تلاش زنان ایرانی برای کسب حقوق برابر با مردان از کی تبدیل به جنبش شد؟ این جنبش چه فراز و نشیبی داشته؟ آیا جنبش زنان ایران توانسته به هر کوی وبرزن سر بزند و زنان متعلق به هر قشر و طبقه اجتماعی را با حقوق خود آشنا کند؟

از اعتراض های خیابانی سال گذشته چه درخاطرتان مانده؟ شرکت زن ها در تظاهرات؟ کتک خوردن آن ها در خیابان های تهران؟ نقش زن ها در این اعتراض ها تعجب چندانی به دنبال نداشت. چرا؟ شاید چون از انقلاب مشروطه به این سو، مشارکت زنان در اعتراض های مدنی صحبت غریبی نبوده ست. اما این مشارکت چقدر بوده و تا چه حد جنبش زنان فراگیر بوده؟ آیا جنبش زنان، جنبشی نخبه گرا نبوده ست؟ هم پیش و هم پس از انقلاب، زنان پیشرو سعی داشته اند از طریق نهاد های مدنی، آگاهی به خواسته های زنان را در میان زنان اقشارمختلف از شهر های بزرگ گرفته تا مناطق دورافتاده گسترش دهند. در این راه جنبش زنان گاه ناچار شده با نهاد های قدرت متحد شود و این به پیدایش مضامینی مثل فمینیسم آمرانه و فمینیسم اسلامی کمک کرد. مضامینی که محل اختلاف است، اختلافی که نشان می دهد جنبش زنان روایت یکدستی از تاریخ خود ندارد.

روایت های مختلف از جنبش زنان چیست؟ این روایت ها، از گستردگی جنبش زنان و فراز و نشیب آن چه تفسیری به دست می دهند؟ این موضوع را با مهمان های پرگار در میان می گذاریم.

در پنل اول مهنار افخمی رییس سازمان بین المللی آموزش و مدیریت زنان و نیره توحیدی استاد مطالعات زنان در دانشگاه ایالتی کالیفرنیا به سوالات مخاطبان خود در پنل دوم، نگار مرتضوی و حامد فرمند پاسخ می دهند.

در لینک زیر میتوانید بشنوید:

http://www.bbc.co.uk/persian/tv/2011/01/110113_ptv_pargar_37.shtml

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *