نیروهای امنیتی مانع نشست فعالان مستقل زن شدند

دو شنبه ۱۰ مارس ۲۰۱۴

None

تا قانون خانواده برابر: نشست هشت مارس (روز جهانی زن) که قرار بود عصر روز شنبه در خانه اندیشمندان علوم انسانی با عنوان «ضرورت تشکل یابی زنان، موانع و راهکارها» به صورت عمومی و از طرف فعالان زن مستقل برگزار شود، علیرغم دریافت مجوز قبلی به خاطر فشار نیروهای امنیتی لغو شد.

با این حال برخی از کسانی که برای شرکت در این مراسم در این مکان حضور پیدا کرده بودند، در تجمع خودجوشی که در پارک ورشو برگزار شد به بیان دیدگاه هایشان پرداختند. در این میان چند تن از فعالان با سابقه جنبش زنان نیز حضور داشتند.


 height=

یکی از فعالان حقوق زنان با تبریک فرارسیدن هشت مارس گفت: «برای اولین بار قرار بود که برنامه هشت مارس در یک فضای عمومی سربسته برگزار شود ولی این اتفاق به خاطر فشارهای صورت گرفته رخ نداد و اکنون ما در این پارک که یک فضای عمومی است حضور داریم و از آن برای تبریک این روز استفاده می‌کنیم». وی با تشکر از شرکت‌کنندگان در این مراسم، گفت: «خیلی از کسانی که اینجا هستند می‌دانستند که مراسم کنسل شده است با این حال حضور پیدا کردند. این حضور باعث دلگرمی است و امیدواریم به زودی شاهد برگزاری یک نشست یا تجمع در فضای عمومی باشیم».

در ادامه یکی دیگر از فعالان جنبش زنان با بیان اینکه امروز روز زنان است و باید به خواسته و مطالبات زنان توجه کرد، گفت: «روز ٨ مارس یک روز جهانی و تاریخی است که زنان در سراسر دنیا آن را گرامی می‌دارند و در تمام دنیا پذیرفته شده است. این روز جزو معدود فرصت‌هایی است که ما می‌توانیم خواسته‌های خود را بگوییم، چرا که هیچ‌گاه به طور معمول از خواسته‌های زنان صحبت و حمایتی نمی ‌شود».


 height=

یکی دیگر از فعالان حقوق زنان که در این تریبون آزاد حضور داشت، گفت: «در راه که می‌آمدم با خودم فکر کردم، مگر می شود مراسمی به مناسبت روز هشت مارس با مجوز قانونی برگزار شود، چرا که عمدتا برگزاری این مراسم با مخالفت حاکمیت روبرو بوده و در طی سال‌های اخیر هیچ‌وقت یک فرصت قانونی به زنان برای برگزاری این مراسم داده نشده است و وقتی که به اینجا رسیدم، متوجه شدم که مراسم لغو شده است. از لغو مجوز ناراحت هستم ولی باز هم خوشحال هستم که شما را در اینجا می‌بینم چراکه به یاد روزی افتادم که قرار بود کمپین یک میلیون امضا در فرهنگسرا رعد اعلام موجودیت کند اما ساعاتی قبل از برگزاری مراسم، مجوز مراسم لغو شد و این مراسم در کوچه روبه‌رویی فرهنگسرای رعد برگزار شد و این کمپین اعلام موجودیت کرد».


 height=

در پایان این مراسم، یکی دیگر از فعالان حقوق زن، با تبریک فرا رسیدن هشت مارس، به قوانینی که در سال‌های اخیر علیه زنان تصویب شده اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر شاهد مطرح شدن طرح تعالی خانواده و جمعیت هستیم طرحی که زنان را از حضور در حوزه های اشتغال و آموزش دور می‌کند. این طرح به زودی در مجلس مورد بررسی نهایی قرار می گیرد.» وی با اشاره به سهمیه بندی جنسیتی صورت گرفته در دانشگاه‌ها علیه دختران -طی سال های اخیر و صفر کردن سهمیه آنها در برخی از رشته‌های دانشگاهی گفت: ما نباید در برابر این قوانین تبعیض آمیز سکوت کنیم.
بعد از پایان این بخش از سخنان، جمعیت حاضر در پارک ورشو به آرامی این پارک را ترک کردند.
دراین مراسم قرار بود خانم ها دکتر الهه کولایی، دکتر عالیه شکر بیگی و ثریا عزیز پناه سخنرانی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *