کمپین روبان سیاه در حمایت از زنان سعودی

تغییربرای برابری » جمعه‌ای که گذشت، ششم نوامبر بود. سالروز حرکتی که در ۱۹۹۰، جامعه سنتی عربستان را تکان داد. در آن روز، ۴۷ نفر از زنان سعودی به عنوان راننده سوار خودرو شدند و خیابان‌های ریاض را برای اولین بار با مفهوم راننده زن آشنا کردند. این حرکت با دستگیری عده‌ای، جلب پاسپورت بقیه و اخراج تعدادی از مشارکت کنندگان از شغل‌هایشان، سرکوب شد اما به بسیاری نشان داد که زنان عربستان، خواهان حقوق اولیه خود به عنوان یک انسان هستند.

حالا، ۱۹ سال بعد گروهی از زنان سعودی به دنبال رسیدن به حقوقی برابر با مردان، کمپینی به نام کمپین روبان سیاه را افتتاح کرده‌اند. این کمپین از تمام حامیان در سراسر جهان می‌خواهد که به نشانه خواست برابری زنان و مردان و در قدم اول حذف قیمومیت مردان در عربستان سعودی، روبانی سیاه به دست خود ببندند. در حال حاضر، یک زن اجازه ندارد بدون مرد در جامعه حاضر شود.

وجیهه الهویدار که از موسسین این کمپین است می‌گوید «ما از همه – چه سعودی و چه غیرسعودی – می‌خواهیم که حمایتشان از زنان سعودی را نشان دهند. این فقط در مورد حق رانندگی نیست، ما همه حقوق را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم که زندگی‌مان به ما پس داده شود. زندگی ما توسط قانون قیمومیت از ما گرفته شده و مردم با بستن این روبان سیاه می‌توانند دیگران را از این موضوع آگاه کنند.»

شعار این کمپین این است که «روبان‌هایمان را باز نخواهیم کرد تا زنان از لذت حقوق خود به عنوان یک شهروند بالغ، برخوردار شوند».

وجیهه معتقد است که حمایت زیادی در سطح جهان برخواهد انگیخت. «من انتظار دارم که خیلی‌ها روبان را ببندند. بخصوص افراد خارج از سعودی. جوانان همین الان هم روبان های سیاه به دست می‌بندند و از امروز برای اینکار دلیل بهتری دارند. آن‌ها می‌توانند به همه بگویند که از حقوق زنان سعودی دفاع می‌کنند.»

در حال حاضر، هیچ زنی در عربستان سعودی اجازه ندارد بدون حضور یک مرد (پدر، همسر، برادر یا راننده) از خانه بیرون بیاید. همچنین در بسیاری از مکان‌های عمومی مثل رستوران‌ها، بخش «عائلات» جدا از دیگر بخش‌ها است و اگر در جایی بخش مستقل عائلات وجود نداشته باشه، به این معنی است که ورود زنان به آنجا ممنوع است.

رانندگی شاید در ابتدا موضوعی ساده به نظر برسد اما در کشوری مثل عربستان و شهری مثل ریاض، جابجایی بدون خودرو عملا غیر ممکن است و ناتوانی از رانندگی به این معناست که فرد حق خروج از خانه را ندارد.

در حال حاضر عده محدودی از حامیان این کمپین، دستبندهای خود را به دست دارند اما بدون شک کاملا مواظب هستند که با این دستبندها، توسط پلیس امر به معروف و نهی از منکر دیده نشوند. امید آن ها به حمایت شدن از سوی جامعه جهانی تا این حمایت عمومی بتواند بعد از جلب توجه جهانیان به وضعیت غیرقابل تصور زنان عربستان سعودی، به آن‌ها در بهبود این امر کمک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *