– زنی در یکی از روستاهای شهر سقز به دلیل ازدواج تحمیلی و عوارض ناشی از آن توسط همسر خود به قتل رسید.

در تاریخ ۱۲ دیماه سال جاری ، در روستای سوته از توابع شهر سقز زنی به نام “هه لاله” که چندی پیش به صورت اجباری به عقد فردی دیگر درآمده بود ، پس از بالا گرفتن مشکلات ناشی از این مسئله توسط همسر خود به قتل رسید.
هر چند همسر و خانواده وی مدعی خودکشی نوعروس مذکور هستند اما نیروی انتظامی با بازداشت همسر این زن تحقیقات خود را بر پایه قتل ادامه میدهد.

******

– علیرضا جمشیدی سخنگوی قوه قضایه در پاسخ به سوالی مبنی بر آخرین وضعیت حکم سنگسار «افسانه-ر» و وضعیت جدی محمدصادق کبودوند، گفت: حکم سنگ‌سار «افسانه – ر» منوط به تایید قضات عالی کشور است و محمدصادق کبودوند نیز دارای مشکل حاد جسمانی است و به دلیل بیماری تحت مراقبت پزشکی است، وی در خصوص اقدام علیه امنیت کشور ۱۰ سال و تبلیغ علیه نظام ۱ سال حبس دارد که در حال سپری کردن آن است.

******

– دو مرد که به سنگسار محکوم شده بودند، هم زمان در خاک قرار گرفته و سنگسار شدند. اما یکی‌ از این دو نفر، به نام محمود، موفق شد که خود را از گودال بیرون بکشد و آزاد سازد. وی به این ترتیب از مرگ با سنگسار رهایی یافت.

اما مرد دیگر، که نام او هنوز فاش نشده است، با سنگسار به قتل رسید. اتهام این دو نفر هنوز معلوم نیست و آن­ها در شعبه ۵ دادگاه کیفری استان خراسان به سنگسار محکوم شده بودند. این حکم در حالی‌ اجرا شده است که جمهوری اسلامی ایران اجرای حکم سنگسار را در مقابل مراجعه بین المللی انکار می‌کند. همچنین، مراقبت‌های ویژه امنیتی برای جلوگیری از پخش اخبار مربوط به سنگسار وجود دارد. از این رو، این خبر در نشریات داخل کشور هنوز بازتاب نیافته است.

******

– شهرزادنیوز: جسد تا استخوان سوخته‌ی سوسن، دختر جوانی که حاضر به ازدواج اجباری نشد، به طور اتفاقی در بیابان‌های اطراف فراشبند استان فارس کشف شد. وقتی ماموران پلیس به منزل وی مراجعه کردند، اعضای خانواده‌اش با بی‌تفاوتی عنوان کردند که سوسن روز قبل گم شده و تصور می‌کنند خودش بازخواهد گشت.

سوسن (۱۷ ساله) در حالی که به پسر دیگری علاقه‌ داشت، مجبور به نامزدی با پسرعمویش شده بود. به گزارش روزنامه‌ی اعتماد (۱۲ دی ۱۳۸۷)، پدر سوسن که به همراه برادرزاده‌اش سوسن را به قتل رسانده است، در این رابطه گفت: “در خانواده‌ی ما رسم نبود دختر روی حرف پدرش حرف بزند… به اتفاق برادرزاده‌ام به بهانه انجام کاری وی را بیرون بردیم. در بیابانی اطراف شهر ابتدا با چادرش او را خفه کردیم، بعد او را ۲۰۰ متر روی زمین کشیدیم و در نهایت برای از بین بردن جسدش به اتفاق برادرزاده‌ام بنزین روی جنازه ریختیم و آن را به آتش کشیدیم.”

رئیس دادگستری استان خوزستان در همایش “خشونت و جنسیت در نهاد خانواده” در آذر۱۳۸۷ در مورد قتل‌های ناموسی گفت: “اما در بعضی از نقاط خشونت‌ها مجاز هستند، به این صورت که قانون‌گذار اجازه داده است تا فرد برای دفاع از خودش و یا دفاع از ناموس اقدام خشونت‌آمیز انجام دهد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *