طرح مجلس ایران برای محدود کردن زنان / رویا تاجی

درپیروی از ابلاغیه ۱۴ ماده ای خامنه ای برای افزایش جمعیت

آموزش های پیش از ازدواج حذف می شود، وازکتومی دیگر به صورت “دلخواه” انجام نمی شود، زایمان طبیعی رایگان می شود و ده ها طرح و لایحه دیگه که همگی یک جنسیت را نشانه گرفته اند ،”زنان”.

حکومت ایران می خواهد زنان خانه نشین باشند و تنها باروری کنند. این تصمیمات و مصوبات زمانی مهر تائید می گیرند که علی خامنه‌ای، رهبر ایران می گوید:”باید از افکار غربی در مسائلی نظیر اشتغال و برابری جنسی کاملا فاصله بگیریم”.
او معتقد است: “هرکس اگر مسئله زن را جدا از مسئله خانواده مورد بررسی قرار دهد، در فهم مسئله و تشخیص علاج آن، دچار اختلال می‌شود”.(۱)
نمایندگان مجلس و وزارت بهداشت هم بی وقفه برای نزدیک تر شدن به نظر رهبری طرح و لایحه به مجلس می برند. طرح هایی مثل جمعیت و تعالی خانواده یا افزایش مرخصی زایمان که هر کدام به تنهایی می تواند خشونت و تبعیض جنسیتی در ایران را نمایان تر کند.

شاهین قیاسی جامعه‌شناس می گوید: پروژه رشد جمعیت، تصمیمی است که در نهایت خشونت آن دامن زنان را می گیرد چرا که باعث خانه نشین شدن زنان می شود و نقش آنها را در صحنه های اجتماعی مانند بازار کار و تحصیل و سیاست کم رنگ می کند.

او می گوید: با نگاهی به تصمیمات جدید دولت این واقعیت پر رنگ می شود که تصمیم دولت محدود کردن زنان است. این پروژه هدفمند و با زیر ساخت های مشخص آغاز شده است. از زیر ساخت های آن می توان به افزایش مرخصی زایمان از ۶ به ۹ ماه، رایگان کردن زایمان طبیعی، کاهش ساعات کار زنان، دور کاری، سهمیه بندی جنسیتی، بستن خانه های بهداشت و ممنوعیت پخش رایگان وسایل پیشگیری از بارداری، ممنوعیت وازکتومی، حذف آموزش‌های پیش از ازدواج در مراکز بهداشتی و همچنین حذف واحدهای درسی مربوط به بحث کنترل و کاهش جمعیت در دانشگاه اشاره کرد.
قیاسی می گوید: در تصمیم جدید، حکومت ایران به دنبال آن است که با طرح یک فوریتی “پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور”، پروژه ای را که سال‌ها براساس تبلیغات سازمان بهداشت جهانی وسایل پیشگیری از بارداری را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می داد را متوقف کند.

این جامعه شناس می گوید: زمانی که یک نماینده زن در مجلس بیان می کند مسئله شغل خانم‌ها است که می‌تواند از بارداری آن‌ها ممانعت کند، باید در آینده ای نه چندان دور موانع و محدودیت های بیشتری در عرصه فعالیت های اجتماعی اقتصادی زنان را شاهد باشیم.

هفته ای که گذشت رهبر ایران نیز مسئله برابری، اشتغال و ادامه تحصیل زنان را به چالش کشید و با دفاع از کاهش سهمیه زنان برای ورود به برخی از رشته‌های دانشگاهی، تفاوت در این مسئله را “ضد عدالت” ندانست و تاکید کرد: “نباید رشته‌های تحصیلی و مشاغلی که متناسب با طبیعت زنان نیست به آنان تحمیل شود.”
علی خامنه ای گفت: “این که زنان برخی مشاغل را برعهده نگیرند هیچ ننگ و نقصی نیست، بلکه آن چیزی غلط است که متناسب با طبیعت الهی زن نباشد”. (۱)
حالا از لوایح دولت بر می آید که به دنبال فرصتی است تا به گفته رهبر ایران جامعه عمل بپوشاند و “زنان را که از لحاظ جسمی و عاطفی برای منطقه ویژه‌ای از زندگی آفریده شدند ” را با ” تکیه بر متون اسلام” کنترل کند.

یک حرف، یک طرح

هفته ای که گذشت نمایندگان مجلس برای زنان تصمیمی جدید گرفتند و آن را در قالب طرح یک فوریتی به مجلس بردند، بر اساس این طرح آموزش‌های پیشگیری از بارداری قبل از ازدواج ممنوع خواهد شد.

۱۳۱ نماینده به طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت رای موافق دادند.
شاهین قیاسی جامعه شناس در رابطه با حذف کلاس های آموزشی پیش از ازدواج می گوید: این کلاس ها تقریبا” یک تا دو ساعت بیشتر نیست و در آن، زمان بچه دارشدن، روش های جلوگیری از بارداری، بیماری های مقاربتی و روش های مختلف تنظیم خانواده به زوج ها توضیح داده می شود.

او حذف این کلاس ها را هشداری جدی برای قشر خاصی از اجتماع دانست و گفت: هیچ نهاد یا سازمانی مسئولیت آموزش های جنسی در ایران را ندارد و حذف همین آگاهی بخشی اندک سبب می شود خانواده هایی که دارای محدودیت دسترسی به اطلاعات و ابزار‌های پیشگیری از بارداری هستند بچه دار شوند. این قشر از جامعه توانایی مالی پرورش کودک را ندارند و جامعه را با مشکلات عدیده دیگری مواجه می کنند.

بنا به طرح مجلسیان، سقط جنین، عقیم‌سازی و هرگونه تبلیغات برای فرزند کمتر، زندگی بهتر ممنوع و مرتکبان آن به مجازات نوشته شده در در ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی محکوم خواهند شد .

نمایندگان مجلس در پی آن هستند تا با تصویب طرح جامع ۵۰ماده‌ای جمعیت و تعالی خانواده، مراکزی همچون آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت را موظف کنند که این آموزش‌ها را جایگزین آموزش‌های کاهش جمعیت کنند.
قیاسی معتقد است: این طرح ریشه درخواست رهبر ایران برای داشتن ایرانی صد و پنجاه میلیونی دارد .

او می گوید: شاید بتوان گفت ترس جناح تند رو از قدرتمند شدن زنان این گروه را با آسیب های جدی مواجه خواهد کرد .

۴۷ هزار زن بعد از مرخصی زایمان بیکار شدند

این آمار را هفته گذشته معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد و گفت: اجرای افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه تهدیدی برای افراد شاغل است که ممکن است شغل خود را از دست بدهند.

محمدحسن زدا گفت: آماری که در ۶ ماهه دوم سال گذشته از بررسی پرونده ۱۴۵ هزار نفر زنان شاغل که از مرخصی زایمان استفاده کرده بودند؛ بیانگر آن است که، پس از اتمام مرخصی زایمان ۴۷ هزار نفر آنان از شغل خود برکنار و در حال حاضر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.(۲)

قیاسی جامعه شناس می گوید: این رفتار طبیعی بازار کار است که در برابر غیبت طولانی از محل کار عکس‌العمل منفی نشان می دهد و با توجه به نیاز بالای کار در جامعه بسرعت زنان از چرخه‌ اشتغال حذف و فرد دیگری را جایگزین می کند.
به اعتقاد وی این محدودیت ها نه تنها باعث بالا رفتن نرخ باروری نمی شود بلکهف مانع بزرگتری به نام مشکلات مالی را بر دوش خانواده می گذارند که می تواند دلیل اصلی کمتر شدن زاد و ولد در جامعه باشد .
او می گوید: اخبار و تبلیغات جمعیت را افزایش نمی دهد، امنیت اقتصادی، اجتماعی و رضایت مندی از زندگی باعث رشد جمعیت می شود.

این روزها از رهبر گرفته تا نمایندگان همه به دنبال ایرانی صد و پنجاه میلیونی هستند فارغ از این که زیر ساخت های آن
آماده است یا نه؟! همه آنها به یک سمت می روند سوق دادن زنان به زاد و ولد بیشتر ،همه چیز را برایشان محدود می کنند و به دنبال تشکیل مرکز فرا قوه ای در حوزه زنان هستند تا در یک خشونت سیستماتیک آنها را در خانه حصر کنند .

منبع:خانه امن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *