نمایشگاه “قلب تپنده ایران” که به معرفی بیست زن اکتیویست ایرانی اختصاص دارد در اکتبرو نوامبر سال جاری درخانه هنرمندان شهر نورنبرگ و در ماه دسامبر در شهر ارلانگن برگزار شد.

ایده برگزاری این نمایشگاه در آلمان از سوی منصوره شجاعی به موزه زنان شهر نورنبرگ ،دفتر حقوق بشرو سازمان عفو بین المللی ارائه شد. که هرسه سازمان در برگزاری این نمایشگاه مشارکت فعال و موثرداشتند.

مراسم افتتاح این نمایشگاه درنورنبرگ مصادف بود با دومین روز اعلام اعتصاب غذای نسرین ستوده، این همزمانی موجب شد که مراسم به نام و به احترام نسرین آغاز شودکه خود چهره اصلی این نمایشگاه است. در کارت پستال هایی که عکس نسرین ستوده ، شیوا نظر آهاری،‌بهاره هدایت برروی آن چاپ شده بود، نام و آدرس رییس قوه قضاییه ایران درج شده بود واز مدعوین و شرکت کنندگان درخواست شده بود تا برای تقاضای آزادی آنان این کارت ها ی تمبر شده را به آدرس مذکور پست کنند. کارت پستالی نیز با عکس همه زنان زندانی سیاسی تقاضای آزادی یکایک آنان راداشت. پرتره هایی از شیوانظرآهاری،بهاره هدایت ، نسرین ستوده،ژیلا بنی یعقوب و…در بروشورو پوستر نمایشگاه دیده میشد. چیدمان نمایشگاه در شهر نورنبرگ به گونه ای بود که زنان زندانی را کنار هم قرار داده بود. انگار که ساعت ملاقات بود و هریک به روشنی با بازدید کنندگان سخن می گفتند. اما عکس هاله سحابی با لبخندی آشناو نگاهی پرسشگر، راوی حکایت جانباختگان جنبش بود.

این نمایشگاه که درترجمه آلمانی با نام قلب تپنده ایران معرفی شده است، ماه دسامبردرشهرارلانگن به نمایش گذاشته شدودر ماه های فوریه و مارس امسال در شهرهای توبینگن ومونیخ به نمایش گذاشته خواهد شد. سازمان عفو بین الملل شهر وین در اتریش نیزدربهار امسال یکی از برگزار کنندگان این نمایشگاه خواهد بود. برنامه ریزی برای سفر به شهرهای دیگر اروپا ازطریق سازمان عفو بین المللی و همکاران ایرانی همان شهرانجام پذیراست.

برگزاری پنج پانل و نمایش فیلم نسرین ستوده از برنامه های جانبی این نمایشگاه در شهرهای نورنبرگ وارلانگن بود که با همکاری زنان فعال ایرانی به معرفی جریاناتی از جنبش زنان ایران اختصاص یافت. پخش فیلم کوتاهی از نسرین ستوده، تاریخچه جنبش زنان وکمپین یک میلیون امضا ،(منصوره شجاعی )،معرفی حامیان پارک لاله نورنبرگ (مائده سلطانی)، نوشته های زنان درزندان (منصوره شجاعی وبرترون هارتمن ) نقش مادری درزندان (عصمت بهرامی)، روایات همسران کشته شدگان قتل های زنجیره ای ( مهشید شریف)، چند همسری و بازخوانی دوزبانه «زنان بزفروش میناب» ( منصوره شجاعی وبرترون هارتمن)،از جمله برنامه هایی بود که همزمان برگزارشد.

این نمایشگاه برای اولین بار در سال گذشته به همت گروه ایران سازمان عفو بین الملل شهردابلین وهمکاران ایرانی درایرلند به نمایش گذاشته شده بود. اطلاعات این نمایشگاه به نسبت تغییراتی که در وضعیت هریک از چهره های نمایشگاه پیش آمده روز آمد شده و به زبان کشور میزبان ترجمه شده است.

هرچند که کمبودهایی درنحوه انتخاب و جمع آوری اطلاعات این نمایشگاه وجود دارد و هرچند که جای خالی چهره تعدادی از فعالان جنبش زنان درمیان عکس ها سوال برانگیزاست، اما ابتکار برگزاری این نمایشگاه حرکتی است تازه و نو در معرفی جنبش زنان ایران. قلبی که هنوز می تپد.

فلایرها

ارلانگن:

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *