اعتراض نروژ به توقیف نوبل شیرین عبادی

اخبار روز » به دنبال مسدود کردن حساب های بانکی شیرین عبادی و توقیف کلیه ی جوایز او از جمله جایزه نوبل، وزارت خارجه ی نروژ با احضار سفیر جمهوری اسلامی در این کشور، به شدت به این اقدامات اعتراض کرد.

خانم شیرین عبادی در توضیح اقدامات حکومت ایران به بی بی سی گفت: “متاسفانه دادسرای انقلاب بدون اینکه پرونده ای موجود باشد و اتهامی متوجه من باشد دستور داده که کلیه حسابهای شخصی من و حساب مربوط به کانون مدافعان حقوق بشر را مسدود کرده اند و همچنین صندوق امانات بانکی را توقیف کرده اند که در آن جایزه نوبل، مدال لژیون دونور و همینطور چند جایزه دیگری که من گرفته بودم در آن بود که همه را به این ترتیب از دست دادم.”
به گفته خانم عبادی حساب های بانکی و حقوق بازنشستگی همسرش را نیز به دستور دادگاه انقلاب توقیف و هر دو را ممنوع المعامله کرده اند.
شیرین عبادی افزود: “علاوه بر این طبق تصمیم وزارت دارایی بابت جایزه نوبل ۴۱۰ میلیون تومان از من مالیات طلب می کنند. البته به این مالیات اعتراض کردیم. طبق قانون مالیات های ایران جوایز از مالیات معاف است ولیکن بر خلاف قانون این را از من طلب می کنند.”
خانم عبادی می گوید این اقدامات دولت ایران “تماما به خاطر فعالیت های حقوق بشری” اوست.

اعتراض نروژ

وزارت خارجه نروژ با احضار کاردار ایران در اسلو “به شدت” نسبت به خبر مصادره جایزه صلح نوبل شیرین عبادی اعتراض کرده است.
بر اساس بیانیه دولت نروژ یوناس گاهر استور وزیر خارجه این کشور گفته است مدال و دیپلم جایزه صلح نوبل و سایر دارایی های شخصی خانم عبادی از صندوق امانت بانکی او برداشته شده است.
وی افزود این نخستین بار از زمان آغاز اعطای جایزه نوبل در بیش از یکصد سال پیش است که دولت یک کشور جایزه صلح نوبل یکی از برندگان را مصادره می کنند.
خانم عبادی نیز در این زمینه به بی بی سی گفت “این اولین بار است که دولتی با برنده جایزه نوبل چنین می کند و حتی با خانم آنگ سان سوچی (برنده جایزه نوبل از برمه) چنین نکردند و با وجود اینکه تحت حصر خانگی بود (نظامیان برمه) مدال نوبل را از او نگرفتند.”

وی افزود: “وزارت اطلاعات مزاحم همسر من، خواهر و برادر من شده و آنها را به خاطر فعالیت های من مورد تهدید قرار داده و همچنین پیغام داده من هر جای دنیا که باشم ایمن نیستم و آنها دستشان به من خواهد رسید.”
دولت نروژ نیز نسبت به “دستگیری شوهر خانم عبادی و ضرب و شتم شدید او در اوایل پاییز جاری” و نیز توقیف حقوق بازنشستگی و مسدود شدن حساب بانکی او به ایران اعتراض کرده است.
وزارت خارجه نروژ به کاردار ایران گفته است اسلو به تلاشهای جهانی خود برای حمایت از مدافعین حقوق بشر در ایران ادامه می دهد.

مقام های ایران هنوز به اتهام مصادره جایزه خانم عبادی واکنش نشان نداده اند.خانم عبادی وکیل و فعال حقوق
بشر در ایران در سال ۲۰۰٣ برنده جایزه صلح نوبل شد.
شیرین عبادی وکالت بسیاری از فعالان سیاسی و حقوق بشر در ایران را بر عهده داشته است.
وی که هم اکنون در خارج از ایران بسر می برد گفت: “هر وقت کارم در خارج از ایران به پایان برسد و احساس کنم در ایران مفیدترم فورا به ایران بر خواهم گشت که آن تاریخ خیلی هم دور نیست.”
خانم عبادی همچنین نشان لژیون دونور، از نشان های معتبر فرانسه را نیز در سال ۲۰۰۶ دریافت کرده است.
رئیس جمهوری وقت فرانسه در مراسم اعطای این جایزه خطاب به خانم عبادی گفت که “شما با شجاعت و غرور خود، از یک بینش ویژه ایرانی دفاع می‌کنید که قایل به سازگاری ارزش‌های اسلامی با ارزش‌های دموکراسی و حقوق بشر است و به همین دلیل فرانسه به مبارزه شما ارج می‌نهد.”

واکنش تهران

ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رد اتهام توقیف مدال جایزه نوبل خانم عبادی و توقیف اموال بانکی وی، گفت: ما از اینکه مقامات نروژی در یک رویکرد بدون مطالعه و عجولانه، قوانین و مقررات مورد احترام همگان را نادیده گرفته و مواضع جانبدارانه اتخاذ کرده اند، تعجب می کنیم.
به گزارش روز جمعه ایرنا به نقل از اداره رسانه های وزارت امور خارجه، رامین مهمان پرست با اشاره به سازوکارهای محکم امور مالیاتی نروژ و دیگر کشور های اروپایی و قوانین شدید در جلوگیری از فرار مالیاتی و پرداخت آن توضیح داد: ما نمی دانیم چگونه مقامات نروژی بی توجه به مقررات مالیاتی کشورها و استنکاف چندین مرحله از حسابرسی مودی مالیاتی در برابر قانون، درصدد توجیه اهمال و خودداری اشخاص در پرداخت حقوق مالیاتی اموال منقول و غیر منقول برآمده و با اتخاذ مواضع خاص، سازوکارهای حقوقی و قانونی حاکمیتی کشورها را مورد تردید قرار می دهند که اینگونه رویکردها مورد اعتراض ما است.
وی با ارزیابی رویکردهای مقامات نروژی در تعامل با مسایل حقوق بشر اظهار داشت: مقامات نروژی با اتخاذ رای ممتنع در ارتباط با یکی از عیر انسانی ترین تحولات ناشی از اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه که از طریق دهها صفحه اسناد و گزارش گلدستون اثبات شد، نگرش دوگانه همراه با اغراض سیاسی را در قبال مسایل حقوق بشر به افکار عمومی جهان پدیدار ساختند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *