راضیه غلامی شعبانی اولین زن زندانی سیاسی ایران ما را ترک کرد

راضیه غلامی شعبانی در اردیبهشت ١٣٠۴ در تبریز به دنیا آمد و در بیست ویک سالگی در ارتباط با فرقه دموکرات آذربایجان دستگیر شد. پس از پایان دوران زندان به شوروی سابق گریخت و پس از انقلاب ١٣۵٧ مجددا به ایران بازگشت.

وی که پس از یورش جمهوری اسلامی ایران به گروههای شرکت کننده در انقلاب مجددا به شوروی پناهنده شده بود. پس از مدتی به آلمان پناهنده شد و در شهر کلن زندگی میکرد. کارنامه زندگانی پر تلاش او که در کتاب « خاطرات یک زن توده ای » به قلم او آمده، حکایت ازهفت سال زندان، دوازده سال زندگی مخفی و بیش از چهل سال تبعید دارد.

او در این کتاب از چگونگی فعالیت سیاسی خود سخن می‌گوید وهمچنین گوشه‌هایی از زندگی خصوصی خویش را در ایران و خارج ازکشور بیان می کند. همسر راضیه، رضا ابراهیم زاده از اعضای گروه موسوم به پنجاه و سه نفر و حزب کمونیست ایران در دوران سلطنت رضا پهلوی بود. فرزند باقی مانده از او پسری است که در سال ١٣٢۶ در زندان شهربانی تبریز بدنیا اورده و فراری نام نهاده بود.

راضیه در دهه های پایانی زندگی خود با جنبش زنان ایران همراه شد و از چهره های پر انرژی و بیاد ماندنی کنفرانس های زنان بود. راضیه غلامی شعبانی در ژوئن ۲۰۰۶ در هفدهمین کنفرانس بنیاد پژوهش‌های زنان ایران در مونترال کانادا (با عنوان «فمینیسم سکولار، انقلاب مشروطه، شرایط و چالش‌های کنونی) به عنوان زن برگزیده شناخته شد.

او فعالیت های زنان را پشتیبانی میکرد و در همین راستا از اولین کسانی بود که از کمپین یک میلیون امضاء حمایت و پای بیانیه آن را امضا کرده بود. راضیه تا پایان زندگی پر رنج خود، پر شور و شوخ طبع پای در راه مبارزه برای دموکراسی، عدالت اجتماعی و برابری داشت.

شبکه بین المللی همبستگی با مبارزات زنان ایران سفر بی بازگشت این یار دیرین جنبش آزادیخواهی، عدالت اجتماعی و جنبش زنان را به همه باز ماندگان و یاران تسلیت می گوید.

***

خاکسپاری

یاران، عزیزان، دوستان و رفقای راضیه

روز سه شنبه ۵ فوریه ساعت ۱۳:۳۰ در محوطه ی جلوی سالن اجتماعات گورستان Melaten شهر کلن، ورودی Piusstraße گرد هم می آییم تا او را بدرقه ی راهی نماییم که بازگشتی نخواهد داشت.

به خواست خود او خواهشمندیم از آوردن گل خودداری نمایید. به جای آن مبلغ مورد نظرتان را به خانه های زنان، مرکز پناهندگان و یا به موسسات دیگر یا خانواده های زندانیان سیاسی ایران اختصاص دهید.

در روز خاکسپاری و در مراسم یادبود* صندوقهای کمک مالی موسسه های نامبرده در اختیار شما قرار خواهد گرفت. همچنین میتوانید از دو شماره حساب زیر استفاده کنید:

۱ – Frauen helfen Frauen e.V. Postbank Köln, BLZ: 37010050, KontoNr.: 124965500

2 – Fliehkraft – Förderverein Flüchtlingsrat e.V. Sparkasse KölnBonn, BLZ: 37050198, KontoNr.: 1901126977

Falls Sie eine Quittung brauchen, schreiben Sie bitte als Verwendungszweck „Stichwort: Razije“ und Ihre Name und Adresse.

با سپاس

خانواده های شعبانی، معیری، بهادری

***

یاد بود

روز شنبه ۱۶.۰۲.۲۰۱۳ از ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۸:۰۰ در سالن:

Kultureller Förderverein der Lutherkirche

Martin-Luther-Platz 4

50677 Köln

یاد عزیز و نازنین راضیه مان را گرامی میداریم.

در این روز خاطره هایش را با هم مرور میکنیم، ترانه های محبوبش را باهم میخوانیم، به خاطر میآوریم که از چند تنِ باقیمانده از زنانی که اولین بار در سرزمینمان با ایده های چپ به مبارزه با سیاهی پرداختند، باز هم یک تن کم…

به یاد شور و شَرَش می افتیم و ساعاتی را با هم، بدون او و با عشق و محبت و احترام به او میگذرانیم.

خانواده های: شعبانی، معیری، بهادری
جنبش زنان ایران

یکبار دیگر با سپاس از همه ی کسانی که در قلب خود جایی برای او داشتند، خواهشمندیم که از آوردن گل خودداری نمایند. به جای آن میتوانند مبلغ مورد نظرشان را به خانه های زنان، مرکز پناهندگان و یا به موسسات دیگر یا خانواده های زندانیان سیاسی ایران اختصاص دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *