٨۴٨ هزار کودک ایرانی دارای همسرند

[کانون زنان ایران->http://irwomen.org/]: به گفته یک پژوهشگر فعال حوزه کودکان و با استناد به پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک که افراد زیر ۱۸ سال را کودک دانسته، حدود هفت درصد از کودکان در سنین ۱۰ تا ۱۸ ساله کشور تا سال ۸۵ «ازدواج» کرده‌اند که این درصد بالغ بر حدود ۸۴۸ هزار کودک اعم از دختر و پسر می‌شود.

فرشید یزدانی در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» ایسنا، با استناد به سالنامه منتشر شده مرکز آمار ایران که مربوط به آخرین سرشماری کشور در سال ۸۵ می‌شود، تعداد کودکان ازدواج کرده در سنین ۱۰ تا ۱۸ سال دارای همسر را ۸۴۸ هزار نفر اعلام و اظهار کرد: حدود ۷۵۰ هزار نفر از این مجموع دختر و مابقی پسر بوده‌اند.

۲۵ هزار نفر از ۸۴۸ هزار کودک در سنین کمتر از ۱۸ سال طلاق گرفته‌ و حدود ۱۲ هزار نفر نیز همسران خود را از دست داده‌اند

وی با بیان این که در حال حاضر ۲۵ هزار نفر از کودکانی که ازدواج کرده بودند، طلاق گرفته‌اند، نسبت جنسیتی این کودکان را این گونه عنوان کرد: ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر از این کودکان مرد و مابقی زن هستند.

این پژوهشگر اظهار کرد: همچنین حدود ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر از این کودکان به دلیل مرگ، همسر خود را از دست داده‌اند.

یزدانی با اذعان بر این که ۴۹۰ هزار نفر از مجموع کودکان ازدواج کرده، در نقاط شهری زندگی می‌کنند، تعداد کودکان روستایی مزدوج را حدود ۳۵۵ هزار نفر خواند.

به گفته وی، ۴۳۰ هزار نفر از مجموع کودکان شهری دارای همسر، زن و مابقی مردند. همچنین از بیش از ۳۵۹ هزار کودک روستایی دارای همسر نیز ۳۱۲ هزار نفر زن و مابقی مرد هستند.

۸ درصد از کودکان روستایی و ۶ درصد از کودکان شهری ازدواج کرده‌اند

وی در ادامه ضمن اشاره به ازدواج هشت درصدی کودکان روستایی در سنین یاد شده، به تفکیک جنسیتی کودکان ازدواج کرده روستایی پرداخت و گفت: از کل ۳۵۵ هزار کودک روستایی دارای همسر، ۳۱۲ هزار نفر زن و مابقی مرد هستند.

این فعال حوزه کودکان با تاکید بر این که شش درصد از جمعیت کودکان ۱۰ تا ۱۸ سال شهری تا سال ۸۵ ازدواج کرده‌اند، گفت: کمتر از یک درصد این کودکان (حدود ۱۰ هزار نفر)، از همسر خود طلاق گرفته و همسران کمتر از یک درصدشان نیز فوت کرده است.

۶۲ هزار نفر از مجموع ۸۴۸ هزار کودک ازدواج کرده دارای همسر، کمتر از ۱۴ سال داشتند

یزدانی در حالی به طلاق گرفتن ۱۵ هزار نفر از کودکان ازدواج کرده زیر ۱۸ سال روستایی اشاره می‌کند که این تعداد در شهرها به حدود ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

وی به نکته جالبی اشاره می‌کند و آن وجود ۱۴ هزار و ۳۰۰ کودک روستایی مطلقه در سنین ۱۰ تا ۱۴ ساله است و در عین حال گفت: ۶۲ هزار نفر از مجموع ۸۴۸ هزار کودک ازدواج کرده دارای همسر، کمتر از ۱۴ سال داشتند که ۴۳ هزار نفر آن‌ها زن و بقیه مرد هستند.

این پژوهشگر فعال در حوزه کودکان ادامه داد: این امر فقدان حمایت کودکان، ایجاد مخاطرات بهداشتی برای آن‌ها، بیماری و ترویج خشونت‌های خانگی به دلیل نابالغ بودن عقل و جسم و همچنین ناتوانی در ارتباط ‌گیری با همسر را نشان می‌دهد.

مردان روستایی بیشتر از مردان شهری همسران خود را طلاق داده‌ند

وی با بیان این که ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از کودکان طلاق گرفته روستایی، مرد و ۳۵۰۰ نفر آن‌ها زن بوده‌اند، اظهار کرد: این امر نشان می‌دهد برعکس مردان شهری، مردان روستایی بیشتر طلاق می‌گیرند این در حالیست که از ۱۰ هزار کودک طلاق گرفته شهری، شش هزار نفر زن و مابقی مرد هستند.

وی با این گفته که حدود چهار هزار و ۴۰۰ نفر از کودکان ازدواج کرده روستایی همسران خود را از دست داه‌اند که این رقم در مورد کودکان شهری به هفت هزار نفر می‌رسد، خاطر نشان کرد: دو هزار و ۳۰۰ نفر از مجموع این کودکان روستایی، زن و دو هزار و ۱۰۰ نفر مرد بودند.

این پژوهشگر حوزه کودکان در تحلیل داده‌های ازدواج کودکان که با عنوان «کودک همسری» از آن یاد می‌شود، فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌ها بالاخص در نقاط روستایی و حاشیه شهرها را از دلایل اصلی ازدواج کودکان دانست.

یزدانی پس از ارائه آمار و داده‌های مرکز آمار ایران، با تاکید بر اثرگذاری ازدواج کودکان بر مناسبات اجتماعی و فردی آن‌ها و در نهایت جامعه، تصریح کرد: طلاق گرفتن این کودکان باعث تداوم و تشدید زنانه شدن فقر می‌شود، چرا که فقری که خود منجر به ازدواج می‌شود با طلاق کودک امتداد و حتی آن‌ را تشدید می‌کند.

وی راه کار جلوگیری از ازدواج کودکان را آموزش به خانواده‌ها، آموزش مهارت‌های زندگی، مقابله با فقر فرهنگی و حمایت اقتصادی از خانوارهای فقیر عنوان کرد.

به گزارش ایسنا، لازم به ذکر است با تصویب پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک در سال ۱۹۸۹ میلادی، به هر فرد زیر ۱۸ سال کودک اطلاق می‌شود که این امر با عضویت ایران به این پیمان‌نامه در سال ۱۹۹۳ میلادی (۱۴ مهر ماه سال ۱۳۷۲)، در مورد سن کودکان ایران نیز صدق می‌کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *