گزارش فعالین سازمان زنان هشت مارس از فستیوال جوانان مسیحی در شهربرمن ( آلمان)

فستیوال جوانان مسیحی به نام کریستی وال، از تاریخ ۳۰ آوریل تا ۴ مه در شهر برمن (آلمان) برگزار شد. مخارج این فستیوال متکی به حمایت مالی دولت آلمان و کلیساها بود. هر چند نام “فستیوال” را به این برنامه چند روزه مذهبی داده اند اما در حقیقت کنگره جوانان پروتستان بود. در این کنگره اصول اخلاق و ارزشهای مسیحیت بعنوان وسیله ای برای “نجات بشر” در دنیای کنونی، تبلیغ شد.

کریستی وال آماج خود را ضدیت با حق سقط جنین گذاشت و آن را یکی از مشکلات بزرگ و بدبختی بشریت در دوره کنونی اعلام کرد. کریستی وال در این چند روز تلاش کرد که با تبلیغ علیه سقط جنین و از طریق اشاعه مذهب به مخالفت آشکار با آن بپردازد. زنان طی سالها مبارزه موفق به کسب حق کنترل بدن خود در عرصه قانون شده اند. کریستی وال برای بازپس گیری این حق فعالیت کرد.

کریستی وال آماج خود را حمله به همجنس گرائی قرار داد. طی سالها مبارزه در بستر پیشرفت جامعه بشری در زمینه علمی، اجتماعی، فلسفی بسیاری از ارزشها و اخلاق عهد کهن اعتبار و مشروعیت خود را از دست دادند. جامعه غربی به درک پیشرفته تری از مسئله جنسیت رسیده بطوریکه حق همجنس گرایی در بسیاری از کشورهای غربی وارد قانون شده است، کریستی وال در پی واژگون کردن این حق است. آنان می خواهند از اخلاق و ارزشهای سنتی و مذهبی اعاده حیثیت کرده و پای مذهب و کلیسا را به حیطه زندگی خصوصی مردم باز کنند.

روز چهارشنبه ٣۰ آوریل اولین روز افتتاحیه کریستیوال در شهر برمن بود. شهر در جنب وجوش عجیبی بود. جوانان دسته دسته ازایستگاه مرکزی راه آهن شهر برمن به طرف محلی که برای انها تدارک دیده شده بود، دررفت و آمد بودند. فعالین این کارناوال با کارتهایی بروی سینه که روی ان نوشته شده بود کریستی وال در ایستگاه راه آهن مستقر شده بودند تا مردم را دعوت به شرکت در این کارناوال مذهبی کنند. وردوی راه آهن مرکزی میزهایی مملو از نوشیدنی و کیک های خانگی و خوراکیهای مختلف برای پذیرایی از مسافران تازه وارد برای این کارناوال و هم چنین تبلیغ و جذب مردم از طریق تعارف به نوشیدنی و کیک بود. در گوشه دیگری از محوطه راه آهن سن بزرگی را برای اجرای کنسرت بر پا کرده بودند.

اما همزمان در مقابل درب ورودی راه آهن جمعیت معترض به این کارناوال مذهبی تجمع کرده بودند. بسیاری از آنان پلاکاردهایی با شعارهایی در مخالفت با مواضع کریستیوال درمورد سقط جنین و همجنسگرایی در دست داشتند. در عین حال در نقاط دیگر شهر نیز برنامه های اعتراضی مختلفی سازمان داده شده بود، از جمله به دعوت زنان همجنسگرا نیزدر همان روزتظاهراتی برگزارشد. مردم مترقی ازگروههای سنی متفاوت از نقاط مختلف شهر به تظاهرات پیوستند. تظاهرات ساعت ۸ شب همراه با موزیک که از بلندگوهای بزرگ پخش میشد، آغاز شد. در این تظاهرات حدود ۱۰۰۰ نفر شرکت داشتند.در حین عبور از محل کنسرت این کارناوال مذهبی، عده ای از تظاهرکنندگان سعی کردند وارد محوطه کنسرت شوند که با دخالت پلیس و یک درگیری کوتاه خاتمه یافت. تظاهرات تا ده شب ادامه داشت .

ما فعالین سازمان زنان هشت مارس نیز تلاش کردیم از همان روز نخست در راه آهن و سایر نقاطی که مبارزه علیه کریستی وال برگزار میشد شرکت کنیم و با مردم صحبت کرده و اعلامیه ای را که در این رابطه آماده کرده بودیم را در بین مردم بخصوص جوانان پخش کنیم. برخورد ها متفاوت بود، برخی از آن استقبال می کردند و برخی هم از گرفتن اعلامیه خودداری می کردند.

روز ۳ می تجمعی در مرکز شهر به دعوت گروههای مختلف چپ و مترقی و همجنسگرایان برگزار شد. اعلامیه ما طبق ﻗرار ﻗبلی از تریبون اصلی خوانده شد و هم زمان تعداد زیادی اعلامیه در بین مردم پخش شد(اعلامیه زنان هشت مارس در مورد این کارناوال به سه زبان فارسی، انگلیسی و آلمانی در سایت هشت مارس در دسترس است). دراین میتینگ اعلام شد که ۲۰ نفر از زنانی که در مخالفت با سمینار ضدیت با سقط جنین ازجانب کریستیوال سعی داشتند وارد این سمینار شوند، دستگیر شدند و از همه شرکت کنندگان خواسته شد که برای آزادی این زنان دخالت کنند.

ما طی چند روز مراسم این کارناوال مذهبی و کلیه فعالیت های اعتراضی علیه آن با تماس هائی که با مردم و بویژه جوانان برقرار کردیم متوجه شدیم که بسیاری از مردم شهر برمن از برگزاری کارناوال کریستی وال راضی نبودند و در برنامه های آن شرکت نکردند.

حضور ما زنان ایرانی و افغانستانی که زیر بار قوانین و سنت و عرف مذهبی قرار داریم و مدت چندین دهه است که برای دسترسی به برابری و آزادی علیه نقش مذهب در زندگی مان مبارزه می کنیم، فرصت بسیار خوبی بود که بتوانیم تجارب زنده خود را به آنها منتقل کنیم. به آنان بگوئیم که مذهب از هر نوعش جز توجیه و تقویت مردسالاری، فقر، سرکوب، مردسالاری و….. چیزی ندارد. به آنان بگوئیم که دنیای امروز بیش از هر زمان دیگر به افکاری نیاز دارد که پایه آن علمی، مترقی و برابری طلب باشد. دنیائی که در آن هیچ کس مورد ستم و استثمار قرار نگیرد.

فعالین سازمان زنان هشت مارس ( ایران- افغانستان)- می ۲۰۰۸

www.8mars.com

iran_dem_zan@hotmail.com

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *