دختر دانشجویی که حاضر نشده بود به خواسته های شوم معاون دانشگاه زنجان تن دهد، بازداشت شد

[تغییر برای برابری->http://www.wechange.info/spip.php?article2236]: به گزارش خبرنامه امیرکبیر دادستان زنجان از در بازداشت بودن دختر دانشجو که حاضر نشده بود به خواسته های شوم معاون دانشگاه تن دهد، خبر داد. دختر دانشجویی که یکی از قربانیان رئیس کمیته انضباطی دانشگاه است که حاضر نشده بود تسلیم نیات شوم وی شود. این در حالیست که مسئولین دانشگاه و استان که خواستار اتمام تحصن دانشجویان دانشگاه زنجان شده بودند، به دانشجویان قول داده بودند که برای دختر دانشجو قربانی این ماجرا مشکلی ایجاد نخواهد شد.

دادستان زنجان افشای فساد اخلاقی معاون دانشگاه را گناه بزرگ دانشجویان دانسته و گفت: “افشای گناه از خود گناه مهم‌تر است و ما به هر دو جرم رسیدگی خواهیم کرد.”

با وجود اینکه فشارهای این معاون انتصابی بر دختر قربانی باعث شد تا این دختر دانشجو با کمک دیگر دانشجویان، سوءاستفاده این معاون دانشگاه از سمتش را آشکار سازند، دادستان زنجان گفت: “هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند عاری از بزه و خطا باشد و باید التهاب و تشویش روانی را در جامعه کنترل و نباید اجازه این گونه تشنج‌ها را به جامعه داد. اگر بنا باشد این شیوه و روش در جامعه گسترش یابد و هرکس با مطلع شدن از خطای کسی بخواهد آن را به این شیوه افشا و برملا کند در جامعه هیچ امنیتی وجود نخواهد داشت.”

در حالیکه مشابه حادثه دانشگاه زنجان پیش از این در دانشگاه های رازی کرمانشاه و سهند تبریز نیز اتفاق افتاده است و هیچ گاه مسئولین قوه قضائیه یا دادستانی در مقابل این ظلم ها به دانشجویان اقدامی نکردند، دادستان زنجان خواستار عدم اعتراض دانشجویان و ارجاع مسائل به مراجع ذی‌صلاح شد. گل‌محمدی گفت: “ما از همه انتظار داریم در صورت اطلاع از هر نوع بزه یا خطایی آن را به مراجع قانونی اطلاع دهند تا از بروز چنین مسائلی جلوگیری شود.”

لازم به ذکر است رئیس دانشگاه زنجان با حضور در جمع دانشجویان ضمن پذیرش صحت رسوایی اخلاقی معاونش از دانشجویان به سبب انتصاب افراد فاسد در دانشگاه رسما عذرخواهی کرده بود.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

همچنین کمیته زنان سازمان دانش آموختگان ایران در بیانیه ای ضمن محکومیت حوادث دانشگاه زنجان خواهان برخورد با مسبیبین این حوادث شده و همچنین از تلاشهای انجام شده برای ایجاد انحراف در افکار عمومی از سوی رسانه های دولتی انتقاد کرده است:

آنچه در ماجرای دانشگاه زنجان اتفاق افتاد نمایشی بود از تبعیضی که گاه در زوایایی پنهان در نهاد های آموزشی بر دختران دانشجو می‌گذرد. قاعده سلطه این بار در ساختی غیر اخلاقی از تمامی ابزارهای در اختیار استفاده کرد تا نمایش این سلطه را به شکلی همه جانبه بروز دهد.

اتفاقی که در دانشگاه زنجان افتاد نشان داد که کانون آموزش، امن‌ترین کانون که زنان ایرانی برای ارتقا سطح زندگی از آن استفاده می‌کنند هم به مخاطره افتاده است. . کانونی که خلق آن دست کم یک قرن تلاش جنبش زنان را به عنوان پشتوانه خود ذخیره دارد و اکنون با خطر روبروست.

گفتمان کنونی حاکم بر جامعه ما در موضوع نگاه به زن عجیب ذات‌گرا است.زن در چنین تعبیری جنسی تلقی می شود که مدام باید برای او تصمیمی گیری شود. در جایی که قوانین در جامعه زندگی اجتماعی زن را محدود کرده و تمام کانال های قدرت رسانه ای در اختیار قدرت بر آن است که تصویری سنتی از زن را ترویج دهد، زن مدرن ایرانی در حال تلاش برای تثبیت هویت فردی اش به محیط های آموزشی روی آورده و متاسفانه همین حوزه های اندک هم دیگر دارد به محیط هایی برای سوءاستفاده جنسی تبدیل می ‌شود.

زنان ایران حتی در انتخاب پوشش خود هم باید از بازداشت و اهانت در هراس باشند و گویا حتی هنگامی که برای توانمند تر کردن خود پا به نهاد آموزشی هم می گذارند باید به طریقی دیگر این هراس را در دل داشته باشند که مبادا روزی با درخواستی غیر منطقی و شنیع از سوی مسئول دانشگاه خود مواجه شوند.

همین زنان در زمان کارزار انتخاباتی به یک باره قابل ستایش و هم تراز مردان می شوند و هیچ مقامی نمی گوید که باید حق رای زن هم نصف حق رای مرد باشد.

اما ماجرای دانشگاه زنجان دارد به بیراه‌ای می رود. شاید تئوری سازان آن این بار هم نمی خواهند واقعیت را ببینند. تلاش تعدادی از رسانه های نوشتاری و اینترنتی برای منحرف کردن این جریان چند روزی است که آغاز شده است.

چنانچه یکی از روزنامه ها اخیرا در همین زمینه ماجرای دانشگاه زنجان را نوعی تلاش برای به دردسر انداختن وزیر علوم می داند و دست هایی در پشت پرده ماجرا می‌بیند بی آنکه این به پرسش پاسخ دهند که این ناموس پرستی را که مدام در بوق کرنایش کرده اند ، چه می کنند؟

آنچه در ماجرای دانشگاه زنجان اتفاق افتاد شاید در نگاهی دیگر به ایجاد جسارتی در جنس مونث برای افشای تبعیض جنسی تعبیر شود. چنانچه تا پیش از این بارها و بارها دختران دانشجو در جمع های خصوصی خود با هراس از داستان هایی مشابه سخن می‌گفتند و هیچ کدام را جراتی برای علنی کردن ماجرا نبود. بنابراین آنچه در دانشگاه زنجان اتفاق افتاده نشان داد که دختران دانشجو نیز دیگر نمی توانند از قاعده سلطه ای که بر آنها حاکم است تبعیت کنند و در فرصت لازم می توانند برای در هم کوبیدن این قاعده اقدام کنند. در همین راستا کمیته زنان سازمان ادوار تحکیم وحدت خواستار پیگیری دقیق و شفاف ماجرای دانشگاه زنجان و ریشه یابی چنین حوادث دردناکی از سوی نهادهای مسئول است.

این کمیته شائبه افکنی و اهانت به فعالان دانشجویی از سوی برخی رسانه‌ها در این زمینه را محکوم می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *