نرخ بیکارى زنان ایرانى در ۴۰ سال گذشته، ۳ برابر شده‌ است

روشنگری » خبرگزاری زنان ایران: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر چه نرخ بیکارى مردان طى یک‌ دوره چهل ساله بین سال‌هاى ۱۳۴۵ تا ۱۳۸۵ تغییر چندانى نداشته، ‌اما نرخ بیکارى زنان در این دوره به حدود سه برابر افزایش یافته است.

آمار موجود نشان می‌دهد در سال ۱۳۴۵، نرخ بیکارى مردان ۳/۹ درصد بوده که پس از آن در دهه‌هاى آمارى به بیشترین میزان خود در سال ۱۳۶۵ با ۹/۱۲ درصد افزایش یافته، ‌اما در سال ۱۳۸۵ این رقم به ۸/۱۰ درصد رسیده که در مقایسه با عدد مشابه چهل سال پیش از آن، تنها ۵/۱ رصد تفاوت دارد.

از سوى دیگر با وجود این‌که نرخ بیکارى زنان در سال ۱۳۴۵ معادل ۷/۸ درصد بوده، این رقم در بیشترین افزایش خود به عدد ۴/۲۵ درصد در سال ۱۳۶۵ رسیده و در نهایت با اندکى کاهش، عدد ۳/۲۳ درصد براى آن در سال ۱۳۸۵ ثبت شده است که از افزایش ۲.۶ برابرى طى این مدت حکایت دارد.

همچنین نسبت نرخ بیکارى زنان به مردان در این مدت تقریبا همواره افزایشى بوده، به طورى که از عدد ۹/۰ در سال ۱۳۴۵ به عدد ۲/۲ در ۱۳۸۵ رسیده است.

اگر چه در سرشمارى سال ۱۳۷۵ میزان رشد سالانه جمعیت بیکار منفى دو ثبت شده، اما در بقیه موارد این عدد همواره مثبت بوده و میزان رشد سالانه جمعیت بیکاران در سال پایانى این بررسى آماری، به ۱/۱۲ درصد رسیده است.

http://www.roshangari.net/as/sitedata/20100120083738/20100120083738.html

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *