اکرم مهدوی، مادری در آستانه اعدام / شیرین فامیلی

در ایران کمپینی برای جمع آوری کمک مالی و جلوگیری از اعدام زن جوان ۳۲ ساله ای به نام اکرم مهدوی به راه افتاده که شوهر ۷۴ ساله خودرا به قتل رسانده است.

فعالان این کمپین می گویند اکرم مهدوی دوبار ازدواج کرده که هردو ازدواج در سنین پائین و ناخواسته انجام گرفته است واقدام او به ارتکاب قتل ناشی از رشد خشم و خشونت در خانواده در پی یک ازدواج اجباری است.

کمپین کمک به اکرم مهدوی از سوی جمعی از فعالان حقوق شر و مدافعان حقوق زنان به راه افتاد و قصد دارد با جمع اوری کمک مالی و پرداخت آن به شاکیان پروند از اعدام وی جلوگیر کند.

اکرم مهدوی در سال ۸۲ به اتهام قتل شوهر ۷۴ ساله اش بازداشت و چهار سال است که در زندان به سر می برد.دادگاه برای اورا حکم اعدام صادر کرده و دیوانعالی کشو ر این حکم را تائید کرده است.

مینا جعفری وکیل مدافع اکرم مهدوی می گوید : «الان پروند در اجرای احکام دادسرای جنائی است وباید برود پیش رئیس قوه قضائیه تا بتوانند حکم را اجرا کنند ما تمام سعی خودمان را می کنیم که خانواده مقتول رابرای پرداخت ۶۰ میلیون دیه راضی کنیم و این امر فقط با همکاری مردم میسر می شود.خانواده اکرم وضع مالیش اصلا خوب نبوده ونیست وبه همین دلیل هم نمی توانند کمک کنند».

اکرم مهدوی را خانوداه اش در آغاز سنین بلوغ به مرد ی که چهل سال از او بزرگتر است شوهردادند و حاصل این ازدواج یک دختر هفده ساله است .

اکرم که خود زن جوانی است، چهار سال پیش به دنبال آشنایی با مرد جوانی و آنگونه که وکیل او می گوید: «به تحریک این مرد جوان»، شوهر ۷۴ ساله اش را که از نظر سنی جای پدرش بوده به قتل می رساند.

مینا جعفری وکیل او می گوید:« این واقعه را می توان از پیامد های ناگوار ازدواج های اجباری دانست».

او می افزاید: «اولین ازدواج اکرم مهدوی در سن سیزده سالگی بود. او در سن هیجده سالگی از شوهرش، که پسر دایی او نیز بود، طلاق می گیرد. بعد درسن بیست سالگی با فرد مقتول ازدواج می کند.او از همسر اولش یک دختر شانزده ساله دارد ولی از همسر دومش چون سن بالایی داشته بچه دار نشده است».

وکیل اکرم مهدوی اضافه می کند:«آن گونه که خودش می گوید و ما از گوشه وکنار و آشناهای او شنیدیم با توجه به اینکه شرایط خانوادگی خودش آن قدر خوب نیست مجبور می شود برای رهایی از آن شرایط با این آقا یعنی مقتول ازدواج کند و خوب وقتی ظرف یک هفته با بک مرد جوانی اشنا می شود طبق ان گفته هایی که از او در پروند ه هست و این مرد به او را تحریک به قتل شوهرش می کند و قول می دهد که بعد با او ازدواج کند این مسئله و مسئله تفاوت سنی او با شوهر مقتولش بر تصمیم او به قتل تاثیر گذار می شود».

ازدواج های اجباری و همسر کشی

نگاهی به صفحات حوادث نشریات داخلی ایران نشان می دهد که تعداد قتل هایی که به گفته کارشناسان که در پی ازدواج های اجباری صورت گرفته در گوشه وکنار ایران کم نیست. ازجمله در اردیبهشت ماه سال ۸۵ دختر جوانی در کرمانشاه برای فرار از ازدواجی که به آن تمایل نداشت، مادر خودرا به قتل رساند و پدرش را به شدت مجروح کرد.

گرچه قتل یکی از هولناک ترین اشکال خشونت است اما به عقیده کارشناسان مجازات اعدام عامل بازدارنده ای در کاهش جرائم نیست و افزون بر آن مجازات اعدام خشونت را در جامعه افزایش می دهد.

به عقیده آنها یک از راه های جلوگیری از قتل و جنایت در جامعه بررسی علل و ریشه های مسئله ای است که موجب بروز جرائمی همچون قتل می شود. در مورد اخیر یعنی قتل مرد۷۴ ساله ای به دست همسر جوانش، اکرم مهدوی،به عقیده جامعه شناسان باید نوع ازدواج، که شواهد نشان می دهد ازدواجی ناخواسته و از سر اجبار بوده، مورد توجه قرار گیرد .

شهلا اعزازی، جامعه شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طبا طبایی، در این باره می گوید: «در مورد ازدواج های اجباری من بیشتر به دختر بچه ها فکر می کنم تا زنان بزرگتر. ولی در هر دومورد مشکل تامین معیشت و اقتصاد مطرح است .یعنی اینکه خانواده دختر خودشان را دیگر نمی توانند از لحاظ اقتصادی سرپرستی شان را عهده دار شوند ویا یک زن جوان است و یا طلاق گرفته و بیوه است و این ها را شوهر می دهند برای اینکه یک سایه بالای سر داشته باشند».

این صاحب نظر مسایل اجتماعی می افزاید:«این افراد احتمالا از میان خواستگاران متعددی که وجود دارد آن کسی که سن بالاتری دارد و از شرایط مالی بهتری برخوردار است وعده و عید هایی می دهد را قبول می کنند، و این ازدواج به این صورت در واقع اجباری انجام می شود؛ یعنی این دختر یا این زن این شوهر را خودش انتخاب نکرده است».

ازدواج دخترها وپسرهای جوان در سنین پائین در نقاط مختلف ایران در میان برخی از اقشار جامعه مرسوم است که در هر دو مورد غالبا این ازدواج ها اجباری است . اما براساس دسته بندی هایی که در جامعه شناسی انجام می گیرد ازدواج نوجوانان دختر در سنین زیر چهارده سال بیشتر است که این خود عوارضی در پی دارد.

خانم اعزازی دراین باره می گوید:«ما در آمار یک رده سنی ده تا چهارده ساله داریم که وضعیت تاهل آنها را مشخص می کند و این جالب است که این تاهل هم برای دختر ها و هم برای پسر هاست.طبیعتا تعداد پسرها کمتر از دختر هاست ولی فکر می کنم حتی چند مورد هم اگر داشته باشیم ماباید بگوییم که این نوع ازدواج ها برای دختر ده تا چهارده سال مناسب نیست».

شهلا اعزازی می افزاید:«در رده بعدی که نگاه می کنیم تعدادی از این جوانان حتی بیوه هستند یعنی دختر چهارده ساله با کسی ازدواج کرده حالا یا به علت سن بالاویا به هر علت دیگر شوهرش فوت کرده و این در رده بیوه ها قرار گرفته است».

بر اساس آمار های رسمی در سال ۸۶، آمارزنان زندانی متهم به همسرکشی ۲۱ درصد در برابر ۱۸ درصد مردان همسرکش بوده است. روزنامه دولتی قدس در مردادماه گذشته درگزارشی در همین زمینه نوشت بخش بزرگی از همسر کشی های زنان به دلیل ازدواج های اجباری آنها درسنین زیر دوازده سال با مردان مسن است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *