قرار بازداشت نفیسه آزاد تمدید شد

تغییر برای برابری: سه تن از اعضای کمپین یک میلیون امضا که روز گذشته در منطقه کوهستانی توچال تهران بازداشت شده بودند صبح امروز، شنبه دوازدهم بهمن ماه، به دادگاه انقلاب اعزام شده و به پرونده های آنان رسیدگی شد.

نفیسه آزاد و بیگرد ابراهیمی و یکی دیگر از این بازداشت شدگان، صبح امروز پس از بازجویی در بازداشتگاه موقت وزرا به دادگاه انقلاب منتقل شدند. در جلسه رسیدگی قاضی سبحانی، با تفهیم اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام برای نفیسه آزاد، قرار بازداشت موقت وی را تمدید کرد که صدور این حکم مورد اعتراض نفیسه ازاد قرار گرفت.

در همین جلسه رسیدگی برای بیگرد ابراهیمی نیز قرار کفالت صادر شد و متهمان پس از دادگاه به پایگاه یکم پلیس امنیت دربند انتقال یافتند و سپس بیگرد ابراهیمی آزاد و نفیسه آزاد به بازداشتگاه وزرا منتقل شد.

ادامه جلسه رسیدگی به پرونده نفیسه آزاد صبح فردا در شعبه یکم دادیاری امنیت دادگاه انقلاب برگزار خواهد شد.

گفتنی است از اولین ساعات صبح امروز دوستان و وکلا و خانواده ی این متهمان با حضور در مقابل دادگاه انقلاب و بازداشتگاه وزرا پیگیر وضعیت بازداشت شدگان بودند.

نفیسه آزاد، بیگرد ابراهیمی و یکی دیگر از اعضای کمپین یک میلیون امضا روز گذشته هنگام جمع آوری امضا و گفتگو با مردم توسط پلیس کوهستان بازداشت شده پس از چند ساعت بازداشت در پاسگاه مستقر در کوهپایه به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند.

* * * * *

نفیسه آزاد از اعضای کمپین یک میلیون امضاء بازداشت شد

رادیو فردا: مسئولان امنیتی‌جمهوری اسلامی روز شنبه نفیسه آزاد را در «درکه»، در شمال تهران، هنگامی که مشغول جمع‌آوری امضا برای کمپین بود، بازداشت کرده‌اند.

سایت تغییر برای برابری پیشتر اعلام کرده بود که نفیسه آزاد، بیگرد ابراهیمی و یکی دیگر از اعضای این کمپین، روز جمعه هنگام جمع‌آوری امضا و گفتگو با مردم توسط پلیس کوهستان بازداشت شده، پس از چند ساعت بازداشت در پاسگاه مستقر در کوهپایه به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند.

در این سایت همچنین آمده است که نفیسه آزاد و بیگرد ابراهیمی و یکی دیگر از این بازداشت‌شدگان، صبح شنبه پس از بازجویی در بازداشتگاه موقت وزرا به دادگاه انقلاب منتقل شدند.

سایت تغییر در برابری می افزاید که «در جلسه رسیدگی قاضی سبحانی، با تفهیم اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام برای نفیسه آزاد، قرار بازداشت موقت وی را تمدید کرد که صدور این حکم مورد اعتراض نفیسه آزاد قرار گرفت.»

هدف از کمپین یک میلیون امضا که نزدیک به دو سال پیش توسط تعدادی از فعالان حقوق زن در ایران راه اندازی شد جمع آوری یک میلیون امضا از زنان و مردان ایرانی برای رفع به گفته مسئولان این کمپین «تبعیض‌های قانونی علیه زنان ایرانی» است.

مسئولان این کمپین قصد دارند پس از جمع‌آوری این امضاها آن را به مجلس ایران تحویل دهند و از این طریق خواستار بازبینی در قوانین مربوط به زنان شوند.

برخی از اعضای این کمپین توسط مأموران امنیتی ایران دستگیر و به زندان محکوم شده‌اند.

کمپین بین‌المللی «یک میلیون امضا» ایران اخیراً جایزه فرانسوی سیمون دوبوآر با عنوان «برای رهایی زنان» در سال ۲۰۰۹ را در ۹ ژانویه، روز تولد این نویسنده فرانسوی، از آن خود کرد.

جایزه سیمون دوبوآر با هدف کمک به بسیج همبستگی بین‌المللی زنان، تأکید دوباره بر حقوق زنان، تضمین حمایت از کسانی که امروز در مبارزه جان خود را در معرض خطر قرار می‌دهند و پشتیبانی از ایده برابری و صلح آنان بنیاد گذاشته شده است.

آخرین وضعیت نفیسه آزاد در گفتگو با همسر او

تغییر برای برابری – در حالی که اعلام شده بود نفیسه آزاد را امروز برای رسیدگی به اعتراض اش به قرار بازداشت موقت، از بازداشتگاه وزرا به دادسرای انقلاب می برند در پایگاه یکم پلیس امنیت به همسر او وحید ملکی گفته شد که تحقیقات از نفیسه ادامه دارد و امروز هم او در بازداشت می ماند. گفتگوی ما را با وحید ملکی همسر نفیسه می خوانید:

تغییر برای برابری: آقای ملکی شما چطور در جریان بازداشت نفیسه قرار گرفتید؟

– ظهر روز جمعه با تماس یکی از دوستان نفیسه خبردار شدم که نفیسه را حین جمع آوری امضا در توچال بازداشت کرده اند. ظاهرا پلیس قصد دستگیری یکی از دوستان وی به نام خانم بیگرد ابراهیمی را داشته که نفیسه و یکی دبگر از همراهان آنها در حالی که برای کمک به این خانم از پلیس می خواهند او را آزاد کنند بازداشت شده و اول به پایگاه یکم پلیس امنیت دربند و سپس با حکم بازداشت موقت به بازداشتگاه وزرا منتقل می شوند. من از شنبه صبح برای پیگیری وضعیت همسرم به تهران آمدم.

تغییر برای برابری: آیا بعد از بازداشت نفیسه موفق به دیدار او شدید؟

– شنبه صبح قرار بود که هرسه نفر را به دادگاه انقلاب منتقل کنند که البته تا ظهر طول کشید و زمانی که به همراه ماموران از دادگاه انقلاب به وزرا منتقل می شدند توانستم مدت بسیار کوتاهی با او صحبت کنم. جلوی در دادگاه انقلاب.

تغییر برای برابری: حالش چطوربود؟

– وضعیت روحی خوبی داشت اما سرما خورده بود.

تغییر برای برابری: آیا از روند بازجویی ها و صحبت ها و نحوه برخورد با او اطلاعی دارید؟

– زمانی که از دادگاه انقلاب به وزرا و سپس به پلیس امنیت دربند منتقل می شدند توانستم مدت کوتاهی با او صحبت کنم . این طور که متوجه شدم در بازداشتگاه وزرا ازاو بازجویی یه عمل آمده است. نفیسه گفت درمورد نحوه ی بازداشت و جمع آوری امضا از او سوال کرده اند اما درموضوعات دیگری هم پرسش کرده اند که ربطی به دلیل بازداشت او ندارد. نفیسه از این موضوع اظهار نارضایتی می کرد.

وقتی نفیسه را از دادگاه بیرون آوردند گفت بازپرس پرونده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق تبلیغ علیه نظام قراربازداشت موقت صادر کرده است. اما برای آن دو نفر دیگر قرار کفالت صادرشده است و می توانند آزاد شوند. نفیسه هم به قراربازداشت و هم به اتهامی که بر او وارد کرده بودند اعتراض کرده بود و به همین دلیل گفته بودند یکشنبه صبح مجددا او را به دادسرا می آورند. اعتراض نفیسه به این خاطر بود که معتقد بود جمع آوری امضا جرم نیست و او حتی هنگام جمع آوری امضا بازداشت نشده است و فقط خانم بیگرد را همراهی کرده است اما بازپرس گفته بود تحقیقات از نفیسه تمام نشده و ادامه بازداشت او مربوط به موضوع دیگری است. سوالم این است که چطورمی شود یک نفر را به دلیلی بازداشت کرد اما به دلیل دیگری مورد بازجویی و بازپرسی قرار داد؟

تغییر برای برابری: برای پیگیری وضعیت همسرتان چه اقداماتی انجام داده اید؟

– امروز صبح که به پلیس امنیت پایگاه یکم دربند مراجعه کردم با برخورد دوگانه ای مواجه شدم یک بار به من اعلام شد که درحال تکمیل تحقیقات و بازجویی هستند و وقتی بیشتر پرس وجو کردم گفتند قاضی پرونده حضور ندارد و باید تا فردا صبر کنید. به هر شکل گفتند نفیسه امروز در وزرا خواهد بود. من و چند تن از دوستان نفیسه تا ظهر هم ایستادیم که شاید جوابی داده شود اما اتفاقی نیفتاد. مجددا تاکید کردند در حال ادامه تحقیقات هستند و دادگاهی تشکیل نخواهد شد. حتا با درخواست من برای تحویل لوازم شخصی همسرم به بازداشتگاه مخالفت شد و تنها توانستم مقداری غذا و دارو در اختیار وی بگذارم.

فردا صبح مجددا به پلیس امنیت مراجعه خواهم کرد شاید جواب مشخصی داده شود.

تغییر برای برابری: نظر شما درباره فعالیت نفیسه در کمپین یک میلیون امضا چیست؟

نفیسه به فعالیت در کمپین واقعا باور دارد و زندگی خود را بر همین روال تنظیم کرده است. من هم با نفیسه موافق هستم هم با راهی که انتخاب کرده است .

نفیسه را یکی دوبارتلفنی احضار کرده بودند اما او درخواست احضاریه کتبی کرده بود. به نظر من دستگیری او به هنگام جمع اوری امضا بهانه ای شد که از این فرصت استفاده کنند و در مورد سایر مسائل از او بازجویی کنند. این بازداشت تنها به دلیل جمع آوری امضا بوده و جمع آوری امضا به هیچ وجه جرم نیست که در مقابل آن اتهام اقدام علیه امنیت ملی به او تفهیم شود حتا تا جایی که من درجریان هستم در موارد مشابه و بازداشت برخی دیگر از اعضای کمپین به دلیل جمع آوری امضا بعد از برگزاری دادگاه حکم تبرئه آنها صادر شده است. اما در کمال تعجب می بینیم که نحوه ی برخورد با این سه نفر کاملا متناقض بوده است. متاسفم که به خودشان اجازه می دهند چنین برخوردی بکنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *