همزمان با ایام روز جهانی خشونت علیه زنان تلویزیون اینترنتی زنان افتتاح شد

به نظر می رسد بهترین فضایی که می شود زنان تی وی را افتتاح کرد و اعلام کرد که این تلویزیون به عنوان یک رسانه آلترناتیو اینترنتی تصویری دارد وارد عرصه سایبر می شود؛ این پارک است که معترضان جنبش اشغال وال استریت در نیویورک آن را تصرف کرده اند.

زنان تی وی دنباله روی وب سایت های جنبش زنان است. این وب سایت ها از سایت زنان ایران و تریبون فمنیستی شروع شد و در سال های بعد رسید به سایت تغییر برای برابری؛ میدان زنان؛ مدرسه فمنیستی و اخیرا سایت تا قانون خانواده برابر. این وب سایت ها در واقع پایگاه و فضایی آلترناتیو بوده اند برای ایجاد کنش های مختلف زنان؛ رشد گفتارهای فمنیستی و در عین حال این سایت ها توانسته اند تاثیر زیادی بر جنبش دمکراسی خواهی ایران بگذارند.

زنان تی وی از این نظر دنباله روی این سایت هاست چون خودش را بخشی از جنبش زنان می داند و امیدوار است به عنوان یک رسانه تصویری؛ فضایی را برای تقویت گفتارهای موجود جنبش زنان ایجاد کرده و زمینه های مشترک بین گفتارهای موجود جنبش زنان و جنبش دمکراسی خواهی را گسترش دهد و در عین حال بتواند بین جنبش های فراملیتی مثل جنبش ضد سرمایه داری اشغال وال استریت و جنبش های دمکراسی خواهی خاور میانه که بهار عرب نامیده می شود و جنبش های زنده داخل ایران ارتباط برقرار کند.

تقریبا یک سال طول کشید تا پایگاه اینترنتی و استودیوی آن لاین زنان تی وی راه بیفتد. برای اینکار علاوه بر اجرای مراحل سخت افزاری و نرم افزاری زنان تی وی؛ می باید روی چارچوب نظری؛ چگونگی یک رسانه آلترناتیو فمنیستی و ابداع تکنیک های جدید برای روزنامه نگاری شهروندی کار می شد. ما حاصل این فعالیت ها در برنامه های آتی زنان تی وی نشان خواهیم داد.

بین جنبش دمکراسی خواهی ایران و جنبش اشغال وال استریت در مورد ایجاد فضاهای آلترناتیو شباهت هایی وجود دارد. معترضان جنبش اشغال وال استریت معمولا یک میدان را اشغال کرده و ان را به محلی برای سازماندهی و جنبش سازی تبدیل می کنند. معمولا هر گروه کار در یک چادر مستقر می شود و حتی شبانه روز در چادرها زندگی می کنند و هدف همه گروه ها این است که بتوانند به طور روزمره ابتکاراتی را برای جنبش سازی در بدنه اجتماعی و اقشار مختلف مردم و گسترش جنبش ضد سرمایه داری اشغال داشته باشند.

فعالان جنبش دمکراسی خواهی و بخصوص جنبش زنان هم همین کار را در فضای مجازی می کنند. فضاهایی مانند وب سایت ها یا شبکه های اجتماعی را تصرف کرده و کاربرد آنها را به سمت جنبش سازی تغییر می دهند.

فضا برای زنده ماندن جنبش ها نقش اساسی دارد. اگر فضا نباشد فعالان نمی توانند دور هم جمع شده و پایگاهی برای سازماندهی و ایجاد تغییر داشته باشند؛ نمی توانند گفتار خود را گسترش داده و خودشان را تبیین کنند و نمی توانند صداهای خودشان را نشان دهند.

من دراینجا می خواهم از فضای جنبش اشغال وال استریت در نیویورک به عنوان یک سمبل استفاده کنم تا نشان بدهم زنان تی وی در فضای مجازی درست مثل یکی از همین چادرها گوشه ای از فضای مجازی را اشغال کرده است. کاری که چادر زنان تی وی در فضای مجازی می کند این است که یک فضای الترناتیو درست کند برای زنانی که به حاشیه رانده شده و صدایی در رسانه های جریان اصلی ندارند. فضایی درست کند برای شبکه سازی؛ گفتگو و رشد جنبش های اجتماعی و فضایی درست کند برای تلفیق دیدگاه های برابری خواه و جنسیتی در جنبش دمکراسی خواهی.

زنان تی وی یک تلویزیون آأترناتیو شهروندی است و تولیدات آن اغلب با مشارکت شهروندانی است که از فعالان بدنه اجتماعی جنبش زنان و سایر جنبش های فعال ایران هستند. فرقی نمی کند که شما شهروندانی در داخل ایران یا خارج آن باشید؛ قطعا بدون کمک شما زنان تی وی نمی تواند به کار خودش ادامه دهد چرا که زنان تی وی یک رسانه شهروندی آلترناتیو است.

و از همه مهمتر زنان تی وی می خواهد از زاویه نگاه شهروندان به حاشیه رانده شده که در عین حال در جنبش های اجتماعی زنده ایران درگیر هستند به مسایل بپردازد؛ از نگاه زنان و جوانانی که در رسانه های جریان اصلی صدایی ندارند اما زنده و فعال بوده و حاملان اصلی تغییر هستند. ماتلاشمان این است که این نگاه را از طریق دوربین هایمان کشف کرده و تقویت کنیم.

http://www.zanantv.org/home/

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *