رد درخواست اعاده دادرسی در حکم زینب بایزیدی

خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان: درخواست اعاده دادرسی در حکم زینب بایزیدی که پیش از این از سوی وکیل وی در دیوان عالی کشور مطرح گردیده بود رد شد.

سیدمهدی حجتی وکیل زینب بایزیدی با تائید این خبر به خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کردستان چنین گفت: متأسفانه شعبه‌ی اول دیوان عالی کشور درخواست اعاده دادرسی در حکم خانم بایزیدی را مردود اعلام کرد و نپذیرفت. این وکیل دادگستری با بیان این‌که رأی دیوان در رد درخواست مزبور صبح روز گذشته حضوراً به وی ابلاغ شده است افزود: درخواست ما مستند به بند ۶ ماده ۲۷۲ آئین دادرسی در امور کیفری مبنی بر نامتناسب بودن مجازات با اتهام انتسابی بود اما دیوان بدون آن‌که پرونده‌ را بخواهد و به موارد مورد ادعای ما در وجود ایرادات در پرونده رسیدگی نماید اعلام کرد درخواست مذکور با بند مورد استناد مطابقت ندارد.

سیدمهدی حجتی در پاسخ به این پرسش که آیا امکان قانونی دیگری جهت بازبینی مجدد در حکم زینب بایزیدی وجود دارد یا خیر گفت: با توجه این‌که هم درخواست تجدیدنظر بر اساس ماده ۱۸ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب در دادگستری کل استان آذربایجان غربی رد شده و هم درخواست اعاده دادرسی در دیوان عالی کشور مردود اعلام گردیده است امکان قانونی دیگری وجود ندارد مگر این‌که متعاقباً دلیل جدیدی دال بر بی‌گناهی خانم بایزیدی پیدا شود که بر اساس آن درخواست اعاده دادرسی مجدد مطرح گردد.

وکیل زینب بایزیدی در پایان امکان آزادی مشروط برای این فعال کُرد را نیز به دلیل داشتن سابقه‌ی محکومیت ۶ ماه حبس تعلیقی منتفی دانست و با اشاره به درخواست عفوی که از طرف خانواده زینب بایزیدی به دفتر رئیس قوه قضائیه داده شده است ابراز امیدواری نمود که این درخواست مورد موافقت قرار گیرد.

گفتنی‌ست زینب بایزیدی فعال کمپین “یک میلیون امضاء برای تغییر قوانین تبعیض آمیز” که سابقه‌ی عضویت در سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان را نیز دارد نوزدهم تیر ماه سال جاری پس از احضار به ستاد خبری اداره اطلاعات مهاباد با انتقال به دادگاه و صدور حکم بازداشت، روانه‌ی زندان شد. در روندی شتابزده و غیرمعمول با گذشت یک ماه از زمان بازداشت، در دادگاهی بدون حضور وکیل به ۴ سال حبس تعزیری همراه با تبعید به زندان مرکزی شهر زنجان محکوم گردید و همین حکم به فاصله‌ی کمی از صدور آن، در دادگاه تجدیدنظر استان آذربایجان غربی مورد تائید قرار گرفت. وی هم اکنون بدون آن‌که بتواند از امکان مرخصی قانونی استفاده نماید در حال گذراندن دوران محکومیت خود در زندان مرکزی شهر زنجان می‌باشد.

ی ماه‌های اخیر بیش از ۲۰۰۰ تن از دانشجویان، مدافعان حقوق برابر و فعالان جامعه‌ی مدنی طی بیانیه‌ای حمایت خود را از درخواست وکیل زینب بایزیدی مبنی بر بازنگری در حکم صادره علیه این فعال زن اعلام داشتند. همچنین مهندس جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، آقای حامد حیدری رئیس شورای اسلامی شهر مهاباد و ماموستا قادر سهرابی امام جمعه‌ی این شهر طی درخواست‌هایی جداگانه از آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی تقاضای بازنگری در حکم صادره علیه زینب بایزیدی را نموده بودند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *