. . . باز هم درباره حجاب . . .

یکی از نکات مورد توافق فعالان شبکه، چنانکه دربیانیه‌مان ( به تاریخ ٨ ژوئن ٢٠٠٧) آمده، مبارزه با اجبار حجاب است که به گمان ما نماد مشخص آپارتاید جنسی ای است که توسط حکومت اسلامی در ایران به اجرا درآمده.
ما برآنیم که در این مورد، همچون نکات دیگری که در بیانیه شبکه مورد تاکید قرار گرفته اند، زمینه ساز امکانی برای بحث و تبادل نظر باشیم، چرا که توافق همگانی بر سر این یا آن اصل، به معنای همگون بودن تحلیل و زاویه دید تک تک ما در همه موارد نیست. در مورد مسئله حجاب نیز چنین امری صادق است.

اما آنچه که امروز ما را هر چه بیشتر به آغاز بحثی در این باره ترغیب می کند، تعمیق ابعاد نظری و عملی این مورد مشخص با توجه به تجربیات ما در ایران و در خارج از کشور است. طی این سال ها همواره بحث و تامل در باره “حجاب اجباری” در ایران یکی از معضلات مهم مبارزات ما ـ زنان ایرانی خارج از کشور ـ بوده است.

امروز شاهد آنیم که در ایران “بد حجابی” یکی از مهم ترین اشکال تجلی ” نه” گفتن زنان به حکومت ایدئولوژیک است. ازسوی دیگر با توجه به رشد جنبش فمینیستی، پرسش در چگونگی برخورد به حجاب اجباری در مبارزات سازمان یافته زنان مطرح می گردد. در همان حال با مطرح شدن مسئله اسلام گرائی در کشورهای اروپائی و گره خوردن آن با مسائل مربوط به مهاجران، ما در سطح جنبش فمینیستی کشورهای اروپائی نیز به اشکال متفاوت با معضل چگونگی برخورد به حجاب زنان درگیر شده ایم .

جمع بندی این تجربیات به واسطه بحث و تبادل نظر گامی است برای تعمیق نظر در باره پدیده حجاب و برخورد به آن در شرایط کنونی.

هدف این بحث نه تدوین موضعی واحد برای ارائه راهکار به فعالین جنبش زنان در ایران، بلکه مشارکتی است در تعمیق رویکرد به این مقوله از منظر پیشبرد مبارزه زنان برای آزادی، برابری و تامل درباره گام هائی که ما خود نیز می توانیم در این زمینه برداریم.

با توجه به این نکات محورهای زیر را برای تبادل نظر پیشنهاد می کنیم:

– چرائی حجاب اسلامی برای زنان، معنا و ویژگی های آن.

– حجاب زنان در ایران، ابعاد سیاسی و اجتماعی این مقوله در شرایط امروز و رویکرد به حجاب از منظر جنبش زنان برای آزادی و برابری.

– حجاب اسلامی در کشورهای اروپائی، ابعاد اجتماعی و سیاسی این مقوله و رویکرد به آن از منظر جنبش زنان برای آزادی و برابری و ویژگی طرح این مسئله در کشورهای متفاوت اروپا.

– نقش و جایگاه فمینیست های ایرانی خارج از کشور در مورد مسئله حجاب در ایران و در کشورهای محل ِ اقامت شان.

* * * * * در این راه دست تمامی دوستانی که همراهمان می شوند را به گرمی خواهیم فشرد * * * * * *

همکاران وب سایت “شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *