برگزاری دادگاه شش فعال حقوق زن

تشکیل دادگاه سارا ایمانیان، ناهید کشاورز و محبوبه حسین زاده

تغییر برای برابری – امروز چهارشنبه ۲۶ فروردین دادگاه ناهید کشاورز ، محبوبه حسین زاده و سارا ایمانیان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تشکیل شد. هرسه آنها در ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ هنگام جمع اوری امضا در پارک لاله بازداشت شده بودند.

سارا ایمانیان وکیل نداشت و به تنهایی از خود دفاع کرد. محبوبه حسین زاده در سفر بود و وکیلش نسرین ستوده از دادگاه تقاضای مهلت نمود. پرونده دیگر ناهید کشاورز که مربوط به ۱۳ اسفند بود نیز دراین دادگاه رسیدگی شد.

نسرین ستوده وکیل ناهید کشاورز درباره دادگاه وی چنین توضیح داد:« دادگاه موکلم ناهید کشاورز بابت دو اتهام اقدام علیه امنیت کشور از طریق اجتماع و تبانی در مقابل دادگاه انقلاب در ۱۳ اسفند ۱۳۸۵ و هم اقدام علیه امنیت کشور از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام در شعبه ۲۸ تشکیل شد. اینجانب به اتفاق یکی دیگر از وکلای پرونده سرکار خانم نسیم غنوی در جلسه دادگاه حضور یافتیم. باتوجه به اصل علنی بودن دادگاه ها همسر خانم ناهید کشاورز درخواست کردند که در جلسه دادگاه حاضر باشند امام به طور غیر قانونی از حضور ایشان جلوگیری شد و سپس دادگاه وارد رسیدگی شد. می دانید که خانم کشاورز در استفاده از حق قانونی خودشان جهت شرکت در دادگاه ۵ تن از فعالان حقوق زنان به دادگاه مراجعه کردند که از حضور ایشان در دادگاه ممانعت به عمل آمد. ایشان و دیگر زنان مراجعه کننده در پیاده رو دادگاه نشسته بودند که بازداشت شدند. در واقع حقوق قانونی آنان بود که نادیده گرفته شده بود. بدیهی است که وکلا دفاعیات خود را مبتنی بر استفاده از حق قانونی شان به دادگاه ارائه دادند که امیدوارم منجر به صدور حکم برائت گردد. همچنین اتهام دوم ایشان بابت جمع آوری امضا و بازداشت ایشان حین جمع آوری امضا بود که عملی قانونی است و پیش از این هم در خصوص دو تن از کسانی که مبادرت به جمع آوری امضا نموده بودند حکم برائت صادر شده بود در این خصوص نیز دفاعیات لازم توسط وکلا به عمل آمد که امیدوارم دادگاه با دقت و بی طرفی کامل موضوع را مورد رسیدگی قرار داده و حکم شایسته مبتی بر برائت موکلم را صادر کند. »

تشکیل دادگاه پرستو الهیاری، نفیسه آزاد و عالیه مطلب زاده

تغییر برای برابری – از نخستین روزهای کاری در سال جدید پرونده فعالان جنبش زنان در دستورکار قرار گرفته است.

پرستو الهیاری

۲۴ فروردین ماه جلسه رسیدگی به اتهامات پرستو الهیاری دیگر عضو کمپین یک میلیون امضا، با حضور حیدری فرد نماینده دادستان در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تشکیل شد و پرستو الهیاری به همراه وکیل خود زهرا ارزنی در دادگاه حاضر شد. در این جلسه قاضی مغیثی اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام را به او تفهیم کرد و تنها لایحه دفاعیه مکتوب را ازوکیل او پذیرفت.

۲۷ مهرماه گذشته ماموران امنیتی با تفتیش منزل این عضو کمپین برخی از لوازم وی از جمله کامپیوتر لپ تاپ و آلبوم های شخصی، دستنوشته های او را ضبط کردند و خود وی را نیز مورد بازپرسی قرار دادند.

نفیسه آزاد و عالیه مطلب زاده

۲۵ فروردین جلسه رسیدگی به پرونده ی نفیسه آزاد و عالیه مطلب زاده، که ۲۳ خرداد سال گذشته در مقابل گالری راه ابریشم بازداشت شده بودند، در شعبه ۱۰۵۴ مجتمع قضایی عدالت برگزار شد.

این دو فعال جنبش زنان در پی دریافت احضاریه کتبی، دیروز به همراه مینا جعفری وکیل خود به مجتمع قضایی عدالت مراجعه کرده و به سوالات قاضی حیدری در خصوص موارد اتهامی خود پاسخ دادند. گفتنی است در این جلسه رسیدگی، اتهامات اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر دستور پلیس به آنان تفهیم شد.

بیست و سوم خرداد سال گذشته ۹ نفر از فعالان حقوق زنان که برای برگزاری نشست در خصوص بررسی حقوق زنان به گالری راه ابریشم مراجعه کره بودند توسط ماموران امنیتی دستگیر و پس ازچند ساعت بازداشت در وزرا با اخذ مدارک شناسایی آزاد شدند.

* * * *

دادگاه شش فعال حقوق زن طی سه روز گذشته در تهران برگزار شد.

رادیو زمانه: دادگاه پرستو الهیاری اولین دادگاه این فعالان حقوق زن بود که ۲۴ فروردین ماه برگزار شد و طی آن قاضی پرونده اتهام «اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت تبلیغی علیه نظام» را به خانم الهیاری تفهیم کرد.

زهرا ارزنی وکیل این فعال حقوق زنان نیز لایحه دفاعیه مکتوب از موکلش را تقدیم دادگاه کرد.
خانم الهیاری ۲۷ مهر ماه سال گذشته از سوی مقام‌های امنیتی بازداشت شده بود.

۲۵ فروردین نیز جلسه رسیدگی به پرونده نفیسه آزاد و عالیه مطلب‌زاده برگزار شد.

به گزارش وب‌سایت تغییر برای برابری، این دو فعال حقوق زنان جزء ۹ نفری هستند که ۲۳ خرداد سال گذشته در مقابل گالری راه ابریشم بازداشت شده بودند.

سارا ایمانیان، ناهید کشاورز، محبوبه حسین‌زاده، پرستو الهیاری، نفیسه آزاد و عالیه مطلب‌زاده شش فعال حقوق زن هستند که دادگاه آنها طی روزهای اخیر برگزار شده است
در این جلسه رسیدگی، اتهام «اخلال در نظم عمومی و تمرد در برابر دستور پلیس» به این دو تن تفهیم شد.

آن‌طور که وب‌سایت تغییر برای برابری گزارش می‌کند، دادگاه دادگاه ناهید کشاورز، محبوبه حسین‌زاده و سارا ایمانیان نیز امروز ۲۶ فروردین در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تشکیل شد.

این افراد ۱۳ فروردین سال ۱۳۸۶ هنگام جمع آوری امضاء برای «کمپین یک میلیون امضاء» در پارک لاله بازداشت شده بودند.

نسرین ستوده، وکیل ناهید کشاورز اعلام کرده است که موکلش با اتهام «اقدام علیه امنیت کشور و جمع‌آوری امضاء برای کمپین» مواجه است.

براساس این گزارش، وکیل محبوبه حسین‌زاده نیز به علت حضور نداشتن موکلش از دادگاه درخواست مهلت کرد.

سارا ایمانیان دیگر فعال حقوق زنان نیز از اتهاماتی که متوجه وی شده، بدون داشتن وکیل از خود دفاع کرد.
وی پیش‌تر به خاطر تجمع ۱۳ اسفندماه ۱۳۸۵ مقابل دادگاه انقلاب، از سوی دادگاه به شش ماه حبس تعلیقی (تعلیق به مدت دو سال) محکوم شده بود.

در جلسه امروز دادگاه، علاوه بر رسیدگی دوباره به این پرونده، موضوع جمع آوری امضاء در ۱۳ فروردین ۱۳۸۶ نیز در دستور شعبه رسیدگی کننده قرار داشت.

خانم ایمانیان در خصوص اتهام تجمع مقابل دادگاه انقلاب، نامه‌ای به دادگاه تسلیم و در آن اعلام کرد که به این اتهام او پیش‌تر رسیدگی شده و حکم مربوطه نیز صادر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *