دو شنبه ۳ فوریه ۲۰۱۴

زنده باد حق تحصیل به زبان مادری!

ما حق کودکانمان را درخواست می کنیم!

ما با زبانهای دیگر سر دشمنی نداریم!

چند سالی ست که جنبش گسترده ای برای آموزش خواندن و نوشتن به زبان کوردی در شرق کوردستان شروع شده و تحصیل به زبان مادری بیش از پیش مورد توجه واقع شده است. شمار بیشتری از والدین از این حقیقت آگاه شده اند که محرومیت کودکانشان از تحصیل به زبان مادری، به معنی محرومیت آنان از داشتن امکانات یکسان برای تحصیل و برخورداری از هویت یک شهروند آزاد است. ما به این جنبش به دیده احترام می نگریم و از آن پشتیبانی می کنیم.

این جنبش برای اینکه بتواند گامهای خود را به گونه هدفمندتر و کاراتری مشخص کند به پشتیبانی بیشتر مردم آزادیخواه و روشنفکر نیاز دارد. همزمان با گسترده شدن این جنبش، عوامل فرهنگی و امنیتی حکومت جمهوری اسلامی ایران با نگرانی به فکر چاره جویی برای جلوگیری از این روند شده و اعلام کرده اند که بهره مندی ملل ساکن ایران از حق تحصیل به زبان مادری، باعث تضعیف زبان فارسی می شود و به این ترتیب تلاش می کنند تا بخشی از مردم ایران را به دشمنی با سایر بخشها تشویق کنند.
ما این اقدام “فرهنگستان زبان و ادب فارسی” را به مثابه بخشی از موضع و سیاست انحصارطلبانه حکومت می دانیم و آن را محکوم می کنیم و اعلام می داریم که این جنبش، دشمنی و مخالفتی با هیچ زبان، ملیت و گروه قومی و ملی دیگری ندارد.

این جنبش مخالفتی نیز با بودن زبان مشترکی برای ساکنین ایران ندارد.
درخواست این جنبش تنها آن است که مردم کوردستان حق تحصیل به زبان مادری خود را داشته باشند.

این وظیفه دولت است که نیازمندیهای تحصیل به زبان مادری شهروندان خود را تامین کند. همزمان می دانیم این روندی که در درون جامعه کوردستان آغاز شده، قادر است خود در این زمینه گامهای موثری بردارد. نوشتن و صحبت کردن به زبان کوردی در روزنامه ها، رادیو و تلویزیون ها در هر زمانی که فرصتی پیش بیاید، و نیز در شبکه های اجتماعی، در ارتباطات اجتماعی و فردی و خانوادگی می تواند پیشرفت این روند را موجب شود. والدین نیز می توانند در امر آموزش کودکان خود در خواندن و نوشتن به زبان مادری، به آنان کمک کنند. این کار به آموزش بهتر، خودآگاهی، حس هویت فردی آزاد و بهره مند از حقوق یکسان، و نیز درک بیشتر پیرامون کودکان یاری می رساند.

ما فعالیت همه آنانی را که تلاش می کنند بحث و پژوهش و منابع موردنیاز و مفید در امر آموزش خواندن و نوشتن به زبان مادری را در اختیار شهروندان بگذارند ارج می نهیم.

پیش به سوی گسترش جنبش زبان کوردی!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *