الجزیره: لیست انتخاباتی زنانه برای چالش با سلطه مردانه در سیاست

در دنیای سیاست الجزایر برای اولین بار لیستی فقط متشکل از زنان برای انتخابات آینده کشور ارائه شده است. این لیست توسط گروهی از زنان شهر “تیارت” تهیه شده که قرار است در انتخابات مجلس ملی در ماه مه برای کسب کرسی‌های مجلس با ده‌ها لیست دیگر به رقابت ‌بپردازد.


زنی در حال خروج از کابین رأی‌دهی (عکس از رویترز، زُهرا بن‌سمار)

شهرزادنیوز: لیست کاندیداتوری زنانه برای انتخابات مجلس آینده در کشوری که زنان سیاستمدار اندکی دارد، می‌تواند آغاز یک گرایش باشد.

در دنیای سیاست الجزایر برای اولین بار لیستی فقط متشکل از زنان برای انتخابات آینده کشور ارائه شده است. این لیست توسط گروهی از زنان شهر “تیارت” تهیه شده و قرار است در انتخابات مجلس ملی در ماه مه برای کسب کرسی‌های مجلس با ده‌ها لیست دیگر به رقابت ‌بپردازد.

مبتکر این لیست ابازیه بن محبوب، ۵۵ ساله و فعال حقوق زنان، دارای مدرک دکترا در مدیریت استراتژی است، که پیش از بازگشت اخیرش به الجزیره سال‌های زیادی در خارج از کشور زندگی می‌کرد. لیست انتخاباتی اولین ابتکار وی از زمان بازگشت به کشور است که در روز جهانی زن برای نشان دادن دامنه سلطه مردان در سیاست الجزیره اعلام شد.
این لیست شامل زنانی از عرصه‌های مختلف، از جمله معلمان، مهندسان، پزشکان، مدیران و قاضیان و نیز تعدادی از فعالان اجتماعی و اتحادیه‌ای است.

بن محبوب در مراسم آغاز رسمی کارزار گفت: “زنان الجزیره در تمام عرصه‌های اشتغال و در حیات اقتصادی و سیاسی حضور دارند و اکنون وقتش رسیده است که به عرصه سیاسی نیز راه یابند.”

وی ارائه یک لیست زنانه را “تجربه‌ای” توصیف کرد که به رغم شکست یا پیروزی‌اش در انتخابات آینده ارزش تلاش را دارد.
او گفت: “در انتخابات کشور ما، هزاران لیست مردانه ارائه می‌شود که زنی در میان آن‌ها نیست. طبقه اجتماعی و سیاسی مسلط فکر می‌کند این امریست عادی و فاقد ارزش توجه. بنابراین ما با لیست‌مان می‌خواهیم این سلطه مردانه را که به هنجار سیاسی غالب تبدیل شده است، بگسلیم.” وی اظهار امیدواری کرد که لیست‌های مشابهی در آینده درست شوند.

در انتخابات ماه مه تعداد کاندیداهای زن بسیار اندک است. نام بسیاری از آن‌ها در رده‌های پایین لیست‌های مهم قرار دارد، و بنابراین شانس کمی برای انتخاب شدن دارند.

از ۳۸۹ کرسی مجلس کنونی فقط ۳۰ کرسی در اختیار زنان است، یعنی هفت درصد. از این تعداد ۱۱ کرسی متعلق به حزب چپ کارگران است، تنها حزب سیاسی الجزیره به رهبری یک زن – لوئیزا هانون، فعال با سابقه. شیخ علی بالحاجی، نایب رهبر “جبهه رهایی اسلامی” ممنوع در آن زمان، به خاطر مخالفت راسخ‌اش با رژیم در دهه ۱۹۹۰ به وی لقب “تنها مرد در میان اپوزیسیون الجزیره” را بخشید.

اعلام لیست فقط زنانه، هنوز باید عکس‌العمل سیاسی را برانگیزد. اما با توجه گسترده‌ای که کسب کرده است، احتمال دارد مبتکران دیگری را نیز برانگیزاند و بتواند در کشوری که قدرتمدارانش خواهان ارتقای زنان در سیاست نیستند، بهبودی در این پدیده ایجاد کند.

هم‌چنین تبعیض قانونی علیه زنان در الجزیره بیش از هر کشور مغربی دیگر است، به ویژه در قوانین مربوط به خانواده. این قانون بر اساس تفاسیر سخت از قوانین اسلام می باشد و کارزارگران می‌گویند در مواردی مانند ازدواج، طلاق و سرپرستی کودکان ناعادلانه است. قانون محدودیت حق مسافرت زنان نیز از جمله مواردی است که مورد غفلت بسیاری قرار گرفته است.
برگرفته از سایت الاخبار انگلیسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *