اعتراض گسترده جهانی به خشونت علیه زنان

رادیو زمانه : زنان و دختران کشورهای مختلف جهان با فراخوان “یک میلیارد به‌پا می‌خیزند”، امروز برای نشان دادن اعتراض خود علیه خشونت و تجاوز در خیابان‌ها به تظاهرات و رقص پرداختند.

به گزارش منابع خبری جهان، ۱۴ فوریه از چندین سال‌ پیش به این سو دیگر تنها به‌عنوان روز سنتی والنتاین یا “روز عشق” شناخته نمی‌شود بلکه همچنین روز عمل اجتماعی برای مبارزه با خشونت علیه زنان نیز هست.

زنان و دختران بسیاری در سراسر جهان به‌شکل گسترده و روزمره مورد خشونت، تجاوز و سوء استفاده قرار می‌گیرند. بیش از ۶۰۰ میلیارد زن از این در رنج‌اند که در کشورشان خشونت علیه زنان به‌عنوان جرم و جنایت به رسمیت شناخته نمی‌شود.

“یک میلیارد به‌پا می‌خیزند”، نام این اقدام جهانی، برگرفته از یک پژوهش صورت گرفته در سازمان ملل متحد است که بر اساس آن در جهان یک میلیارد زن در طول زندگی خود مورد ضرب‌وشتم و یا تجاوز قرار گرفته‌اند

ایو اینسلر، فعال حقوق زنان و فمینیست شناخته‌شده آمریکایی سازمان‌دهنده “وی دی” [روز واژن، V(agina)-Day ] امسال قصد داشت یک میلیارد نفر را در اقدامات گوناگون بر علیه خشونت علیه زنان به خیابان‌ها بکشاند که ۲۰۳ کشور در آن شرکت کردند. نانسی پلوسی، رئیس کنگره آمریکا از حزب دمکرات این کشور نیز از این اقدام اینسلر حمایت کرد.

از هندوستان که در هفته‌های اخیر خشونت علیه زنان در این کشور به موضوع اجتماعی مهمی تبدیل شده تا مصر، ترکیه، افغانستان، کشورهای آفریقایی، آمریکا، کانادا، کشورهای اروپایی و… برای جلب توجه بیشتر مردم به پدیده خشونت علیه زنان به خیابان‌ها آمدند. آن‌ها با فعالیت‌های هنری، رقص و تظاهرات اعتراض خود را نشان دادند.

بزرگ‌ترین اعتراضات در هند صورت گرفت، جایی که در آن چند هفته پیش یک دختر دانشجو توسط چندین مرد مورد خشونت و تجاوز قرار گرفت و جان سپرد. تنها در پارلمان این کشور در دهلی نو دو هزار نفر رقص هماهنگی را اجرا کردند. همچنین در شهرهای دیگری چون لکنو، بمبئی، بوپال و حیدرآباد نیز اقدامات اعتراضی دیگری برگزار شد.

در دهلی نو همچنین مراسم نمادین “دفن مردسالاری و زن‌ستیزی” برپا شد. در سنگاپور فعالان حقوق زنان با بادکنک‌های سیاه در یک محل خرید حاضر شدند. در استرالیا این اقدام به شکل “فلش ماب” (Flash mob) برگزار شد. “فلش ماب”، پدیده‌ای اجتماعی و جدید در رابطه با یک “قرار دسته‌جمعی هدفمند” و خودجوش است. فلش ماب به گروه شهروندانی گفته می‌شود که از طریق رسانه‌های دنیای مجازی (اینترنت، ایمیل و غیره) یا تلفن همراه و یا نامه زنجیره‌ای همدیگر را خبردار کرده و در زمان معینی در مکان‌های عمومی گرد هم می‌آیند.

“یک میلیارد به‌پا می‌خیزند”، نام این اقدام جهانی، برگرفته از یک پژوهش صورت گرفته در سازمان ملل متحد است که بر اساس آن در جهان یک میلیارد زن در طول زندگی خود مورد ضرب‌وشتم و یا تجاوز قرار گرفته‌اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *