط العرب، از شرق به غرب، از پیرامون به مرکز، و از قله های تحول اجتماعی تا زوایای تاریک جامعه – یک بیوگرافی که تاریخ قرن بیستم ایران را باز می گوید.

شخصیت اصلی کتاب بدرجان ادهمی میرحسینی، در حال حاضر ساکن تهران است. شخصیت های دیگر همه افرادی حقیقی هستند، با افکار و رفتار منطبق براصل.

مؤلف کتاب دختر بدر، و خود، شریک بخشی از زندگی و بیوگرافی اوست. او بیش از بیست و پنج سال است که دور از ایران بسر می برد. تحقیقات برای کتاب در سفری پنج ساله به گذشتۀ خانواده – با بررسی کتابخانه ها و اسناد آرشیو خانواده و مصاحبه از راه دور با عده زیادی از افراد خانواده صورت گرفته است. عمدۀ اسناد و عکس های کتاب متعلق به آرشیو و آلبوم خانوادگی خانم بدرجان ادهمی میرحسینی است.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

PDF - 1 Mb

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *