استعفای اعتراض آمیز پنج گوینده زن الجزیره

بی بی سی » پنج تن از گویندگان اصلی شبکه تلویزیونی الجزیره در اعتراض به سیاست های این شبکه عربی در مورد نحوه پوشش گویندگان زن، استعفا داده اند.

از راست به چپ: جلنار (گلنار) موسی و لونا شبل

لونا شبل (چپ) گوینده اهل سوریه، هفت سال سابقه گویندگی در الجزیره داشت

آن ها همراه با سه گوینده زن دیگر، چهار ماه پیش نامه ای به وضاح خنفر، مدیر فلسطینی تلویزیون الجزیره نوشته و اعتراض کرده بودند که سختگیری هایی در مورد پوشش و آرایش آنان اعمال می شود که برگرفته از فضای افراط گرایی اسلامی و مغایر با سیاست هایی است که در کشور قطر، مرکز استقرار این شبکه، در زمینه گشایش فضای جامعه و افزایش مشارکت اجتماعی زنان در پیش گرفته شده است.

مدیر تلویزیون الجزیره، هیئتی برای رسیدگی به این شکایت تشکیل داد اما این هیئت سه شنبه گذشته اعلام کرد که تعیین نحوه پوشش و آرایش گویندگان، حق گردانندگان شبکه تلویزیونی و متناسب با روح این شبکه و تصویری است که می خواهد از خود به مردم بنمایاند.

در پی اعلام نظر هیئت، پنج نفر از هشت گوینده معترض، روز جمعه استعفای خود را اعلام کردند.


از راست به چپ: لینا زهرالدین و نوفر عفلی

لینا زهرالدین (راست) علاوه بر گویندگی، از شاعران “ادبیات مقاومت” لبنان است

سه تن از این گویندگان لبنانی اند، از جمله جمانه نمور که با دوازده سال سابقه، کهنه کارترین گوینده مستعفی است.

لینا زهر الدین که علاوه بر گویندگی، از شاعران “ادبیات مقاومت” لبنان است و جلنار (گلنار) موسی که پنج سال است برنامه گفتار بامدادی (حدیث الصباح) را اجرا می کند، این برنامه مضمونی اجتماعی و فرهنگی دارد.

لونا شبل، گوینده سوری که هفت سال سابقه گویندگی در الجزیره دارد، از جمله برجسته ترین گویندگان این شبکه به شمار می رود، یکی از مشهورترین کارهای او، گفتگویی است که با منوچهر متکی، وزیر امورخارجه ایران انجام داد.

گوینده مستعفی دیگر نوفر عفلی، اهل تونس است.

شبکه الجزیره چهار جانشین برای این گویندگان پیدا کرده که دو نفر از آنها مرد هستند و یکی از آنها، نوران سلام، گوینده محجبه تلویزیون عربی بی بی سی است.

جمانا نمور


جمانه نمور با دوازده سال سابقه کهنه کارترین گوینده مستعفی است

شبکه های تلویزیونی عربی به تکیه بر جذابیت ظاهری گویندگان زن خود مشهورند و حتی در کشورهایی که جوامع سنتی تری دارند و سختگیری هایی در مورد حجاب در آنها اعمال می شود و نسبت به حضور زنان محلی بی حجاب بر صفحه تلویزیون تعصب یا محدودیت وجود دارد، از گویندگانی استفاده می شود که اهل کشورهای آزادتر، بویژه لبنان هستند.

تلویزیون الجزیره با اینکه کار خود را به عنوان شبکه ای با مشی لیبرال آزاد کرد و در آغاز رسانه ای خط شکن در گشایش فضای فرهنگی جهان عرب و حرکت بسوی تسامح و چندصدایی به شمار می رفت، به گفته ناظران، پس از حوادث یازدهم سپتامبر تحت تأثیر موج افراطی گری و غرب ستیزی در جهان عرب قرار گرفت، تا آنجا که این فضا علاوه بر سیاست های خبری شبکه، فضای داخلی آن را هم تحت تأثیر قرار داد.

هنگام آغاز به کار تلویزیون الجزیره، هیچیک از گویندگان آن، چه زن و چه مرد، اهل کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نبودند و همه زنان گوینده، بی حجاب بودند.

خدیجه بن قنه، گوینده الجزایری و یکی از اولین گویندگان این شبکه پس از چند سال، به خواست همسرش، باحجاب شد و نخستین گوینده الجزیره شد که باحجاب بر صفحه تلویزیون ظاهر شد.

با این حال، خانم بن قنه نیز یکی از هشت گوینده ای است که با امضای نامه ای، به سیاست مدیریت شبکه الجزیره در مورد سختگیری بر پوشش گویندگان زن اعتراض کرده اند.

در میان گویندگان مرد هم طی چند سال اخیر گویندگانی هم از کشورهای عربی خلیج فارس به این شبکه افزوده شده اند که با لباس عربی بر صفحه تلویزیون ظاهر می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *