برنامه ‘عقیم کردن اجباری’ زنان در ازبکستان

به گزارش خبرنگار بی بی سی در امور ازبکستان، شواهدی در دست است که نشان می دهد دولت آن کشور برنامه محرمانه ای را برای سترون کردن زنان به اجرا گذشته بی آنکه این زنان را از عقیم شدنشان آگاه کند.

زنان ازبک گفته اند که نازایی آنان باعث جدایی همسرانشان می شود

براساس این گزارش، طبق این برنامه، تعدادی از زنان پس از زایمان دوم یا سوم، تحت عمل جراحی قرار گرفته و در اکثر موارد، لوله های رحم آنها به منظور جلوگیری از حاملگی مجدد بسته شده است هر چند شواهدی از عمل برداشتن رحم نیز به دست آمده است.

تعدادی از پزشکان ازبک گفته اند که وزارت بهداری این کشور به آنان دستور داده است تا هر ماهه طبق “سهمیه” تعیین شده، تعداد معینی زن را عقیم کنند.

یکی از زنانی که بدون آگاهی خود تحت این نوع عمل جراحی قرار گرفته، به خبرنگار بی بی سی گفته است که پس از تولد دومین دخترش، متوجه شد که باردار نمی شود.

این زن پس از مراجعه به پزشک برای کشف علت نازایی خود اطلاع یافت که سترون شده و امکان بارداری مجدد را از دست داده است.


فرهنگ غالب در ازبکستان برای خانوار پر جمعیت و اولاد بیشتر ارزش فراوانی قایل است

سترون کردن محرمانه زنان ازبک در کشوری صورت می گیرد که طبق فرهنگ غالب، داشتن خانواده پرجمعیت و فرزند بیشتر یک ارزش اجتماعی محسوب می شود در حالیکه دولت می کوشد با رشد سریع جمعیت مقابله کند.

موضوع عقیم کردن اجباری زنان در ازبکستان برای نخستین بار در سال ۲۰۰۵ میلادی مطرح شد اما پزشکان ازبک گفته اند که از سال ۲۰۰۹ به بعد، وزارت بهداری با تعیین سهمیه هایی برای بیمارستان های این کشور، برنامه سترون سازی اجباری را به عنوان یک سیاست مشخص دنبال کرده است.
‘سهمیه بندی’ دولتی

به گفته پزشکان، سهمیه های تعیین شده برای بیمارستان ها متفاوت است و بین چهار مورد در ماه در شهرهای بزرگ، تا سی و دو مورد در ماه در مناطق روستایی نوسان دارد و معمولا پس از دومین یا سومین زایمان زنان به اجرا گذاشته می شود.

یک سازمان غیردولتی مستقر در تاشکند، پایتخت ازبکستان، گفته است که بررسی هایی که انجام داده نشان می دهد که در هفت ماه اول سال ۲۰۱۰ میلادی، حدود هشتاد هزار زن عقیم شدند هر چند امکان بررسی مستقل این آمار وجود ندارد.


سازمان های مدافع حقوق بشر حکومت ازبکستان را رژیمی خودکامه می دانند

بعضی از زنانی که تحت این عمل جراحی قرار گرفته اند به خبرنگار بی بی سی گفته اند که شوهرانشان به خاطر نازایی از آنان جدا شده اند و به این ترتیب، خانواده هایشان از هم پاشیده است.

در عین حال، وزارت بهداری ازبکستان وجود برنامه ای برای سترون کردن زنان بدون اطلاع و موافقت آنان را به شدت تکذیب کرده است اما به نظر می رسد که انتشار گزارش های مربوط به وجود چنین برنامه ای به نگرانی در میان زنان ازبک دامن زده است.

یک زن باردار به خبرنگار بی بی سی گفته است که از بیم عقیم شدن در نظر دارد برای وضع حمل به خارج از این کشور برود.

ازبکستان از جمهوری های تشکیل دهنده اتحاد جماهیر شوروی سابق در منطقه آسیای میانه است که با فروپاشی اتحاد شوروی، در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد.

رهبری این کشور را اسلام کریم اوف، رئیس جمهوری، در دست دارد که از سال ۱۹۹۰ در این سمت بوده است.

نهادهای مدافع حقوق بشر، حکومت ازبکستان را رژیمی خودکامه دانسته و به نقض حقوق بشر و آزادی های اساسی مردم این کشور متهم کرده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *